Minskande försäljning....?

Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Minskande försäljning....?

Inlägg av Pellfan »

Läste i SkogsLand att det -06 såldes 32000 pelletsbrännare, men under -07 "endast ett par tusen".
Är det bara indragana omställnings bidrag eller kan pelletspriserna påverka att man väljer andra värmekällor?

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det lär nog vara en mix av allt,pelletspriser, indragna bidrag,bergvärme ,och sen att 32000 har konventerat förståss...
Fjärrvärmen tar en del...Sen om man vänder det hela oljeeldare som blir vedeldare...billigast om man har egen skog eller kan köpa billigt av nån granne 8)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Minskande försäljning....?

Inlägg av Rol-bi »

Pellfan skrev:Läste i SkogsLand att det -06 såldes 32000 pelletsbrännare, men under -07 "endast ett par tusen".
//P
Har du länk till sidan?

Konsekvenserna av detta kan bli att teknologiproducenter och installatörer inte får lönsamhet. Man är beroende av lönsamhet för att överleva.
Mycket allvarlig situation för hela pelletsbranchen inkluderat slutkunder.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Enl. vad jag har hört är det just så: brännare och pannor säljs "inte alls", antagligen för att bidraget har gjort att många har bytt "i förtid" för att hinna med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror många har blivit sura på pris höjningen på bränslet som varit dom sista åren.I alla fall är det så bland dom jag känner som kör med pellets. Några av dem har borrat.

Det vore intressant att se om försäljningen av bränslet har minskat?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Fler av villor har kvar sin fortsätta oljeeldning som inte vill byta till annat. Trots flera istället skaffar / har kamin eller vedspis som gör dämpa oljeförbrukning. Dom satsar nya energifönster, tilläggisolering och gör mycket minskar oljeförbrukning.

Oljeeldning är bekväm och aldrig problem i 10 20 30 år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men oljan kostar ju 12000:- kubiken nu, inte fanken är det någon som vill fortsätta med olja då.... eller ???
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Allt har ju sitt pris, olja är enkelt, pellets kostar arbete och var och en bestämmer själv vilken pris de vill betala och om de vill betala pengar eller tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Tror inte produktionen av pellets mattas av.
Det byggs många stora biobränslekraftverk som är kopplade till fjärrvärme.

Så priserna lär tyvärr inte sjunka...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Att pellets skall vara halva priset av olja,kommer det kanske inte att vara hela tiden,men så länge som det är 30-40%,så är det acceptabelt.
Det är väl oftast så att först "lurar" man in folk till något miljövänligt och billigare,för att sen när de är fast,så höjer man priserna :evil: Titta hur det är med fjärrvärme,där det bara är att betala och se glad ut :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Branschen har satt sig själv i denna stol om jag får säga min mening.

Bidraget som förra regeringen gav ut ledde till att många investerade i nya anläggningar, både pellets samt värmepumpar. Det som upprör mest att bidraget ej gällde vedeldning som är i dag väldigt miljövänligt, men enligt boverket med flera styrande som bestämde bidragen så var detta alternativ ej automatiskt, då fick det heller inte bidrag.

Villamarknaden på pellets har gått om värmeverken och som dom senaste uppskattade siffrorna så finns det idag ca 80 000 villor kvar som behöver byta alternativ.

Då finns det idag värmepumpar, vedeldning, fjärrvärme, pellets som skall slåss om dessa investerare. Så det är inte konstigt att marknaden har blivit mättad.

Det som hände under bidragsåret var också att många företag sålde som bara den och såg tillfället att öka priserna på både produkterna, samt installatörerna på installationerna. En av orsakerna till att folk tittar extra på vilket fabrikat man köper idag, det billigaste behöver inte vara det sämsta utan företag tänker också smart, att det är mängden man säljer man tjänar pengar på idag, då marknaden är som den är. Ändå finns det installatörer kvar som drar upp priserna, tråkigt nog. Sågverken ökade priserna på råvaran och pelletspriserna gick i topp under denna period.
Det tycker jag borde gå att lösa med mer import, samt då också ställa högre krav på denna kvalitet av importpellets. Med en vinter som denna så kommer vi nog se ett dalande pris så småning om då fabrikerna sitter på lager.

