luftspalt mellan betong och pellets

Skriv svar
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

luftspalt mellan betong och pellets

Inlägg av Barkis »

kan jag skärma av med bara en vägg och använda resten av källaren till pelletsförråd eller måste det vara luftspalt mellan betong och pellets?

Inte för att det syns nån fukt på väggarna nu
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: luftspalt mellan betong och pellets

Inlägg av lp75 »

Barkis skrev:kan jag skärma av med bara en vägg och använda resten av källaren till pelletsförråd eller måste det vara luftspalt mellan betong och pellets?

Inte för att det syns nån fukt på väggarna nu
Jag nyttjar innerväggar och en yttervägg, det fungerar bra!

Ytterväggen nyttjas ju inte från golvet(ca 1m upp på samtliga väggar), då botten lutar...blir bara övre delen, och då är ju en del ovan marknivån.

Min clasohlson fuktmätare ger lite utslag 0-2 dm från golvet...övrigt så är det torrt.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: luftspalt mellan betong och pellets

Inlägg av kurre_44 »

Barkis skrev:kan jag skärma av med bara en vägg och använda resten av källaren till pelletsförråd eller måste det vara luftspalt mellan betong och pellets?
Det kan vara klokt att sätta något skydd på åtminstone ytterväggen.
En PLATONMATTA ( liknar ett äggfack ) är utmärkt att ha som skydd och luftspalt. Den mattan används normalt som fuktskydd på utsidan av hustes grundmur.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Det bästa är givetvis att sätta någon typ av distans mot källarväggarna och även golvet såklart. Det är nog också lättare att bygga ett tätt förråd om du sätter tex stålreglar längs väggarna. Och de får även chansen att ventileras bättre.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: luftspalt mellan betong och pellets

Inlägg av Roli »

Barkis skrev:kan jag skärma av med bara en vägg och använda resten av källaren till pelletsförråd eller måste det vara luftspalt mellan betong och pellets?

Inte för att det syns nån fukt på väggarna nu
Kan och kan, allt är möjligt. Om det är bra eller inte beror till stor del på hur din vägg ser ut, vilket material som finns i väggen, inner- eller yttervägg, vid yttervägg: hur stor del är motfylld, hur bra dräneringen fungerar på utsidan mm mm.

Har själv en putsad yttervägg, byggd med Leca isoblock, som långsida i mitt pelletsförråd. Har fungerat i snart 10 år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Observera att det är väldigt stor skillnad i lämplihget att göra detta i ett nyare hus med 30cm isolerad bottenplatta med golvvärme byggd på kapillärbrytande skikt och ett äldre hus med ex 7 cm betongkaka på stampad jord.

Normal fuktvandring syns inte eftersom den duntar ut i luften.
Normal fuktvandring som blir instängd syns då den ackumuleras.

Ett tips är att tejpa fast byggplast på 2m2 och täta ordentligt så fukt eller luft inte kan sippra ut. Får du fukt under så kommer den vandra upp i pelletsen.
Nu är det för övrigt en dålig årstid för att fatta såna beslut.
Det är bäst under regnperioderna med stor fuktbelastning.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Mitt första bulkförråd som jag och svärfar byggde för ca 5 år sen, byggdes mot källarbetong innervägg. Botten gjordes lutande 30° med plywood, men två väggar och tak fick bli befintlig betong puts.
Detta hus var ny dränerat med platon matta. Jag såg inga tendenser till fukt.

Förrådet jag bygger just nu är distanserat med 95mm regel, då detta hus inte är ny dränerat. Förra ägaren penslade asfalt vid ett försök till dränering för ca 20 år sen.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar