"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Problemet med att rörstiften vickar i doserhjulet är väl att det är för tunnt och att det i stället skulle vara en förlängning på andra sidan med en rörbit/mutter e.d. så det blir större anliggningsyta för stiftet.Den delen måste naturligtvis vara fastsvetsad på baksidan.5-10mm bör vara lagom om det får plats.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Dags att ge sig tillkänna här på forumet :D
När jag köpte kåken i somras så satt det redan en BeQuem 15D installerad. Enligt "förstårsigpåare" så skall det vara den bästa, så jag var nöjd.

Men även jag har drabbats av att sprintarna trillat loss. Men i mitt fall så berodde det på att kedjan var för slak och kuggade över. Den undre skruven stannade då, slusshuset fylldes med pellets och till slut kärvade den övre skruven fast.
Nya sprintar kostade 80 öre styck i järnaffären, så det var ju inte hela världen.
Men denna konstruktion verkar ju vara hämtad från någon meccanolåda. Kunde de verkligen inte hitta på någon vettigare lösning?
Att använda sprintarna som överbelasningsskydd verkar ju helt onödigt.
Motorn tar ingen skada av om det låser sig.

Jag skall fundera på om det inte går att ordna på ett bättre sätt. Det borde ju gå att lösa med någon slags kugghjulsdrift. Det gäller ju bara att ordna utväxlingen.

I övrigt verkar hela brännaren ganska "hemmagjord". Nästan så man kunde tro att den var tillverkad i USA...... :lol:
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

sm7tjc skrev: Men denna konstruktion verkar ju vara hämtad från någon meccanolåda. Kunde de verkligen inte hitta på någon vettigare lösning?
Att använda sprintarna som överbelasningsskydd verkar ju helt onödigt.
Motorn tar ingen skada av om det låser sig.
Precis vad jag också har sagt i tidigare inlägg. Motorn är alldeles för klen för att dra av sprintarna. Jag tycker det mest verkar vara en "efterhandskonstruktion" för att försvara en kass konstruktion.
Naturligtvis borde det vara kedjedrift på doserhuset med!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

zeylon skrev:
sm7tjc skrev: Men denna konstruktion verkar ju vara hämtad från någon meccanolåda. Kunde de verkligen inte hitta på någon vettigare lösning?
Att använda sprintarna som överbelasningsskydd verkar ju helt onödigt.
Motorn tar ingen skada av om det låser sig.
Precis vad jag också har sagt i tidigare inlägg. Motorn är alldeles för klen för att dra av sprintarna. Jag tycker det mest verkar vara en "efterhandskonstruktion" för att försvara en kass konstruktion.
Naturligtvis borde det vara kedjedrift på doserhuset med!
Oki, jag skall väl erkänna att jag aldrig tittat under skalet på denna sorts brännare. Så jag vet inte hur stor motor eller hur drevet ser ut. Men i industrin och i verkstan så använder man oftast rörstift för att ha en liten säkerhet vid växellådor och olika former av kuggdrev. Därför tog jag för givet att eftersom där satt rörstift så var det för att skydda motor eller drev.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Nu har jag drabbats av "borttrillade" sprintar två gånger. Jag blev lite förb****d över den dåliga konstruktionen och tittade närmare på vad som kunde vara fel. En kompis har kört i tre år utan det problemet, så något måste vara fel.

Efter en närmare koll visade det sig att gångjärnet, som fungerar som backspärr, var boven. Det måste tydligen sitta så nära kugghjulet som möjligt. Mitt satt lite för långt ifrån. Hjulet backade några grader när sprinten släppte från kugghjulet. Då blev vinkeln felaktig när nästa sprint kom, och detta gjorde att sprinten böjdes i sitt fäste och så småningom lossnade.

Efter att justerat gångjärnet så att det precis lyckas falla ner efter varje kugg har det funkat alldeles utmärkt. Jag justerade så tight så att det knappast hörs något tickande från gångjärnet längre.
horvan
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 18:51
Ort: Hultsfred

Lossnande sprintar

Inlägg av horvan »

Kolla hur det ser ut under doserskruven.På min brännare var det så grovt gjutet att pelletsen ställde sig emellan botten och skruven. Fyllde hålen med kemisk metall och slipade upp ytan med fint sandpapper. Sedan gick skruven mycket lättare med mindre på frestning på sprintarna.Smorde såväl kedja som sprintar med fett.Så nu rullar allt mycket lätt.
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Annars kan man be sin åf att beställa en ny doserskruv eftersom Ariterm har kommit fram med en ny modell på denna.
Jag har bytt på flera av de brännare och pannor som jag installerat och skillnaden har blivit stor.
:lol:
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Bytt doserskruv och nu funkar det

Inlägg av pq »

ifkas skrev:Annars kan man be sin åf att beställa en ny doserskruv eftersom Ariterm har kommit fram med en ny modell på denna.
Jag har bytt på flera av de brännare och pannor som jag installerat och skillnaden har blivit stor.
:lol:
Tack ifkas för tipset tidigare!
Efter att ha kollat alla möjliga fel på doserhusets gjutning etc har jag nu fått doserskruven utbytt av Ariterm mot den nyare modellen och nu har brännaren gått en vecka utan stopp.
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Jag var nere i pannrummet och kollade på brännaren idag. Jag passade på att mäta lite på hjulen. Den praktiska utväxlingen är ju 2:1 (4 pinnar på det stora hjulet och 8 kuggar på det lilla). Men i och med att det lilla hjulet bara kuggas fram stötvis (Och det stora hjulet har dubbelt så stor diameter som det lilla) så blir utväxlingen 1:2.

Skulle man fixa till kontinuerlig drift (kugghjul, kedja eller liknande) så skulle alltså kraften från motorn öka 4 gånger. Frågan är om detta skulle ge några problem. Är motorn tillräckligt stark för att dra av skruven?

Min brännare har funkat felfritt ett tag nu. Men jag ser ju att det lilla hjulet är ganska slitet, trots att den bara är två år gammal. En bättre lösning är önskvärd.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Oooppsss..... Man skall inte vara för kaxig. I natt stannade brännaren. Den här gången hade det lilla hjulet gått lite förbi "gångjärnskläppen" vilket resulterade i att pinnarna bara "nafsade" på kuggtopparna. antagligen är hjulet för slitet.

Här skall ritas på ny konstruktion.....
Det finns väl inte en chans att det går att få tag i några ritningar på brännaren?
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har kört min brännare sen 2001 och har det tunna indexeringshjul. Jag har inte bytt rörsplint eller hjul. Kör genom ca. 6,5-7 tonn pellets varje vinter. Jag förstår inte varför det är så olika slitage på dom olika brännare. Kan det vara att doserskruv går med högt moment i dessa fall eller är det fel inställning på backspärr?

En orsak jag mistänker i dom fall slitage är stor, är att matningskruv fyller på med stor eller ojämn kapacitet så att det trycker lite extra på doserskruven då mellanlagret fylls för mycket. Det kan gi högt moment på doserskruv.
Kapacitet på min matning är låg och jämn.

Jag vet av erfarenhet med denna typ konstruktion att dom nöts om dom utsätts för krafter, jag har konstruerat sådana själv. Hjulen och rörsplint följer inte en kugglinje men glider mot varandra. Det hjälper litt om rörsplinten kunde rotera fritt, men det är fortfarande glidning mellan ytorna.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sitter inte stiften där för att man skall kunna ändra effekt på brännaren dvs man använder samma "doserdelar" till alla brännare oavsett effekt.

Har för mig att brännarna med högre effekt har 6 stift.

Det där som Rol-bi skrev om att det var glidning mellan stift och kugg kan ju påverka slitaget om det är dåligt med fett/smörjmedel mellan stift och kugg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Man måste ställa en diagnos för att ge rätt medicin.
Det hjälper att smörja delarna. Det hjälper att konstruera sig bort från problemen med att använda kedja. Det hjälper härda hjulet. Det hjälper att öka tjocklek på hjulet etc. etc. men man gör här en åtgärd mot et symptom och inte orsaken.

Problemen uppstår kanske pga högt moment på hjulet, då det verkar så att inte alle drabbas här. Man måste då hitta orsaken till momentet och sen ge rätt medicin. Orsaken till momentet ligger kanske i utformningen av skruv, hög friktion pga dårlig gjutning eller annat.
Orsaken kan ligga i att backspärr är fel inställd, tror det skall vara 1-2mm spel mellan kugg och backspärr, när hjulet har stoppat, då utan att fjädra tilbaka. Kolla mått i manual för att vara säkra.
Om backspärr är fel inställd vill rörsplint ta i på fel plats på kuggen. Har man fått slitage är det svårt att återställa backspärr till rätt läge.

Test
Dom som har problem med slitage kan ju kolla om momentet är stort på doserskruven, dvs att hjulet fjädrar tilbaka mot backspärr med en viss kraft. Man måste se detta under lite tid. Kör även utan att extern matning på, dvs utan pellets i intern doserskruv. Skillnad?

På min brännare händer det då och då att hjulet fjädrar tillbaka mot backspärr men med liten kraft och normalt står kugg stilla med 1-2mm spel till backspärr.
Hur är det hos er?

Teori om orsak och åtgärd:
Min teori är att doserskruen är konstruktivt utformat så att den inte klarer av hög fyllning i internt förråd över skruven.
Den bästa åtgärd är att ändra konstruktion på doserskruv så att den klarer av hög fyllning i internt förråd. Alternativt sänka fyllningen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

doserskruven gjordes om efter alla problem som Thermia/Ariterm hade med den nya konstruktionen på Doserlådan, och det är inte bara den som gjorts om utan även tanddrevet som blivit 2mm större i diameter och även fått en annan skärning, sen har man även gjort om doserhjulet så att det är 4mm större i diameter och att det sitter 4mm pinnar i hålen istället för 3mm.

Rol-bi i din brännare har du ett helgjutet hus från toppen till botten, men i de brännarna som tillverkades from hösten 2005 sitter det ett delat hus som är delat mellan doserskruven och slussen.
I de gamla helgjutna husen hade man ett avstånd på ca 12mm runt doserskruven och det måttet har de nu äntligen kommit tillbaka till med den nya doserskruven. :D
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Stugsittaren skrev:Om man nu bygger om brännaren med kedjematning till övre skruven vad händer då om det kommer en lite större sten i denna. Stiften kan ingå i ett säkerhetssystem för att ev sten eller annat inte skall nå resten av brännaren? Kan det vara så?
Hur , får man in en lite större sten i en brännare med kåpa i en panna i ett pannrum? vad köper du för pellets?
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Skriv svar