"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har hittat både det ena och det andra i pelletssäckar, kottar, stenar modell köttbulle och en del annat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Rol-bi skrev:Orsaken kan ligga i att backspärr är fel inställd, tror det skall vara 1-2mm spel mellan kugg och backspärr, när hjulet har stoppat, då utan att fjädra tilbaka. Kolla mått i manual för att vara säkra.
Om backspärr är fel inställd vill rörsplint ta i på fel plats på kuggen. Har man fått slitage är det svårt att återställa backspärr till rätt läge.
Har precis fått ny doserskruv och kugghjul av min ÅF (vilket för övrigt tog över tre veckor med flertal telefonsamtal och ständigt stannande panna). Skall byta grejorna till helgen och funderar på vilket mått man skall ha mellan kugg och backspärr? Är det någon som har en manual och kan kolla?
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Jodå, den har jag allt sett och läst, men där står inget vad jag kan se om måttet jag efterlyste. Tänkte nog snarare att det fanns någon "Manual-Deluxe" för installatörer som i detalj beskrev intrimmning mm.

Fick rådet av min ÅF att flytta bak backspärren så långt bak som möjligt när min brännare stannat 14ggr på en helg. Funkar bättre nu med "bara" ett stopp varannan dag! När jag nu skall justera tillbaka backspären vill man ju veta om det finns något mått eller om det bara sker godtyckligt.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har visst en "de-lux"manual från 2001.

"Backspärren skall ev. justeras så at det normalt vid obelastad backspärr uppstår et spel på ca. 3mm", står det på sidan 45.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Man tackar. Skall pröva att byta grejorna till helgen så får vi väl se jag får ihop det igen??
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Nu har jag åtgärdat problemet med sprintarna.
Jag tyckte att det verkligen var en usel konstruktion. Brännaren i sig verkar ju vara bra annars.

Jag löste det med kugghjulsdrift:


Bild

Så här ser det ut med "hela huset" på:

Bild

Nu går matningen tyst, mjukt och klickfritt. Det är bara fläkten som hörs när brännaren går.
Kugghjulen är lagrade i gummitätade kullager och livslängden borde överstiga brännarens livslängd med god marginal.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Snyggt bygge! Hoppas du har rätt utväxling.

Jag använder extern matningskruv med innbygd sluss och jämn dosering så jag tänker ta bort sluss, kedja, kugghjul, doserskruv, sprinter, nivågivare etc. Då blir brännaren lite enklare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Rol-bi skrev:Snyggt bygge! Hoppas du har rätt utväxling.

Jag använder extern matningskruv med innbygd sluss och jämn dosering så jag tänker ta bort sluss, kedja, kugghjul, doserskruv, sprinter, nivågivare etc. Då blir brännaren lite enklare.
Naturligtvis har jag rätt utväxling, 2:1.
Ditt bygge låter lite spännande. Jag har ju inte haft en tanke på att man kan sköta all dosering externt. Då kan man ju bygga allt precis som man vill ha det.
Nästa steg vore väl att köra med gravimetrisk dosering (en våg som väger fram rätt mängd), men det blir kanske lite väl mycket overkill. Med tanke på att de flesta pelletsbrännare funkar bra med bara en plåtlåda och en fläkt, så finns det nog inte mycket mer att vinna.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Skriv svar