Spjället på CTC 265 b??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Spjället på CTC 265 b??

Inlägg av Turbo »

Hej, jag funderar lite på varför han som installerade Pellexen på min panna valde att ha spjället helt öppet när det inte går att sätta dit någon dragbegränsare.

Jag kommer ihåg att han sa att det var bra drag i pannan. Men nu känns det som att jag eldar ganska mycket för kråkorna......

Jag gör av med över 200 kg bara för varmvatten, och vi är inga storförbrukare.

Kan man laborera lite med spjället och kanske skjuta in det en del, eller vad ska jag göra för att få ner förbrukningen. Huset värmer jag med L/L pump nu för tiden, behöver bara extravärme när det blir riktigt kallt.

Tacksam för tips och idéer!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Vad har du för rökgas temp? Nog går det att skjuta in nåt hack...på spjället

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej.

235 grader.

Kan jag sänka förbrukningen på det viset. Verkar inte vara världens bästa panna för att värma varmvatten med.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Turbo skrev:Hej.

235 grader.

Kan jag sänka förbrukningen på det viset. Verkar inte vara världens bästa panna för att värma varmvatten med.

Mvh Daniel
Jo prova ett eller två hack då blir det nog lagom 180 C år väl lagom
Ja spjället är väl som en extra baffel kan man väl säga....
Obs!Inte strypa för mycket bara för då löser överhättningsskyddet och pelletsröret blir för varmt så att säga..Installatören har rätt på sitt sätt för i instruktionsböckerna skall alla spjäll vara fullt öppna..men ett eller två hack är ingen fara du kan ju känna så det inte blir för varmt i böjen...

Varför kan du inte ha dragbegränsare?? maila annars ruben@transtemper.se (han kan allt om dragisar mm

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo!ctc 265 är ju hyfsad som pelletspanna(oljepanna som den igentl är)
Men man får ju sota oftare osv...
Men ingen panna är väl bra att bara värma vv i (verkningsgradsmässigt) Du sa 200 kg hur länge räcker det??kör du inget på radiatorena alls?

Uppdat:Jag skulle köra lite på radddarna låt säga till 18C sen kan du spetsa och köra runt till 21-22 med ll vp=när du ändå kör pannan Sen vid riktig kyla ställer du upp radiatorerna ännu mer och stänger ll vp tills det blir milt igen när dom funkar som bäst
L/l vp är ju inte gratis de heller så att säga..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag kör i och för sig på rätt låg effekt, och då har jag spjället tre hack ut från stängt (3 hack syns utanför plåten) så visst kan man stänga men det beror ju på effekten på brännaren och rökgastempen som sas ovan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar