Pessentation och mina första frågor...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pethson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 okt, 2007 12:01
Ort: Haninge
Kontakt:

Pessentation och mina första frågor...

Inlägg av pethson »

Hej!

Jag är nybliven innehavare av en PX-21 som sitter i min CTC 1100.
Jag bor i ett suteränghus som nästan är en tvåplansvilla. Baksidan av huset är ca 1 m högre än framsida. Huset har som sagt två plan och dessa är båda på 68 kvm.

Jag har inte gjort några direkta mätningar de senaste åren som jag kört på el. Har väl gjort lite som stutsen för att jag insett hur dyrt det är *ler*

Men det jag vet är att jag i dec 2003 köpte 2 kbm olja som jag klarade mig på under ett år.

Jag har en Dragex lucka sedan tidigare och efter att killen från VKG som monterade in brännaren lämnade började jag städa runt pannan. Och då hittar jag tre turbulatorer (eller vad det heter) och öppnar och kollar för att se att det bara sitter 6 st på plats. Nu har dessa 3 överblivna turbulatorer inte suttit i pannan sedan jag köpte huset 2003.

Vi är två vuxna och ett barn på 2 år som bor i huset.
När jag körde el var jag tvungen att höja temperaturen inne med 1-1,5 grad för att få samma komfort. Mest beroende på att oljepannan och även pelletsbrännaren värmer upp skorstensstocken och där med hjälper till att värma upp betonggolvet på övervåningen.

Så till lite frågor:
Hur mycket pellets bör jag förbruka nu?
Har jag rätt om jag tror att det bör gå åt ca 2.3-2.5 ggr så mycket pellets som olja. Vilket med överslag skulle kunna ge ca 1 säck per dag?

Turbulatorerna som inte sitter i pannan nu, bör dom sitta i?

Vad bör man ha för rökgastemperaturer?
Jag är på väg till Clas Ohlson för att köpa en rökgas-termometer, tänkte det är bra att ha.

Någon som vet hur man ser lågan om man har en CTC1100 och en KPM PX-21? Det känns som det är svårt att ställa in lågan utan att se den.

Hur ser man vad man har för version av brännaren/programvaran?

Är det någon som har erfarenhet av att plocka ut information från brännaren om t ex stop, drifttider och förbrukning?

Och till sist, är man ju givetvis intresserad av alla saker man bör undvika eller som man kan förbättra.

Tackar på förhand.

///Peter!
____________________________________
Effekta Komplett
Installerad 101008
68+68 kvm Suteräng
Vendelsö

Tidigare körde vi en KMP PX21 i CTC1100
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har rökgastemp mellan 130-200 grader så är du nog rätt nära sanningen, beror lite på hur lång skorsten du har, man brukar räkna 80 grader + 5 grader per meter skorsten som ett ungefär.

Det skiljer sig en hel del beroende på om pannan är sotad nyligen eller inte.

Om du hamnar rätt på tempen så ska du nog inte stoppa i några fler turbulatorer heller.

En säck om dan på vintern är nog rätt normal förbrukning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här kan du se processorn,under panelen på brännaren.Detta är en ny version som jag köpte nyligen.Den förra hette 5.0.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788&start=30
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Pessentation och mina första frågor...

Inlägg av Sintringen »

pethson skrev: Jag har en Dragex lucka sedan tidigare och efter att killen från VKG som monterade in brännaren lämnade började jag städa runt pannan. Och då hittar jag tre turbulatorer (eller vad det heter) och öppnar och kollar för att se att det bara sitter 6 st på plats. Nu har dessa 3 överblivna turbulatorer inte suttit i pannan sedan jag köpte huset 2003.
Med alla turbulatorerna i kan brännaren få svårt att riktigt trycka ut rökgaserna(sot ,tjära,och brummande i kanalen tillochmed tändproblem) med för få turbulatorer i höjer du rökgaserna rejält samt minskar verkningsgraden.(Eldar för kråkorna)
pethson skrev: Så till lite frågor:
Hur mycket pellets bör jag förbruka nu?
Har jag rätt om jag tror att det bör gå åt ca 2.3-2.5 ggr så mycket pellets som olja. Vilket med överslag skulle kunna ge ca 1 säck per dag?
Räkna 2,1 ton pellets per Kubik olja. Sen får du ju ha överseende med vind,väder,kyla barn/tonåringar/fruar som duschar mycket och kvalitet på pellets samt om brännaren är riktigt inställd. 2 kubik ca 5 Pallar pellets.

pethson skrev: Vad bör man ha för rökgastemperaturer?
Jag är på väg till Clas Ohlson för att köpa en rökgas-termometer, tänkte det är bra att ha.
ju lägre desto bättre men runt en 170, 180 grader 190 kanske.. absolut under 250 (beror ju på vad du har för skorsten/insats)
pethson skrev: Någon som vet hur man ser lågan om man har en CTC1100 och en KPM PX-21? Det känns som det är svårt att ställa in lågan utan att se den.

Lyft på locket med turbulatorerna, lågan ska vara ungefär samma färg som kåpan på din brännare och det ska komma enstaka gnistor flygande.
vit låga = För mycket luft.
Röd låga som vill komma upp ur luckan = För lite luft.
Vit tjock rök= ut ur pannrummet och stäng dörren, snart smäller det.
pethson skrev: Och till sist, är man ju givetvis intresserad av alla saker man bör undvika eller som man kan förbättra.
Undvik för hög startdos (300g eller uppåt) då kan du få knallgas "Vit kraftig rök"
Håll koll på driftmatningen, om du har en stålskruv ska den snurra ett halvt varv för att hamna på runt 12-15 Kw och det är väl vad din panna bör klara av att ta emot.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Skriv svar