Om man använder lågriktare 30graders, 90graders eller EBK (efterbrännkammare) till Flex-A så får inte brännaren köras på högre effekt än 12 kW (eg. läge 4)då den minskar utsläppsarean från brännkoppen och skapar övertryck i brännkoppen med driftstörningar som följd.
Och det positiva då ? Varför lågriktare ?
• I pannor där brännaren är placerad så att lågan slår i vattenkylt eldstadstak (avstånden mindre än 150 mm från brännkoppens överkant) rekommenderas användning av lågriktare. Om lågan träffar kylda ytor i eldstaden kyls lågan ner och alla brännbara gaser i lågan hinner inte att förbrännas fullständigt .
• Där lågan måste riktas bort från rökkanaler för att höja verkningsgraden.
• Passar alla Janfire flex och minor, tas på och av mycket enkelt vid uraskning (sotning, Höjer verkningsgraden och ger renare avgaser
EBK:
EBK (efterbrännkammare) håller ihop lågan längre och bidrar till en närmast fullständig förbränning och mycket låga utsläpp.
Samtidigt skapar den undertryck som suger avgaser från brännkoppen, vilket möjliggör användning av högre effekt trots minskad utsläppsarea .
Användning :
• Där lågan måste riktas framåt vid högre effekter
• Möjliggör installation i pannor med små öppningar i höjdled ( ner till 70 mm ). Genom att montera anslutningsram/adapter ca 200mm över den lilla pannöppningen hamnar hela brännkoppen utanför och bara EBK:ns ”näbb” går genom pannväggen. Bra om man har utstickande delar på pannan (elpatron m.m.)
Värt att veta om lågriktare...
Värt att veta om lågriktare...
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
-
- Pannrumstomte!
Jag har 90g lågriktare. Installatören sa att den funkade bra på 18kW också för jag hade så bra drag i skorstenen. I efterhand har jag läst i manualer att man inte ska köra mer än 12kW, precis som du skriver. Jag använder ändå inte läge 3 och 4 för jag har ingen nytta av underhållsglöden då brännaren alltid står still minst 1h mellan starterna. Det blir bar onödigt mycket sot.
Mina frågor:
Kan jag få bättre förbränning om jag byter till EBK? Får jag åt fler kWh per kilo pelets?
Jag tycker ibland att jag har mycket skräp i brännkoppen, blir det bättre, sämre eller samma med EBK?
Kommer lågan att bli längre eller kortare med EBK? Djupet i min panna kanske inte räcker till?
mvh
Mina frågor:
Kan jag få bättre förbränning om jag byter till EBK? Får jag åt fler kWh per kilo pelets?
Jag tycker ibland att jag har mycket skräp i brännkoppen, blir det bättre, sämre eller samma med EBK?
Kommer lågan att bli längre eller kortare med EBK? Djupet i min panna kanske inte räcker till?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Lågriktare EBK :
EBK (efterbrännkammare) håller ihop lågan längre och bidrar till en närmast fullständig förbränning och mycket låga utsläpp.
Samtidigt skapar den undertryck som suger avgaser från brännkoppen,
vilket möjliggör användning av högre effekt trots minskad utsläppsarea .
Användning :
• Möjliggör installation i pannor med små öppningar i höjdled ( ner till 70 mm ).
Genom att montera ” anslutningsram/adapter –200mm Artnr. JF-21801006” över den lilla pannöppningen hamnar hela brännkoppen utanför och bara EBK:ns ”näbb” går genom pannväggen.
OBSERVERA:
När EBK används får inte brännaren köras på effekt högre än 12 kW (eg. läge 4)då den minskar utsläppsarean från brännkoppen och skapar övertryck i brännkoppen med driftstörningar som följd.
Samtidigt skapar den undertryck som suger avgaser från brännkoppen,
Användning :
• Möjliggör installation i pannor med små öppningar i höjdled ( ner till 70 mm ).
Genom att montera ” anslutningsram/adapter –200mm Artnr. JF-21801006” över den lilla pannöppningen hamnar hela brännkoppen utanför och bara EBK:ns ”näbb” går genom pannväggen.
OBSERVERA:
När EBK används får inte brännaren köras på effekt högre än 12 kW (eg. läge 4)då den minskar utsläppsarean från brännkoppen och skapar övertryck i brännkoppen med driftstörningar som följd.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Den skapar både undertryck och övertryck? Det första citatet tyder på att den skulle kunna minska problemen med skit på rostret och att man skulle kunna köra högre än 12kW, det andra säger tvärt om att mottrycket ökar (jämfört med vad?) och att jag inte får köra mer än 12kW. Läge 4 på flex-a är väl förresten 18kW? Du menar väl inte högre än läge 3?
Men hur mycket plats behöver jag framför EBKn, jag har idag ingen adapter och jag tror inte jag behöver det heller, det är minst 250mm fritt framför. Jag skulle isf skaffa EBK bara för att få bättre förbränning och köra högre effekt.
Tack på förhand
mvh
C.M.R. skrev: Samtidigt skapar den undertryck som suger avgaser från brännkoppen,
Jag får inte ihop detC.M.R. skrev: När EBK används får inte brännaren köras på effekt högre än 12 kW (eg. läge 4)då den minskar utsläppsarean från brännkoppen och skapar övertryck i brännkoppen med driftstörningar som följd.

Den skapar både undertryck och övertryck? Det första citatet tyder på att den skulle kunna minska problemen med skit på rostret och att man skulle kunna köra högre än 12kW, det andra säger tvärt om att mottrycket ökar (jämfört med vad?) och att jag inte får köra mer än 12kW. Läge 4 på flex-a är väl förresten 18kW? Du menar väl inte högre än läge 3?
Men hur mycket plats behöver jag framför EBKn, jag har idag ingen adapter och jag tror inte jag behöver det heller, det är minst 250mm fritt framför. Jag skulle isf skaffa EBK bara för att få bättre förbränning och köra högre effekt.
Tack på förhand
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Fröträd