Luftvärmepump istället för pellets?

stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Luftvärmepump istället för pellets?

Inlägg av stingray »

Hej!

Har ju en panna som är kass att köra pellets i. Har funderat både på att bygga ihop något eget så att jag kan få in rökgaserna genom brännarhålet och att köpa en ny panna.

Har nu också fått en ide' om att installera en luftvärmepump.

Är novis på sådant här. Hur funkar det med elementena? Sitter ju termostater på dem. Kan man vrida dem i botten i de rum där en eventuell luftpump värmer och ha de andra som vanligt i de övriga rummen, eller blir det nått knasigt med hela systemet om man mer eller mindre stänger av hälften.

Jag har ingen shuntatomatik.

Vad tror ni är detta nån bra ide' eller borde jag satsa på en ny panna istället?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Ska ju inte vara några större problem , bara att att sänka
termostaterna i närheten av pumpen , så kommer
dom ju inte att öppna , och låta dom andra stå på den temp du
vill ha. Sedan beror det ju på vad du har för
planlösning på huset , alltså hur mycket du kan värma med
pumpen ? Har själv luftvärmepumpar , faktum är att de funkar
riktigt bra . Men personligen föredrar jag nog en fungerande
panna .



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

varför köra l/vp i ett hus med vattenburet system,varför?! verkar inte vettigt. sattsa du på en panna istället den kommer att ge mer komfort o verkan+ v-vatten. l/vp är en komplementlösning i hus med expl direktel etc . kräver öppnare planlösning o ger mindre ju kallare det är ute.tycker att du skall glömma den dåliga lösningen då du har vattenburet, du kommer bara att bli besviken i slutänden.

(har själv en panasonic i garaget,funkar väl ok vid gynnsam temp men blir det kallt så får man stötta med annan värmekälla men det är ok i ett garage) mvh:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Såklart ny panna....Är det nåt du skall komplettera med så är det vedkamin centralt i huset om det går....den har du mycket nytta och mys med i många år :king: ...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Luftvärmepump är klart det mest kostnadseffektiva sättet att få värme idag. Investeringskostnaden är låg 15000:- - 21000:- beroende på lite vilken effekt du kan dra nytta av. Ingen värmekälla ger fler kW värme ut i förhållande till satsade kronor i uppvärmningskostnad. Har du termostater på elementen så är regleringsfrågan redan löst, värmer du upp rummet med värmepump så stryper termostaten tillförsel av varmvatten från pannan.
Nackdelar. Du kan inte värma tvättvattnet med L-v pumpen. När yttertemperaturen går ned mot -20 grader får man börja tänka på att stänga av luftvärmepumpen. Här i mellansverige har vi denna vinter haft som lägst -5 grader.
Vilken yta tror du går att nå med en l-v pump? De vanliga 5kW pumparna är oftast för små för att värma ett helt våningsplan i en villa.
Bästa COP värdet får man vid dellast på pumpen och alltför många har gjort misstaget att köpa en för liten l-v pump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Röstar oxå på en panna.Det kanske inte är absolut billigast kwh men med vattenburet får du bra comfort!
Desutom tror jag husets värde ökar om du tänker sälja någon gång.

Jag känner många med luft/luft och jag gillar inte värmen i deras hus.Innedelen låter och utedelen ännu värre.Markstativ är ett måste om man inte är döv. Det blir ap varmt i rummet där pumpen sitter och har man dåliga fönster blir det kallras när elementen under inte blir så varma.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag gillar ju pelletsen, så ny panna är ju givetvis min rekommendation. Om du vill komma bort från det uppfriskande kneget med pelletssäckar eller pannsotning så kan ju en luft vatten vp vara aktuell. Luft luft lösnign skulle jag inte gärna gå på. Extra fläktsus innomhus kan man vara förutan.
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tackar för svaren.

Fick ett erbjudande via jobbet att köpa en pump till ett bra pris därför som jag börjat fundera på det. Ser också nackdelarna med att inte få nått varmvatten och framför allt eventuellt fläktljud från innerdelen.
Dock ser jag också fördelen i att det sköter sig självt och blir varmt till en förhållandevis billig peng.

Ungefär vad kostar det att få en panna installerad? Har funderat på en Focus PE-20, då den verkar funka bra ihop med Ecotec A3 brännare.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om du ska köpa en pump så kolla på ikeas erbjudande.
http://www.panasonicpumpen.se/dusomarmedlem.htm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja ny pannna måste du väl ha i alla fall. Om du har väldigt stor enegiförbrukning kan det löna sig att komplettera med luftvärmepump.
Har försökt räkna på det i mitt fall.
Gör av med drygt 10 pallar om året, 22000 kr. Skulle jag låta en l-v pump sköta halva värmebehovet skulle jag komma ned i en årlig enegikostnad på ca 17000 kr.
Installation av l-v pump 19000 kr, beräknad livslängd 5 år.
Alltså blir det ingen förtjänst att tala om.
Främsta fördelen skulle vara att man har ett billigt backupsystem när man åker bort någon vecka.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Beräknad livslängd 5 år det kan väl ändå inte vara realistiskt?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Svägerskan har en panasonic luft-luft vp, och den låter knappt alls. Och inte är det extra varmt i hallen där den sitter heller. De har nog bättre inneklimat än vi, men vi har kanske bättre drag i badrummet tack vare självdraget i varm skorsten. Har börjat fundera på att skaffa en liknande vp själv, när medeltemperaturen ligger på +5 hela vintern. Vår och höst skulle det förmodligen löna sig.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Som någon ovanämnd sagt så är en ny panna nog att föredra för den kostnaden kommer väl ändå förr eller senare.

Dok är det ju inte fel att ha en lv dels för att den sprider nog värmen bättre där den kommer åt(beror ju på planlösning) när pannan havererar så sitter man inte helt utan värme.

Har planerat att sätta in en lvp innan nästa vinter, delas för att prova ifall man kan få ner årskostnaden och dels för att pannan är ändå från 75 samt att vi ingen el-backup på pannan.

Har tänkt prova att köpa en billig pump från ex onzza klarar man sig från momsen så får man istortsett samma pump som på ikea erbjudandet för 5500kr sedan kostar pumpen för instalation ca 1000kr och kanske en 1000kr till för rör och lite annat beror ju på hur man vill ha det färdiga systemet.

Alltså tänkt att prova instalera själv, verkar inte alltför avancerat bara man är noga och tar god tid på sig så har man en bra pump instaleat och klart för dryga 10`000kr billigare beroende på vilken pump man väljer.

Varför instalera själv, är jag snål?
tja lite snål är jag väl, dels är det kul att prova
men att betala 20`000kr för något som man kan köpa med moms för ca 7500kr och tillåmed få instalerat av kunnigt folk för ca 2000kr(svart)
Det lockar inte ett dugg.

Billig investering betalar sig snabbare om allt funkar som det ska, sedan ska det ju mestadels vara backup och då får det inte kosta skjortan.
kan jag likagjärna byta panna för dubbla kostnaden istället=/
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Mina pumpar har jag monterat själv , inga större konstigheter .
Bara man är noga med att vakumsuga dom . Finns dom som
påstår att det går utan , vilket jag betvivlar . Finns tydligen
speciella rör som bara ska vara att skruva ihop , själv är
jag tveksam till det . Tycker det är smidigt som dels backup ,
plus kanske köra med om man inte har värmen på , men det
känns lite svalt . Förra sommaren var ju ingen höjdare precis
med värme.



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Såg att du funderade över Focus PE20. Jag har själv denna kombination, alltså PE20 samt EcoTec A3 och det funkar bra.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Skriv svar