Flex-A regarar inte på termostatens till/frånslag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Flex-A regarar inte på termostatens till/frånslag

Inlägg av bränndal »

Har en Flex-A som inte startar när termostaten slår till. Har kollat att det ligger spänning ut från termostaten på kontaktdonet till brännaren när den slår till respektive att spänningen inte finns där när termostaten slagit ifrån. Är detta något känt problem med Flex-A? Är det någon komponent som sagt upp sig i boxen?
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Sintringen
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

kollat faserna? Kan vara vända ibland på vissa pannor (oförklarigt) har du lagt den efter max och innan drift?
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Den har gått i 3,5 års tid med den nuvarande inkopplingen. Igår morse så var panntempen 20 grader och termostaten la ut spänning på det stift i kontaktdonet som är för styrningen, men brännaren startar inte. Ska plocka iäsr boxen idag och se om jag kan mäta mig fram till felet, det är dock svårt utan kopplingschema.
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fas-signalen från termostaten till styrningen går via en 150k motstånd och en diod till en optokopplare. Den bit av kopplingen är inte speciell svår.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Menade inte själva kopplingen som sådan, däremot när man inte har kännedom om produkten och skall felsöka utan kopplingsschema brukar det vara besvärligt. Ska kolla om det är på 230V sidan så är det med ao motståndet dioden eller optokopplaren som sagt upp sig. Plockar isär boxen ikväll och kollar.
Janfire Flex-A
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Utan att ha mätt mer än att det ligger 5v ut från optokopplaren och sedan lyft blicken fick jag en känsla av vad felet är. Pinne 21 sitter inte i sockeln. Kanske nån kan bekräfta att detta är felet...

http://www.branndal.se/externa_bilder/j ... ex-a_1.jpg
Janfire Flex-A
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Behöver inte bekräftas, hjälpte inte att lyfta räta ut benet och montera i. Ingen skillnad.

Till nästa misstänkta grej.

http://www.branndal.se/externa_bilder/PICT0044.JPG

Motståndet verkar ha blivit lite varmt, så varmt att färringarna har trillat av, kanske Icecap har koll på vad det skall vara för värde på motståndet, det är ganska svårt att läsa av som det ser ut iaf.
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det motstånd sitter som strömavkänning i fläkthastighetsstyrningen och har alltså INGET med termostatingången att göra.

Du är i helt fel ända av kretskortet, jag har för mig att du ska leta efter en optokopplare med 2 pinnar på vardera ända, den kan heta PC817 eller liknande (xx817) och befinner sig nära kontaktdonet.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Jo jag förstår att det lite väl uppvärmda motståndet inte har särskilt mycket med termostatingången att göra, men det såg inte riktigt bra ut när det blivit så varmt. Lite märkligt tyckte jag för så där skall det väl inte se ut efter några års drift eller?

Jo jag har hittat motståndet och dioden och optokopplaren, det var bara att mäta sig stegvis frammåt från kontaktdonet sett. Dioden och motståndet låg nära kontaktdonet medan optokopplaren låg nära PLC:n.

Bilderna är lite stora, men det är lättare att se då...

http://www.branndal.se/externa_bilder/j ... ex-a_2.jpg
http://www.branndal.se/externa_bilder/j ... ex-a_3.jpg

Som synes mäter jag enbart 0,7 volt efter motståndet och samma spänning in på optokopplaren. Vad jag kan förstå av databladet på sharp PC817 så skall spänningen på diodsidan ligga på cirka 1,2v för att den skall öppna.

Länge sedan jag höll på med elektronik, men vad är det för sorts diod som sitter mellan motståndet och kontaktdonet. En vanlig likriktardiod borde väl gett 115volt.

Tacksam för all hjälp som jag hitils fått och all framtida hjälp...
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då du mätar en pulsat DC passar 0,7V alldeles utmärkt så ingångssteget till optokopplaren verkar helt, alltså måste felet sitta "längre in" och då är det frågan för om du kan komma vidare på eget bevåg.