Bidrag kan i många fall vara bra men det kan också ha sina nackdelar.

Dom företag som skall klara sig kvar på marknaden idag kommer att få börja med export, annars så kommer flera att falla bort är jag rädd för.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Pratade med en rörkrökare nu veckan om pris på en ny panna till mig. Han sa då att han sålde pelletsbrännare och pannor som bara den nu igen och att det var värmepumpar och dylikt som hade tappat i försäljning ordentligt. Kan detta stämma eller sa han så bara för att jag inte skulle börja pruta?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Nej, det kan mycket väl stämma för det skiljer sig från olika områden i landet. Det gör även prisbilden på installationerna, vissa är svindyra och andra har humana priser, så det är också inte lätt idag att få en bra eller rättare sagt rättvis prisbild. Det är bara att samla in så många offerter man kan och jämföra, inte ta första bästa.

Sedan dom flesta kommunerna har i dag fått egna energirådgivare, vissa är också rätt bra idag på bioenergi och det är gratis, så varför inte också ta hjälp av en sådan. Tips och råd är alltid bra.

Kolla om försäljaren har serviceavtal som är okej, är också ett bra alternativ till att få ett bra underhåll under året. Med injustering och genomgång vid nya pelletsleveranser, underhåll på reservdelar, rabatter, bättre pelletspriser mm.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

micke_932 skrev:Men oljan kostar ju 12000:- kubiken nu, inte fanken är det någon som vill fortsätta med olja då.... eller ???
Så är precis som Icecap skrev häromdag,

I höstas jag passerade förbi såg Preem tankbil utanför ett fint hus, själv tänke jag Herregud hur mkt kubik och kostar. Men nä inte min pengar.

Det är vad dom tycker att vad det kostar är helt ok. Dom kanske tjänar minst 50 000 kr efter skatt så är bara att skratta åt IF Metalls arbetare som måste vettig ekonomiska.
Taxen skrev:Att pellets skall vara halva priset av olja,kommer det kanske inte att vara hela tiden,men så länge som det är 30-40%,så är det acceptabelt.
Det är väl oftast så att först "lurar" man in folk till något miljövänligt och billigare,för att sen när de är fast,så höjer man priserna :evil: Titta hur det är med fjärrvärme,där det bara är att betala och se glad ut :roll:
Jag tanke ju för omkring 10 år sedan var rätt började växte med bergvärmepump då el kostar knappt 10 20 öre så har lurat att idag kostar 50 60 öre och samt höjs skatt, så kommer ännu mera skatt så slutar med över 1 kr per kWh idag Så kan hända med pellets påslag miljöavgift, skatt vad som helst vem vet om 5 år. Om miljöparti eller socialdemokraten vinna vad händer ??

Inga som kan vet vilka uppvärme som är sant.
Gratis solfångare ja, men framtid kanske vi måste betala skatt för solfångare som skriv in på taxeringvärde o höjd för det.

Så är livet med avgift kommer när som helst dyk det så.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Om man tittar på läget på min arbetsplats så har de flesta, dvs alla utom en lämnat oljeeldningen. De flesta har installerat värmepump därför att de vill ha en bekväm och lättskött anläggning. Vi är bara två som gått över till pellets och den åtrstående oljeeldaren eldar mycket med ved i sin braskamin men tittar på värmepump. Tre av de nya värmepumpanläggningarna har drabbats av upprepade problem och alla med gamla anläggningar tycks fått byta kompressor mellan 5 till 8 år för kostnader upp till 23 K sek. Sammantaget tror jag att de flesta utan erfarenhet av vedeldning drar sig för att börja med pellets utan kommer att satsa på värmepumpar. Mv h HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar