Cirkulationspump + högt ljud i vattenledningar

Skriv svar
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Cirkulationspump + högt ljud i vattenledningar

Inlägg av LW »

Hej

Två frågor

Jag har läst att nu när det är varmt ute kan man med fördel stänga av cikr.pumpen om man kommer ihåg att motionsköra den. Hur ofta och hur länge ska man motionsköra den för att den inte ska kärva ihop? Vad händer när den kärvar ihop och hur löser man det?

Vi var bortresta och då stängde jag av all värme, när vi kom hem frös frun så det var bara att dra på. Efter det har det låtit mycket i elementen. När jag har vridit på termostaterna har det susat en del dv. ljudet har ändat sig men inte försvunnit. Jag har efter min ringa kunskap luftat en del element på olika plan, mest låter det i källarplan där det är nya klena vattenledningar i övriga huset som är från 1950 är det rejäla vattenledningar. Jag har dragit ner cirkpumpen på minimal hastighet ändå låter det. Har ni någta tips för att få bort ljudet som inte fanns innan jag stängde av värmen.
När jag luftar systemet gör jag det dels på expansionskärlet och dels på elementeten. När vi i höstas fick byta cirkpumpen trixade rörmockaren med att stänga av och på cirkpumpen i kombination med att han luftade ex.kärlet.
Har ni några förslag för att få bort ljudet vore jag tacksam.

/Lasse
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du kör inte cirk. pumpen på högre hastighet än tidigare ? det kan väsnas rätt duktigt.

Jag stänger av pumpen och även en ventil så att inget varmvatten kommer ut till elementen på sommaren, jag brukar köra den en stund medan jag sotar pannan (5 minuter), varannan vecka eller så och har aldrig haft problem med den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Inlägg av LW »

micke_932 skrev:Du kör inte cirk. pumpen på högre hastighet än tidigare ? det kan väsnas rätt duktigt.

Jag stänger av pumpen och även en ventil så att inget varmvatten kommer ut till elementen på sommaren, jag brukar köra den en stund medan jag sotar pannan (5 minuter), varannan vecka eller så och har aldrig haft problem med den.
Vilken ventil och var sitter den?

Du kör inte cirk. pumpen på högre hastighet än tidigare ? det kan väsnas rätt duktigt.
Nu förtsår jag inte riktigt vad du menar
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är inte säkert att du har någon ventil, om man har så stänger man av allt vatten ut i ledningarna till elementen eftersom shuntventilen oftast inte stänger 100% så kan det hjälpa lite också, men om inte annat så brukar man ha ventiler före och efter cirkulationspumpen för att man enkelt ska kunna byta den (man stänger dom för det mesta med en stor skruvmejsel).

De flesta cirkulationspumpar har 3 olika effektlägen, om man kör på högre än vad som behövs så kan det väsnas en del, det brukar sitta ett vred på pumpen märkt 1,2,3 eller I, II, III.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Hallå
Jag tror inte rörisen luftade expansionskärlet. Han justerade bara trycket. Du skrev att du luftat expansionskärlet och jag tror därför att du släppt ut allt övertryck. Om trycket är för litet är det risk för att systemet drar in luft när vattnet kallnar (minskar i volym). Du måste därför öka trycket igen för att undvika luft i systemet i framtiden. Ett slutet expensionskärl skall ha minst 3 mvp över högsta punkten i huset när pumpen är avstängd och systemet är kallt (ca 20 GrC).

Såhär ska du lufta, om du inte redan gjort det:
1) Öppna alla termostater.
2) Viktigt: Stäng av pumpen och vänta ett bra tag så luften "går ur vattnet" och lägger sig i höjdpunkterna.
3) Lufta alla radiatorer.

Det är störst risk för oljud när värmebehovet är litet och bara några få radiatorventiler är öppna.
Detta beror på att flödet är litet och därmed är även tryckfallet i rören litet/försumbart.
Eftersom pumpen ger samma tryck sommar som vinter måste även rörtryckfallet tas av de få ventiler som står öppna.
På vintern är flödet i systemet större och så även rörtryckfallet.

Du kan testa om oljudet beror på detta samtidigt som du luftar systemet och har alla ventiler/termostater öppna:
1) Ha pumpen påslagen.
2) Öppna alla termostater fullt.
Om ljudet minskar/försvinner beror det på ovanstående. En lösning kan isåfall vara att byta till en mindre pump. Lämpligen en A-klassad som anpassar sig efter driftsituationen.