Du kan ju kolla på "andra" sidan av optokopplaren och se om det växlar mellan ca: 0V och ca: 5V när termostaten "bytar" läge, om signalen gör det kan processorn ha "stuckit iväg".

Motståndet som blir varmt... tja... så är det på alla Flex-A.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Nej det växlar inte när jag mäter över pin 3 & 4 på optokopplaren när jag växlar mellan 230 / 0 v på termostatingången. Vet dock inte om det är så bra sätt att mäta på, har svårt att hitta nån bra referanspunkt på ovansidan av kortet att mäta mot. Ska mäta lite till så får jag se vad jag hittar på.

Lite märkligt att man väljer en lösning där komponenterna tillåts bli så heta att de missfärgar kretskort och på sikt tar död på sig själv. Hade inte tidigare reflektera särskilt mycket över hur fläkt styrningen var uppbyggd på dessa, men ett relänät för att välja vilken potentiometer som skall användas...
Janfire Flex-A
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Byglar jag över pinne 3 & 4 håller inne Ext. för att göra snabbstart och vrider på brännaren så startar den.

Sannolikt är det optokopplaren som lagt av mao. Läste aldrig så noga på plåten där kontakterna sitter, där fanns ju gnd på kontaktdonet för givare, mycket lättare att mäta helt plötsligt...

Får beställa en Sharp PC817 från conrad för 5,20 och prova byta. Hade ändå tänkt beställa lite småplock därifrån så det bara lite tidigareläggning av den beställningen.

Återkommer i ärendet när jag bytt ut den, får bli ved och elpatron i en vecka.

Tack Icecap för hjälpen.
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Så lite så.

Jag har i övrigt designad en annan lösning för detta relänät som medger att man kan styra fläktens hastighet från en dator, alltså ingen potentiometer eller liknande men det är knappast viktigt i nuläget.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Man kan få huvudvärk för mindre....

Bytt optokopplaren, men ingen skillnad, pinne 4 på optokopplaren ligger det 4,96V och pinne 3 0V oavsett om termatsten har slagit till eller från. Byglar jag över pinne 3 och 4 så startar brännaren, detta är bra för då är det iallafall inget fel längre in på kortet utan fokus ligger på optokopplaren och sträckan till kontaktdonet.

15 år sedan man höll på med elektronik och man har mer eller mindre glömt allt känns det som.

På bilden Så är det första, där mätvärdet 14 står en diod av något slag, efter dioden kan jag mäta 14VDC med multimeter mot nollan. Sen kommer det ett motstånd med bara två ringar... Gör mig mycket fundersam, så jag surfar ut på nätet och kollar lite, allt jag hittar om motstånd och färgringar är att det skall finnas tre eller fler. Har lött lös motståndet för att mäta då jag tyckte det gav lite konstiga mätvärden när det satt monterat, 1,9Mohm åt ena hållet och oändligt åt andra hållet. Är detta ett vanligt motstånd eller beter det sig bara underligt?

http://www.branndal.se/externa_bilder/j ... ex-a_2.jpg
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Grejen med "1503" påstämplat är ett ytmonterat motstånd av fysisk storlek 1206 och ett värde på 150 med 3 nollor efter = 150000 = 150kohm.

Denna bör ohm-mätas med styrenheten spänningslös och får inte avvika mer än ±5%, alltså måste den ligga mellan 142,4k och 157,5k.

Svarta "stumpen" med en grön och en vit ring är en helt vanlig diod.

Din mätning är "lite" felvisande då du efter motståndet mätar en AC som är belastat på den positiva halvvåg och efter dioden mätar en pulsat DC.

MEN: jag kan av de 2 värden med skaplig exakthet påstå att 150k motståndet nog inte klarar av en motståndsmätning, det har nog blivit delvis avbrott vilket har gjort att värdet har skjutit i höjden.

Detta medför att strömmen genom optokopplarens LED blir för svag vilket gör att den inte "drar" ordentligt.

Min misstanke är alltså att motståndet behöver rehabilitering eller som man gör i moderna verksamheter: "du pallar inte måttet, ut med dig och in med en ny".
Är inte PK!
Skriv svar