Cirkulationspump AV!

Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Cirkulationspump AV!

Inlägg av Turbo »

Hej, kan man ha cirkulationspumpen avstängd även på vintern om man inte har något värmebehov. Jag värmer med luft/luft för det mesta, så huset är varmt ändå.

Cirkulerar vattnet sakta även när pumpen är av, fixar inte värmen detta?

Man vill ju inte att rören ska frysa, men spara pellets är intressant.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Om vattnet självcirkulerar beror lite på hur anläggningen ser ut; jag har grova rör som är dimensionerade för självcirkulation och då funkar det. Antal våningsplan och var pannan är placerad kan också spela in. I någon slinga har jag tunnare rör och där fungerar det sämre. Rören fryser knappast om det är varmt i huset, om du inte har rör som går genom kalla utrymmen, t.ex. i en kulvert. Anledningen till att man brukar vilja ha c-pumpen på är bland annat att den riskerar att bäcka igen och fastna om den står still länge. Ett sätt att lösa det kan vara att sätta den på en dygnstimer (om den har vanlig stickpropp) och låta den gå en liten stund varje dag.

Ett annat alternativ är ju att stänga shuntventilen, så inget varmt vatten tillförs radiatorerna. Det funkar inte hemma hos mig eftersom shunten inte håller tätt; jag får vrida till en avstängningsventil bredvid pumpen om jag ska stoppa cirkulationen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, shunten är stängd. Men jag tycker det går så pass mycket mindre pellets under vår, sommar och höst när pumpen är avstängd.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Du kanske har samma problem som jag, att shunten släpper igenom varmt vatten trots att den är stängd?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, tror inte den släpper igenom. Jag har en termometer på utgående och den står på 20 grader. Men stänger jag pumpen ökar den till 30 grader eller mer. Därför tänkte jag att värmen gör att vattnet rör sig ändå och jag kan då stänga av eller?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Skulle inte tro att vattnet rör sig, att röret blir varmt när du stänger av den beror på att det är cirkulationen som kyler ner röret och när du stänger av det så kryper det upp värme genom materialet i röret vilket gör det varm nämast shunten.

Kan lät lite konstigt men det låter bra i mitt huvud :roll:
deleted
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Danne82 skrev:Skulle inte tro att vattnet rör sig, att röret blir varmt när du stänger av den beror på att det är cirkulationen som kyler ner röret och när du stänger av det så kryper det upp värme genom materialet i röret vilket gör det varm nämast shunten.

Kan lät lite konstigt men det låter bra i mitt huvud :roll:
Verkar vettigt tycker jag. Men det innebär ju ändå att värmen förs bort ifrån pannan. Inte direkt, utan via värmeväxling.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej

Men vad tror ni, kan jag stänga av pumpen?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo men det har du rätt i men jag testade detta i somras när jag bara värmde varmvattnet och förbrukningen fördubblades från 2 till 4 kilo om dagen med pumpen på.
deleted
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej

Tror ni det är någon fara att ha den avstängd vid minusgrader, ska jag starta den då?

Huset är byggt på platta, enplans.

Mvh daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Stäng av den i några dagar när du ser att det skall bli varmare ...ingen mening att "dutta" nån timme här och där.....Är det inte minusgrader i rummet så är det ingen fara (Men som nån sa !kulvert,, vart rören går måste man ha koll på....

Om du åndå kör pannan? (stänga pump).....Funderat på att spara EL?
Köra l/l när det är + grader istället...pannan som spets

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Finns väll vissa som har rören gåendes genom kallvinden har jag för mig, mina går i betongplattan och för mig är det ingen fara.
deleted
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, mina går också i betongplattan, så då kan jag ha pumpen avstängd trots minusgrader eller?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Ja då borde det ju inte vara några problem, men man bör köra den några minuter i veckan så den inte kärvar ihop.
deleted
Skriv svar