Pellets sorter.

Skriv svar
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Pellets sorter.

Inlägg av peje »

Tänkte bara fråga lite om vad ni har för erfarenheter av olika pelletsleverantörer. Jag har kört Såbi små säck och Brikettenergi bulk.
Visst är det mycket mer finfraktioner i BE's bulk men det beror nog mer på bulk än leverantör. Har haft en merförbrukning på 5 % (300 kg) på et år, när jag gick från Såbi säck till BE bulk, men det ligger väl inom felmarginal på vädervariationer. Har hitta Vida pellets i små säck till ett bra pris.
Är Vida bra pellets?

/p
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
Stefan.E
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 23:01
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

Inte en aning om dom e bra ,men har dom en hemsida?
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Har provat Vidaenergis pellets 8 mm, de är bra - rent kutterspån, nästan vita och hårda men ganska långa = blir ojämn matning. Verkar ha bra energiinnehåll, men här där jag bor är Såbi billigare.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Focus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 20:09
Ort: olofstorp (gbg)

Inlägg av Focus »

Jag har gått över till Westmarkapellets. Körde tidigare med Såbi och en del Sydpellets. Den norska är klart mycket bättre, mindre finfraktion och mycket mera krut i. Priset är ungefär som Såbi.
focus pe20 pellx-03
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Jag köpte några säckar Agrol hos Granngården, i ett akut bristläge och det är de sämsta pellets jag provat hittills: Pelletsen börjar falla sönder så fort man kommer inom synhåll för matarskruven..............
Det verkar vara mycket bark i, gråbrun färg, ger otroligt mycket spån ifrån sig.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Jag tycker precis tvärtom :shock: Har eldat upp fyra pall och tyckte den var hårdare om man jämför mot brikettenergis.
Måste vara skillnader i produktionen. Kanske hadde dom glömt ställa hydraltrycket när dom pressade dina säckar :lol:
Tråkigt att dom missar en kund p.g.a det :!:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Kawa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 22:56
Ort: Hälsingland

Inlägg av Kawa »

Jag har eldat 600kg baltpellets av märket Brunius och har inte haft några egentliga problem, 25Lt aska har det blivit. Eftersom jag fyller ett veckoförråd med hink har jag märkt att det dammar lite men det är det enda jag har att anmärka på. Ingen sintring har jag sett.Priset var 1.70:-/kilo vid storsäcksleverans
Thermia Biomatic 20+
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Har eldat en pall Brunius och det var inte kul!
Askan sintrade i brännaren och jag fick slå loss den. Råkade ut för ett stopp innan jag började aska ur brännaren 2 ggr i veckan!
Mycket aska och oförbrännd pellets blev det också.
Fick byta ut mina återstående två pallar mot Dalapellets som jag tycker funkar mycket bra.

Verkar vara stor skillnad på hur man upplever pelletskvaliteten beroende på brännartyp. Min framåtbrinnande BlueFlame gillade i alla fall inte Brunius pellets. Skall tillägga att folket hos Brunius i Göteborg inte var speciellt tillmötesgående när det gäller att diskutera problemet jag hade med deras pellets. Deras ståndpunkt var att det var brännarens fel om det inte gick att elda deras pellets!

Alltså, se upp för Brunius...
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
Skriv svar