spricka i inre vägg

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Karpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 25 jun, 2006 15:33
Ort: Göteborg (Hisingen)

spricka i inre vägg

Inlägg av Karpen »

Nu var det dags igen att byta inre väggen i brännaren. Är en stor spricka i den. Har sett att det är många som har problem med inre röret men ingen har skrivit om att ha problem med inre väggen i brännaren. För mig är det andra gången i år att byta det. första bytet gick i garantin. Få se om det är gratis byte igen. Så frågan är vad är det som är galet med min brännare?
VB Comet + VikingBio
Mafa = 300L
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Jag antar att det du benämner som "inre väggen" är det som VB kallar för gaveln?

Vi har en spricka i gaveln, precis bredvid lufthålen från fläkten. Den orsakades ursprungligen av en felaktig installation, men har hängt med tills i våras, då jag i samband med byte av brännarrör även tänkt byta gaveln. Dock fungerar inte den "nya" gaveln på våran brännare (driftstopp efter ungefär 30 kg pellets) vilket är under utredning hos VB. Så den gamla sitter fortfarande kvar. Enligt VB skall det inte vara några risker med det.

Var bildas din spricka?
Samma plats som vi första tillfället?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nedan en bild (av begränsad kvalité) på vår spricka:
Bild
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Hej

Jag har fått hela min brännkammare utbytt, för att det var en spricka i ena sidoväggen har även haft väldiga problem med roster som jag har avverkat på löpnadeband. Men efter att dom bytte fläkt i min vikingbio så har jag inte gjort av med ett enda roster och brännaren drar mindre pellets så nu är jag kanon nöjd med min vikingbio.

Vet du om fläkten är bytt i din brännare?
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
Karpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 25 jun, 2006 15:33
Ort: Göteborg (Hisingen)

Inlägg av Karpen »

Sprickan bildas ovanför tändelementet. Nästan likadant som i bilden ovan fast i mitten av gaveln. Det är spricka på samma ställe som första gången det hände. Då bytte rörisen inre röret o gaveln. Man har ej bytt fläckten i brännaren. Kan det va fläckten som är boven som gör detta att det spricker i gaveln? jag får också driftstopp efter ca 30 kg pellets hela tiden.
VB Comet + VikingBio
Mafa = 300L
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Karpen skrev:Sprickan bildas ovanför tändelementet. Nästan likadant som i bilden ovan fast i mitten av gaveln. Det är spricka på samma ställe som första gången det hände. Då bytte rörisen inre röret o gaveln. Man har ej bytt fläckten i brännaren. Kan det va fläckten som är boven som gör detta att det spricker i gaveln? jag får också driftstopp efter ca 30 kg pellets hela tiden.
Hur gammal är din brännare?

Dina iakttagelser/problem är för övrigt väldigt intresanta för mig, då det ju liknar de problem med den nya gaveln som jag har. VB har varit på besök hos mig, och löste inte problemet utan har tagit det med sig till fabriken för ytterligare utredning.

Har du/installatören varit i kontakt med VB?

Är din brännare korrekt instrumentinjusterad?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Karpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 25 jun, 2006 15:33
Ort: Göteborg (Hisingen)

Inlägg av Karpen »

Brännaren är 2 år gammal. Det är rörisen som har justerat brännaren. Själv har jag ej haft kontakt med VB än. Rörisen sa att han skulle ta kontakt med VB och beställa gaveln och fråga vad som är galet med min brännare. Få se vad han säger när han kommer och byter gaveln. Innan sprickan upkom första gången i gaveln så brann transformatorn i brännaren. rörisen bytte transformatorn och justerade in brännarn. sen tog det några månader och då började jag få problem med gaveln att det sprack. Och nu är det andra gången det sprack i gaveln.
VB Comet + VikingBio
Mafa = 300L
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Gaveln är väl normalt sett inte utsatt för samma temperaturer som brännarröret, så det låter ju märkligt. Våran spricka uppkom då rostret var felplacerat, och pelletsen brändes direkt på tändelementet.

Ett tips är ju att du ber installatören (eller själv) tar kontakt med VB distriktsansvarige för ett besök.

Håll oss gärna underrättade om hur det går..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det behöver ju inte ha med temperaturen i gaveln att göra, om resten av plåten blir varm och expanderar eller rör på sig mycket så kan det ju belasta gavlen rätt våldsamt beroende på hur det är ihopasatt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karpen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 25 jun, 2006 15:33
Ort: Göteborg (Hisingen)

Inlägg av Karpen »

Felet var att plåtbiten som är på tändelementen hade lossnat lite grann. Och när det upvärms så lyfter det på rostret. Så luften gick inte så som det skulle i röret. Man såg inte felet när det var kalt i röret. Nu har jag o rörisen blivit en aning klokare på varför det sprack i gaveln för mig :D . alt gick i garantin. :D
VB Comet + VikingBio
Mafa = 300L
Skriv svar