Givare till pelletsförrådet

Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

ah, tack för det tipset :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Tyckte också att capasitiva givare blev för dyra. Köpte en gång en IR ridå från Kjell för ca 200-300 kr som skulle klara 20m. Monterad i mitt veckoförråd blev den så effektiv att det måste fyllas med nästan 5 cm pellets framför för att den skal växla (en sändar och en mottagare) Därför är jag inte speciellt orolig för att den skall damma igen.

Nu har jag sett att det finns byggsatser hos Kjell med IR ridå för några hundringar. Dessa skall jag prova på några andra ställen i systemet.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

stmahe skrev:
Precis som du så tyckte jag att det var lite för dyrt med kapacitiv givare, men jag rotade runt lite på ebay och lyckades få köpa en fin givare för 0,99£ plus frakt så väl hemma hade den kostat ca 57kr. :D

Kolla runt lite där, finns hur mycket som helst.

/Magnus H
Fick hem sensorn förra veckan.
Testade den idag och den fungerade fint, ett tag.

Jag skulle koppla in en diod till den i min "labbuppkoppling" men jag tänkte fel och brände dioden, detta medförde att sensorn blev lite överbelastad och pajjade... :oops:

Sitter nu och jagar en ny på Ebay.

/Magnus "klanten" Hedberg
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du får gärna ge inkopplingsexempel sedan när du har "brännt" färdigt givarna... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Roli skrev:Du får gärna ge inkopplingsexempel sedan när du har "brännt" färdigt givarna... :wink:
He he!

Ja så fort jag bara lyckas köpa en ny givare så. :oops:

Har budat på 2st nu... får se om man får någon av dom.

Min tanke för inkoppling var att använda den 4:e ledaren i kabeln som jag har dragit till rumsgivaren.
+matning finns redan till orginal diod och tempsensorn.

Vi får väl se om det fungerar...

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Jag använder en microbrytare. Se här.
Johan i Borlänge
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Har ett mellan förråd som jag skulle vilja ha automatisk brytning på förråds skruven när mellan förrådet börjar bli fullt ? Kör nu med timer på brännarens uttag men det vill sig inte hålla nivån! Kan man ha en sån här http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10492.htm brytare och koppla in den på kabeln som går till förråds skruvens kabel, sen bygga nån plåt som vippar brytaren när det börjar bli fullt?
Eryl -79 Iwabo S1 Landis o gyr shunt automatik med ute givare. Huset är på 180m2 inkl. källare.
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Eller går den här billiga varianten att andvända? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 125548.htm
Eryl -79 Iwabo S1 Landis o gyr shunt automatik med ute givare. Huset är på 180m2 inkl. källare.
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Eller rent utav den här ? Tipsa mig gärna på förslag. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9431.htm
Eryl -79 Iwabo S1 Landis o gyr shunt automatik med ute givare. Huset är på 180m2 inkl. källare.
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

sarrow skrev:Eller rent utav den här ? Tipsa mig gärna på förslag. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9431.htm
Måste man ha ett relä om man har en sån här brytare?
Eryl -79 Iwabo S1 Landis o gyr shunt automatik med ute givare. Huset är på 180m2 inkl. källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det beror väl på vad du vill att den skall bryta. Enligt texten klarar den 3A vid 230V.

Om det är din skruvmotor som du ville bryta så får den inte vara på mer än 690W (3*230=690) och så hög effekt har den nog inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Alla brytare som du länkade till ser ut att kunna fungera.

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Ok tack för hjälpen. Blir att införskaffa en sådan då. Är det bara att koppla den på fas kabeln till skruven?
Eryl -79 Iwabo S1 Landis o gyr shunt automatik med ute givare. Huset är på 180m2 inkl. källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

sarrow skrev:Ok tack för hjälpen. Blir att införskaffa en sådan då. Är det bara att koppla den på fas kabeln till skruven?
Det borde det vara.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Roli skrev:
sarrow skrev:Ok tack för hjälpen. Blir att införskaffa en sådan då. Är det bara att koppla den på fas kabeln till skruven?
Det borde det vara.
Om det var en brytande kontakt du tänkte köpa så stämmer det.

Jag fick mina nya Kapacitiva sensorer igår, ska prova att koppla in en av dom i veckan... helst utan att bränna den.
Det ska nog gå bra eftersom den både är kortslutningskyddad och skyddad mot överbelastning. :D


/Magnus Hedberg
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
Skriv svar