liten fråga ang dämpmatta

Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Flexifuel skrev:Jag skulle inte använda gummimatta överhuvudtaget pga statisk elektricitet och ringa slitstyrka. Har kollat med Trekollán och funnit att deras polyuretanmatta har de egenskaper som krävs, men har minst 5 ggr slitstyrkan, som hos en en gummimatta. Enkel att montera, mjuk och fin samt endast 1-2 mm tjocklek och antistatisk. I det närmaste outslitlig. Nackdelen är väl måhända priset!
Har aldrig hört att gummimatta kan laddas med statisk elektricitet!

Men undvik kattpäls och ebonitstav för då blir det laddat...

Har just satt en kollega på sökning angående gummi och statisk elektricitet och åtekommer snart.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Roli skrev:
gwyrlim skrev: Nu har jag två bilgolvs mattor i gummi som hänger ner från väggen. Dom håller i alla fall.
Det hade jag tidigare (bilgummimattor) men de höll inte så många fyllningar. Det var inte själva inblåsningen tog "död" på dem, utan själva pelletsen som rörde sig.
När inblåsningen var färdig så låg mattan med pellets på bägge sidor. När skruven sedan matade ut pelletsen i botten så sjunker ju nivån sakta nedåt och då tog pelletsen med sig mattan nedåt. Så efter två fyllningar så började det gå "bitar" ur mattan. Först i botendelen av mattan med sedan blev det en stor reva mitt på mattan. Då åkte den ut helt och hållet.
Jag har inte det problemet då pelletsen inte kommer så högt upp men jag har tänkt prova att fylla kanske 2 ton extra någon gång i framtiden och då kan bet bli problem. Jag ska ha dom under uppsikt.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Ursäkta men jag uttryckte mig felaktigt! Ren gummimatta torde vara helt ofarlig att använda. Men observera att sugslangar (materialslangar) ofta har invändigt antistatiska slitgummi med inlägg av textilcord och stålspiral. Även invändig tub av antistatiskt NR gummi finns bland slangarna.

Men om det finns inslag av plast i den, men ändå benämns "gummimatta" kan elektrisk laddning ske. Plasten ger en kraftigare slitstyrka därav inblandningen.


Trekolláns matta är dock en aning dyr-- 1250 kr /kvadratmetern ungefär.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Rayyan skrev:
Flexifuel skrev:Jag skulle inte använda gummimatta överhuvudtaget pga statisk elektricitet och ringa slitstyrka. Har kollat med Trekollán och funnit att deras polyuretanmatta har de egenskaper som krävs, men har minst 5 ggr slitstyrkan, som hos en en gummimatta. Enkel att montera, mjuk och fin samt endast 1-2 mm tjocklek och antistatisk. I det närmaste outslitlig. Nackdelen är väl måhända priset!
Har aldrig hört att gummimatta kan laddas med statisk elektricitet!

Men undvik kattpäls och ebonitstav för då blir det laddat...

Har just satt en kollega på sökning angående gummi och statisk elektricitet och åtekommer snart.
Jag citerar mig själv.

Jag måste backa lite på min kommentar om gummi och statisk elektricitet.

Gummi kan bli statiskt laddat. Det har mest att göra med hur stor area själva mattan har.
OBS! Det har inte med totala mängden av gummi, bara ytans storlek.
Nu citerar jag min kollega som jobbar mycket med Ex miljö och ATEX direktiv.
"Varje pellet som träffar gummit har en liten laddning efter transporten i bil-slang-rör på väg till förrådet"
Kontenta: Gummimattan ska vara så liten som möjligt. T.ex uppskuren i strimlor.
De flesta gummimaterial som tillverkas nu för tiden har en liten del kolfiber i sin struktur för att just minimera statisk elektricitet MEN, då ska gummimattan jordas (startkabel kanske)
Sannolikheten för att en urladdning p.g.a. statisk elektricitet i en gummimatta ska åstadkomma en antändning i ett pelletsförråd är dock extremt liten.

För att helt ta bort risken för statisk urladdning är det fukt (vatten) som gäller. Det vill vi inte ha i våra förråd.

Finns mer i ämnet, det här var en liten korrigering av mitt tidigare inlägg.

Ha det bra allihop!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar