Energirådgivare

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Energirådgivare

Inlägg av mt4base »

Jag fick tipset att åka till kommunens energirådgivare och det gjorde jag häromdagen. Det var väl investerad tid tycker jag. Förutom att han vara lättpratad och trevlig så fanns det massa kunskap (som jag tyvärr inte hann dra ur honon på den timmen jag hade till förfogande). Efter att ha dragit mina spörsmål om gammalt hus, värmekälla och allmänt isolering/värmesystem så fick jag ganska bra förklaringar på mycket. Han hade nog varit med i gemet ganska länge för han kände nog till varenda värmepanneleverantör i hela socknen, till namn. Bra för jag nämnde att jag fått offerter från vissa företag och han bekräftade precis de känslorna och intryck jag fått från dessa företag vilket ändå ger mig lite större råg i ryggen när saker och ting ska beställas. Kan rekomendera speciellt nybörjare på området att ta en seans med sin lokala energirådgivare, det kan ge en en hel del tillbaks bara genom att satsa lite tid.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det är nog väldigt olika beroende på vilken kommun man bor i.
När jag sökte upp min energirådgivare kändes det mest som om han ville att jag skulle gå.
Jag fick dra ur honom information, det enda han bistod med var en packe reklambroschyrer som fanns i ett ställ utanför kontoret.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Milla
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 jul, 2007 21:00
Ort: Utanför Borås

Inlägg av Milla »

Jag pratade oxå med energirådgivare strax innan jag köpte min brännare. Han var oxå väldigt insatt och satt på mycket info. Fick en hel del tips och råd som var bra! Kan rekomendera andra att göra samma sak! Självklart kanske inte alla rådgivare är lika duktiga, men det kan ändå vara värt det! :wink:
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst kan man höra med en men man ska inte lita blint på det dom säger utan man kan använda deras argument till att söka vidare o sedan bilda sej en uppfattning, Ingen vet ju vad som är bäst/mest ekonomiskt fördelaktigt för en i längden då man inte vet prisutvecklingen för olika energikällor så i slutändan får man hoppas man valt rätt...
Energirådgivare är ju trots allt mäniskor dom oxå så några är för biobränslen o säger det är det smartaste medans andra tycker VP..
Som det ser ut idag blir billigaste uppvärmningen med berg/jordvärme även om man smackar upp massa solfångare o inte bryr sej om investeringskostnaden...
Möjligen blir det billigare med ved än VP om man har tillgång till billig ved som man får kapat/kluvet o hemkört, Men är man borta mycket så elpatron måste värma mycket så får ved alternativet oxå spö...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Visst kan man höra med en men man ska inte lita blint på det dom säger utan man kan använda deras argument till att söka vidare o sedan bilda sej en uppfattning, Ingen vet ju vad som är bäst/mest ekonomiskt fördelaktigt för en i längden då man inte vet prisutvecklingen för olika energikällor så i slutändan får man hoppas man valt rätt...
Energirådgivare är ju trots allt mäniskor dom oxå så några är för biobränslen o säger det är det smartaste medans andra tycker VP..
Som det ser ut idag blir billigaste uppvärmningen med berg/jordvärme även om man smackar upp massa solfångare o inte bryr sej om investeringskostnaden...
Möjligen blir det billigare med ved än VP om man har tillgång till billig ved som man får kapat/kluvet o hemkört, Men är man borta mycket så elpatron måste värma mycket så får ved alternativet oxå spö...
Hej Andre !

Om jag skulle vara energirådgivare i din kommun, hur skulle du tolka min rådgivning om du visste att jag är inom Skorstensfejarbranschen och ser olika installationer dagligen. Kan energirådgivarna ge råd om bioenergi egentligen när det gäller pannval/ Pelletsbrännar val eller liknande?
Är det inte bättre att vända sig till folk i branshen ?

Bara en fråga jag ställer till dig. Kul att läsa din syn på saken...

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 19 nov, 2007 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:Visst kan man höra med en men man ska inte lita blint på det dom säger utan man kan använda deras argument till att söka vidare o sedan bilda sej en uppfattning, Ingen vet ju vad som är bäst/mest ekonomiskt fördelaktigt för en i längden då man inte vet prisutvecklingen för olika energikällor så i slutändan får man hoppas man valt rätt...
Energirådgivare är ju trots allt mäniskor dom oxå så några är för biobränslen o säger det är det smartaste medans andra tycker VP..
Som det ser ut idag blir billigaste uppvärmningen med berg/jordvärme även om man smackar upp massa solfångare o inte bryr sej om investeringskostnaden...
Möjligen blir det billigare med ved än VP om man har tillgång till billig ved som man får kapat/kluvet o hemkört, Men är man borta mycket så elpatron måste värma mycket så får ved alternativet oxå spö...
Hej Andre !

Om jag skulle vara energirådgivare i din kommun, hur skulle du tolka min rådgivning om du visste att jag är inom Skorstensfejarbranschen och ser olika installationer dagligen. Kan energirådgivarna ge råd om bioenergi egentligen när det gäller pannval/ Pelletsbrännar val eller liknande?

Bara en fråga jag ställer till dig. Kul att läsa din syn på saken...

Ved Profilen..
Ja du vet jag ju vad du förespråkar via ditt jobb på Äfab

Själv blir man bara förbannad då man ser rena löngner till råd om pellets som uppvärmningssätt för att det skulle vara billigast, Folk luras ju att tro på att det är 4800 kWh/ton som man får ut av pelletsen vilket i bästa fall är 4000 kWh...
Att det rådet ges även i nybygge är ju rent vansinne då man oftast väljer golvvärme vilket gör en vp helt överlägsen pellets/ved, Bara vad sotningsavgifterna är får man ut 4000 kWh värme från en vp i ett nybygge...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev: Kan energirådgivarna ge råd om bioenergi egentligen när det gäller pannval/ Pelletsbrännar val eller liknande?
Är det inte bättre att vända sig till folk i branshen ?
För en gångs skull kan jag hålla med dig vedprofilen.
Om man väl bestämt sig för att elda så är oberoende folk i branschen den bästa kunskapskällan.

Oberoende kan man kalla ex sådana som inte säljer prylar eller lever på att testa prylar som andra säljer.

Men innan ens bestämt sig för att elda eller köra Värmepump så är den garanterat oberoende energirådgivaren ett pålitligare val för att man ska fatta beslutet om man ska elda eller ej.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Bra att du kunde ge ett ren och konktet uppfattning vad du tycker om bioenergi. (Värmepump är alltså att förespråka på ett bioenergiforum) Ved eldning är för mig den billigaste uppvärmningen, sedan kommer pelletseldning. Värmepump för mig kommer på sista plats på grund av att El priser kommer att stiga relevant.... Kanske inom kort. Värmepumpar skapar elförbrukning.Denna elförbrukning vill vi få ner i Sverige.
Vp är trots allt El beroende. Hållbarheten på Vp kan bara spekuleras..
Jag har besökt villa ägare i 25 år dagligen även dom med värmepump dom allra flesta har by kompressor eller kondensor eller något annan komponent i systemet. Jag hör ju vad folk säger till mig. Om det är på detta viset var ligger investeringskostnaden. Hur mycket spar man med Vp????

Sedan har jag inte fått förklaringen på min fråga om jag vore energirådgivare i din kommun???? Samt varför blandar du in Äfan i denna tråd???
Äfab har ingenting och göra med det jag skriver.

Jag står för min skrivelse personligen...
Ändrade lite i texten denna skrivelse är riktad till Andre..

Ved Profilen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev:Äfab har ingenting och göra med det jag skriver.

Jag står för min skrivelse personligen...
I och för sig väldigt relevant uppgift att du arbetar där.
Om färre och till slut inga människor väljer pellets blir du arbetslös då Äfab inte får testa nån ny utrustning på tillverkarnas bekostnad.

Man skulle därför kunna dra slutsatsen att du är partisk och hellre ser att alla väljer pelllets och ved.

Ándre gör forumets läsare en tjänst genom att påpeka detta.

Har du sakliga och väl underbyggda argument Vedprofilen så är det inget att vara rädd för att folk känner till din beroendeställning.

Varifrån kommer uppgiften att elpriset kommer stiga relevant och kanske snart ?

Kommer pelletspriserna vara låsta ? Och i så fall lovar du det ?

Mig veterligen kan elpriset låsas förmånligt i fem år.
Pelletspriset kan låsas förmånligt i hur länge då ? Fem veckor ?

Ándre diskuterar inte värmepumpars tekniska lösningar i denna tråden.
Han nämner ex. mycket sakligt och objektivt att det i ett nybygge är förmånligare ekonomiskt då man ofta väljer golvvärme och då för mycket bra COP.

Sakligt, objektivt opartiskt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev: Kan energirådgivarna ge råd om bioenergi egentligen när det gäller pannval/ Pelletsbrännar val eller liknande?
Är det inte bättre att vända sig till folk i branshen ?
För en gångs skull kan jag hålla med dig vedprofilen.
Om man väl bestämt sig för att elda så är oberoende folk i branschen den bästa kunskapskällan.

Oberoende kan man kalla ex sådana som inte säljer prylar eller lever på att testa prylar som andra säljer.

Men innan ens bestämt sig för att elda eller köra Värmepump så är den garanterat oberoende energirådgivaren ett pålitligare val för att man ska fatta beslutet om man ska elda eller ej.

Mvh
Jaaa! Du har rätt bara för att du håller med mig??
Hur kan det komma sig??
Skämt o sido hhe ......
Jag har aldrig sålt några produkter som har med bioenergi marknaden att göra.Jag är bara sakkunnig rådgivare..
Nu fortsätter vi som vuxna människor.
Ha de.....

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Är det inte rätt att jag som är i branshen yttrar mig och skriver fakta på detta forum. Jag tror att många på detta forum vill att jag stannar .Blir det mara jä..a tjafs på forumet tycker inte jag att det är någon mening med att fortsätta...
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Skriv fakta och yttra dig.
Det är uppskattat att alla forummedlemmar gör så.

välkommen tillbaka förresten....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev:Hållbarheten på Vp kan bara spekuleras..
Fakta på bordet tack !

Nibe, IVT-Autoterm, CTC säljs med 10 års garantiförsäkring.
Läs gärna mer på deras hemsidor om du är intresserad av att inhämta fakta för objektiva diskussioner.

Vissa pelletsbrännare säljs utan garanti på vissa delar då de är förbrukningsdetaljer, 1 års garanti på andra delar då de räknas som förslitningsdetaljer och endast 2 års garanti på vissa dyra delar som ex inre brännarrör, styrenhet, och endast 2 års täckning av arbetskostnader för byte av övriga garantidelar som vågar lämna längre garanti på.

2år garanti är 1 år mindre än vad konsumentköplagen ger konsumenten rätt till. Detta då lagen säger tre år. Inge bra alls skulle jag vilja säga.

MVH
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Jag vill inte frångå ämnet, men garanti och konsumentköplagen är två helt skilda saker. 6 månaders garanti måste finnas, de flesta tillverkare lämnar 1 års garanti. Efter detta måste du som konsument, om du vill hävda reklamationsrätt, bevisa att felet fanns redan vid tillverkning. Bevisbördan liggar alltså då på dig som konsument.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev:Hållbarheten på Vp kan bara spekuleras..
Fakta på bordet tack !

Nibe, IVT-Autoterm, CTC säljs med 10 års garantiförsäkring.
Läs gärna mer på deras hemsidor om du är intresserad av att inhämta fakta för objektiva diskussioner.

Vissa pelletsbrännare säljs utan garanti på vissa delar då de är förbrukningsdetaljer, 1 års garanti på andra delar då de räknas som förslitningsdetaljer och endast 2 års garanti på vissa dyra delar som ex inre brännarrör, styrenhet, och endast 2 års täckning av arbetskostnader för byte av övriga garantidelar som vågar lämna längre garanti på.

2år garanti är 1 år mindre än vad konsumentköplagen ger konsumenten rätt till. Detta då lagen säger tre år. Inge bra alls skulle jag vilja säga.

MVH
Ja ja ja!!
Fakta för mig är det jag ser/hör i verkliga livet . 10 års garanti kan jag också lämna på Vp det är ungefär vad villa ägarna påstår att livslängden är.
Jag träffar fastighetsägare dagligen med olika uppvärmningsformer. Dessa berättar för mig hur dant vissa värmesystem fungerar.Då hör jag värmepumpen fungerade i ca: 15 år sedan gick något sönder! Kompressorn / kondensorn eller någonting annat ca: 15000 i rep kostnader när pumpen skulle börja betala sig. Investeringen var för Vp ca: 95000 ?
El kostnad som Vp drar vill ingen tala om.
Samma sak med pellets, investering 25000 kr i en brännare som bara krånglar. Bara för att installatören inte har varit vaksam när det gäller pelletsbrännar val till just villa ägarens panna. Allting är inte så enkelt när det gäller installations metod. Vad är bäst / Vad är sämst???
Energirådgivning är inte så enkel som man tror. Jag kan rekomendera en värmepump till en villa ägare men står inte för garantierna. Jag kan även rekomendera en pelletsbrännare till samma kund men står inte för garantierna i denna installation heller. Pellets priserna kan också skjuta i höjden, men jag tror elpriset ökar mera än pelletspriset.

Beträffande elpriser har jag inget underlag att skriva att elpriserna kommer att höjas, men jag påstår det ändå..

Vad är rätt vad är fel??? Detta är fakta..

Ved Profilen.
Skriv svar