Jag konditionskör bara min pump varannan månad sommartid.

Lycka till // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Inlägg av LW »

Newlund skrev:Hallå
Jag tror inte rörisen luftade expansionskärlet. Han justerade bara trycket. Du skrev att du luftat expansionskärlet och jag tror därför att du släppt ut allt övertryck. Om trycket är för litet är det risk för att systemet drar in luft när vattnet kallnar (minskar i volym). Du måste därför öka trycket igen för att undvika luft i systemet i framtiden. Ett slutet expensionskärl skall ha minst 3 mvp över högsta punkten i huset när pumpen är avstängd och systemet är kallt (ca 20 GrC).

Såhär ska du lufta, om du inte redan gjort det:
1) Öppna alla termostater.
2) Viktigt: Stäng av pumpen och vänta ett bra tag så luften "går ur vattnet" och lägger sig i höjdpunkterna.
3) Lufta alla radiatorer.

Det är störst risk för oljud när värmebehovet är litet och bara några få radiatorventiler är öppna.
Detta beror på att flödet är litet och därmed är även tryckfallet i rören litet/försumbart.
Eftersom pumpen ger samma tryck sommar som vinter måste även rörtryckfallet tas av de få ventiler som står öppna.
På vintern är flödet i systemet större och så även rörtryckfallet.

Du kan testa om oljudet beror på detta samtidigt som du luftar systemet och har alla ventiler/termostater öppna:
1) Ha pumpen påslagen.
2) Öppna alla termostater fullt.
Om ljudet minskar/försvinner beror det på ovanstående. En lösning kan isåfall vara att byta till en mindre pump. Lämpligen en A-klassad som anpassar sig efter driftsituationen.

Jag konditionskör bara min pump varannan månad sommartid.

Lycka till // Micke

Detta låter som en bra lösning, jag ska testa dina fina tips. Men när jag luftade expanisonskärlet så vred jag bara på den ventil som sitter på ex.kärlet. Inte vet jag om det räknas soom att lufta. Har du andra tips om hur jag ska lufta ex.kärlet annars.

Tacksam för svar
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

LW skrev: Men när jag luftade expanisonskärlet så vred jag bara på den ventil som sitter på ex.kärlet. Inte vet jag om det räknas soom att lufta. Har du andra tips om hur jag ska lufta ex.kärlet annars.
Tacksam för svar
Ok, då gjorde du nog inte det. Exp. kärlet ska inte/kan inte luftas. Det du gjorde var nog bara att öppna säkerhetsventilen så det bubblade ut lite vatten. Säkerhetsventilen sitter där för att öppna om du skulle få allt för högt tryck, vid kokning eller liknande.

Under exp. kärlet sitter det en ventil som liknar däckventilen på en bil. Där kan du mäta vilket tryck den luftfyllda gummiblåsan i kärlet har.
Om man inte har ett övertryck i kärlet är det risk för att det blir undertryck i systemet när vattnet kallnar och då sugs luft in i systemet. Tvärt emot vad många tror är ett rörsystem inte lufttätt, bara vattentätt.

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Det problemet som Newlund beskriver hade jag, det visade sig att röris bara hade kollat att det fanns tryck i exp.kärlet, men inte vad trycket var!
Det visade sig att trycket var för lågt vilket resulterade i högre brus och till slut även ett fasligt bubblande.

Det går även att få ner ljudet ytterligare genom att skruva avst.ventilerna något.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
yaizzer1
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 maj, 2008 11:15
Ort: Stockholm

Inlägg av yaizzer1 »

Jag brukar aldrig stänga av cirkulationspumpen. På sommaren brukar jag öppna alla ventiler till radiatorerna och radiatorsystemet får fungera som en temperaturutjämnare i huset, eftersom det oftast är kallt i källaren och hett på övervåningen.

(Nu får man väl alla som blivit koldioxidindoktrinerade :roll: på halsen och påståenden om att det kostar el att driva cirkulationspumpen året om, men temperaturen blir jämnare i huset)
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det har dom till och med sagt på TV, alla med gamla cirk. pumpar bör byta mot nya, annars är man miljöfientlig.... :?

Nackdelen med att låta den gå hela tiden är att de flesta shuntventiler läcker lite så en del varmvatten slipper ut där, men det är antagligen rätt så små mängder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar