Matarskruv till brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Matarskruv till brännare

Inlägg av Dick »

Är det ngn som känner till ngn alternativ matarskruv till Viking Bio?
Jag har ledsnat på den här "fjongspiral-varianten" som jag nu börjat få ovanligt många problem med. Man kan aldrig garantera att få dammfri pellets, som denna förmodligen är konstruerad för... :x
Jag behöver en 2,5 m lång homogen matarskruv så jag ngn gång kan garantera ungefär lika stor pelletsdos varje gång...
-Ngt tips om vart denna kan anskaffas???
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Det vill jag oxå veta!! Lite trött på den ojämna matningen. Men har pratat med fler som har denna skruv, tydligen är det normalt med ojämn matning...suck.
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Med den konstruktionen som det är på skruven så kan det inte bli jämn matning av pellets.
Bild.
Plastskruven ser likadan ut.
Har börjat tjata på bönder jag känner för att kunna få loss en spannmålsskruv/foderskruv och testa med, den kommer att mata större mängd så någon förändring av motor behövs.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Kan någon hjälpa mig med tips om Värmebaronens matarskruv (2.5m) till Viking Bio? Jag har nästan slut på pellets nu, och det är rätt mycket spån i botten på bulkförrådet. Men hittills har skruven matat nästan perfekt, med en lutning på 35-40 grader.

Nu behövde jag ändra kopplingen mellan bulkförråd och skruv inför tankningen i veckan. I samband med det har jag kortat skruven och dess rör ca 25 cm! Vinkeln är nog ökad något lite. En ögonblicksbild från experimenterandet (isärtaget):
Bild

Men nu är det lögn att få någon pellets, ens om jag minskar vinkeln. Jag hör hur det rasslar med pelletar i skruven, rätt långt upp, men inte sgs kommer fram. Några tips?

Tror ni det är allt spånet som stör? För små pelletar på slutet? Man kan tro att pelletarna trillar tillbaka över skruvens varv inuti. Varför nu?
Jag tänkte prova att borra ett antal 6-7 mm hål på undersidan långt ner på skruven för att sila bort en del sågspån.

Andra tips?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Hej
JAg har ingen lösning på ditt matar problem, men förra veckan fick jag en ny krets till brännaren som gjode att det blev längre gångtider på skruven.
Blev mycket jämnare gång av det.
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

OK, efter tips ska jag prova med en låda/mellanförråd.

Längre gångtider och längre uppehåll emellan?
Hur kommer det sig att du fick en ny krets? (nyfiken)
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Nu har jag provat med en "låda" i stället, så här:

Bild

Som synes är mina pellets slut. Väntar på leverans från Vida pellets (Wisswood) i veckan. Så nu provar jag "för hand".

Matningen i skruven går dessbättre rätt bra igen, men kanske inte riktigt lika mycket flöde som innan, kanske pga större (mer korrekt) lutning. Man får ge skruven en rätt lång inkörning innan matningen fungerar bra.

Så det blir att justera in brännaren igen efter nya leveransen och efter nya lutningen på skruven (om det nu inverkar).

(Jaha, här svarar man på sina egna inlägg. Men tips är välkomna.
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

poul skrev: Matningen i skruven går dessbättre rätt bra igen, men kanske inte riktigt lika mycket flöde som innan....
Flödet i denna typ skruv är beroende på tyngdkraften från pelleten som ligger ovanför skruvintaget. Man kan aldrig få en helt jämn matning med denna konstruktion. Spån kan komma i vägen i intaget/bottendel av skruv och bromsar pelletsflödet. "Pelletstrycket" över intaget är varierande då man använder tyngdkraft för indosering. Det finns en del som rengjör skruven/förrådet för spån.

Jag använder tvångsmatning i mina skruvar, dvs. en horisontell doserskruv som doserer exact till patenterad vertikalskruv och sen vidare i takskruv. Dette kostar mer penger, ja, men skruvarna går mycket lätt och man erhåller bra förbränningsvärden. En horisontell skruv drar spånet genom skruven mycket bättre än en lutande skruv. Flödesbegränsningar i lutande skruvar kan inverka på startdos med påföljande "poffar", bakvärme och i värsta fall bakbrand. Om man måste använda lutande skruv, se till att längden mellan inlopp och utlopp inte överstiger 1,5 meter.
Om Värmebaronen är interesserad, så kan dom börja levera Matene vertikalskruv mot ett licensavtal.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6098

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7538
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

En annan enkel lösning på ojämn matning

Inlägg av Dick »

Eftersom vi har relativt stor årsförbrukning (~16 ton, ersatt ~8 m3 olja) i vårt föreningshus, tröttnade jag till slut på de problem spånet ställde till med i botten på "MAFA mellanförråd", där spånet inte följer med "degkroken" uppåt, utan bara ligger och snurrar och förhindrar pellets att ta sig uppåt. Min lösning blev att svetsa fast en kärna i skruven (stålrör 22 mm utv). Nu tar den med sig både spån och pellets i ett helt godkänt jämnt flöde. Dessutom går det mycket fortare att "lufta" skruven (vår är en 2,5 m) efter tomkörning (ca 20 min mot tidigare ca 2,5 tim).

Tänk er själva hur tex en isborr skulle fungera med orginalskruvens konstruktion :lol:

Man bör ju beakta att pelletering är endast ett bra sätt att TRANSPORTERA och LAGRA energi från/hos tillverkare och konsument (även om en del brännar & matarskruv-leverantörer hävdar annorlunda) och att spånet (som det är HELT omöjligt att undvika) är precis lika bra (om inte bättre) bränsle som själva pelleten!
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Varför är skruvarna kärnlösa igentligen, finns det en anledning till det?
deleted
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Danne82 skrev:Varför är skruvarna kärnlösa igentligen, finns det en anledning till det?
Det är väl billigare att tillverka...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Danne82 skrev:Varför är skruvarna kärnlösa igentligen, finns det en anledning till det?
En kärnlös skruv är billigare att tillverka, ja. Anledningen till att använda en kärnlös skruv är bl. annat att den normalt ger mindre "vortex", dvs. mindre rotation av pellets i skruven. Dette beror lite på hur stor fyllning är i skruven.
En skruv med kärna drar med sig spånet lite bättre men jag tror ökad "vortex" rörelse ger lite sämre jämnhet på matningen.
Kärnlösa skruvar används mycket i industriella sammanhang.

Man kan också ställa frågan om anledningen till att skruv med kärna används? Jag tror det är därför att några inte har kunnskap om hur konstruktionen på kärnlös skruv skall utformas ordentligt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar