Rökgastermometer, placering

Skriv svar
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Rökgastermometer, placering

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Om jag har förstått tidigare inlägg rätt så bör rökgastermometern sitta mellan pannan och dragbegränsaren för att visa "rätt" temperatur. Jag har svårt att få plats för det och undrar hur mycket fel det kan bli om termometern sitter efter dragbegränsaren men innan skorstenenen?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på dragbegränsaren, så länge den är stängd så får du samma temp men om draget blir för bra så att dragbegränsaren öppnar så kommer ju kallluften som kommer in där att kyla termometern.

Men det är väl inte så fruktansvärt petigt, du får ju i vilket fall som helst tempen på rökgaserna som går ut i skorstenen och det är ju det viktigaste, som får du ju räkna med att den eventuellt kommer att visa för lite, men eftersom rökgastermometrar inte är kända för att vara några under av precision så tror jag det kvittar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har 180-220 före dragluckan och 70-80 efter.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ett litet 2,5 mm hål där du kan sticka ned en digital stektermometer från Clas Olsson finns det väl plats för under dragbegränsaren?
Efter dragbegränsaren kommer temperaturen att variera upp- och ned beroende på hur mycket dragbegränsaren öppnar.
Obs eldar du med ved någon gång måste du dra ut stektermometern. Den tål inte mer än 300 grader.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Torsten skrev:Ett litet 2,5 mm hål där du kan sticka ned en digital stektermometer från Clas Olsson finns det väl plats för under dragbegränsaren?
Efter dragbegränsaren kommer temperaturen att variera upp- och ned beroende på hur mycket dragbegränsaren öppnar.
Obs eldar du med ved någon gång måste du dra ut stektermometern. Den tål inte mer än 300 grader.
Har en liknande, fast från Jula. Det är "mycket roligare" att titta på den (nördvarning) än den gamla mätaren med visare. Den är grymt snabb, öppnar man pannluckan och tittar till lågan från brännaren så ser man med engång en förändring på rökgastemperaturen. Skall försöka bygga om min så att man kan använda temperaturlarmet som en indikering på när det är dax att sota.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Här är min ...visar den igen.
http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Jag har investerat i varianten där man först monterar en "nippel" i ett gängat hål på rökröret och sen sticker in termometern i den. Känselknoppen på termometern är ganska lång men den kanske inte behöver vara helt inkörd för att ge korrekt temp? Jag antar att det inte är en bra ide att såga av den...

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

PeterTh skrev:Jag har investerat i varianten där man först monterar en "nippel" i ett gängat hål på rökröret och sen sticker in termometern i den. Känselknoppen på termometern är ganska lång men den kanske inte behöver vara helt inkörd för att ge korrekt temp? Jag antar att det inte är en bra ide att såga av den...

Mvh
Peter
Har för mig att känselkroppen (som styr visaren) sitter längst ut i änden på termometern. När du monterar termometern så skall känselkroppen vara ungefär i mitten av rökgaserna, dvs mitt i rökröret, för att få ett rättvisande värde. Detta gör att termometern kommer att sitta rätt så långt ut från "nippeln" men det är inget man kan göra något åt.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

PeterTh skrev:Jag har investerat i varianten där man först monterar en "nippel" i ett gängat hål på rökröret och sen sticker in termometern i den. Känselknoppen på termometern är ganska lång men den kanske inte behöver vara helt inkörd för att ge korrekt temp? Jag antar att det inte är en bra ide att såga av den...

Mvh
Peter
Såga av den är ingen bra ide. Kolla vad termometern visar nedsänkt i kokande vatten innan du monterar nippeln osv. Inte ovanligt att det slår fel på 20 grader. En digital brukar inte slå fel på mer än en grad. Riktigt bekvämt får du om du monterar en digital stektermometer med trådlös överföring till en mottagarenhet som du har i bostaden. Då ser man direkt om pannan går, är i pausläge eller har stannat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Ronald termometer

Inlägg av LW »

Ronald. Vad heter din termometer och var köper man en sån?

LW
ronald skrev:Här är min ...visar den igen.
http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Mvh ronald
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Ronald termometer

Inlägg av ronald »

LW skrev:Ronald. Vad heter din termometer och var köper man en sån?

LW
ronald skrev:Här är min ...visar den igen.
http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Mvh ronald
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19562985

Visar superexakt,tål 1000 C ....Ett måste för ett digitalfreak som jag :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Re: Ronald termometer

Inlägg av LW »

Ok, men vad är det kopplat in den till enligt din bild verkar den sitta i en svart box av något slag. Vad är det och vad gör den?

LW
ronald skrev:
LW skrev:Ronald. Vad heter din termometer och var köper man en sån?

LW
ronald skrev:Här är min ...visar den igen.
http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Mvh ronald
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19562985

Visar superexakt,tål 1000 C ....Ett måste för ett digitalfreak som jag :wink:

Mvh ronald
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ronald termometer

Inlägg av Roli »

LW skrev:Ok, men vad är det kopplat in den till enligt din bild verkar den sitta i en svart box av något slag. Vad är det och vad gör den?

LW
ronald skrev:
LW skrev:Ronald. Vad heter din termometer och var köper man en sån?

LW
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19562985

Visar superexakt,tål 1000 C ....Ett måste för ett digitalfreak som jag :wink:

Mvh ronald
Enligt givarelänken från Clas Ohlson så behöver du en sådan här också.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tack Roli Du hann före den passar ju perfektomento :) Just denna jag har är en TM914C ACER (finns nog hur många olika som helst billigare-dyrare...Har haft denna många år (köpte genom en elektriker jag känner)Man kan byta till olika givare om man vill.....
http://www.acer.se/Lutron/ltemp.htm

Jag tror Grossisten Selga säljer också..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det finns även mätinstrument (multimeter) som har ingångar för temperaturgivare samt som Ronald skriver många tempereturinstrument som kan hantera givaren som förekom i länken.

Sedan hur mycket man vill betala beror till stor del på hur bra precision som man vill ha på sitt instrument samt olika finesser.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar