Skruv av isborr

Skriv svar
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Skruv av isborr

Inlägg av Maran »

Jag har precis byggt färdigt mitt pelletsförråd där oljetanken tidigare stod.

Tanken är att jag skall hälla småsäckar uti från och att de rinner ner i förrådet.
Nu testade jag detta i helgen. Hålet besår av ett spirorör 160mm som sluttar svagt ner. Kommer ut ca 20 cm ovan mark på utsidan av huset. Där har jag sedan satt i en 45graders böj med en påsatt tratt i form av hink.

Det visade sig att pelletsen inte rinner så lätt som jag hade tänkt utan man får hela tiden stå och raka med en sotraka eller liknande samtidigt som en annan person häller pelletsen i tratten.

En tanke som slog mig är om det går att använda en isborr som en skruv som skickar ner pelletsen i förrådet. Då kan man fylla på tratten (eller en större behållare) med ganska många säckar och så sköter skruven resten och fyller på förrådet. Borde gå att koppla en motor till skruven också.

Förrådet rymmer ca 2 pall så bulk är inte intressant.

Vad tror ni är det en tokig idé, eller?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tokigt eller inte, ibland vet man inte det förrän man har provat.

Så sätt igång så vi andra får veta om idén var tokig eller inte :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Jag har en liknande lösning ned till mitt veckoförråd i källaren. Vad jag kommer ihåg fick jag justera vinkeln lite för mitt fastnade också i början.
Mitt är också runt 45 grader dock utan böjar så det var de sista 5 graderna som gjorde skillnaden. Jag är i alla fall överlycklig att jag slipper veva ner det.

http://cid-5b453bdae6d74354.skydrive.li ... /PICT1.JPG
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag har nu testat med en isborr, dock var diametern ca 150 mm så det blev ganska tajt i röret.

Men det funkade faktiskt mkt bra. Jag skall köpa en isborr på JULA som har en mindre diameter (125 mm) samt klä in kanterna på borren med någon plast av något slag så de inte är så vassa.

Sedan är det bara att fästa borren i centrum på röret med ett lock (som man borrar hål i) så ligger den centrerad hela tiden.

Jag köpte ett T-rör som jag fäster en en stor tratt i sedan är det bara att fylla på uppifrån samtidigt som man vevar, (alt startar motorn) pelletsen i förrådet

Tror ni det smular sönder pelletsen något? Borde ju hjälpa om borren har en mindre diameter. Jag kan ta ett kort när jag testar nästa gång.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Skriv svar