hallå på er! nybörjare som man är så begriper jag inte något.
jag får larmet tändningsfel flera gånger om dagen. åtminstone en gång
iallafall. det verkar som att det började i samband med att jag shuntade upp värmen nu i höstrusket. någon som begriper?
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Installatören ändrade startprogrammet, det var visst något fel i den verisonen av programvaran. Jag har fortfarande inte kommit över att det tog honom 9 månader att komma på det ...
Rengöra optovakten var det första som installatören föreslog att jag skulle göra, dock utan resultat. Sen är det lite knepigt med Ecotec, eftersom de inte skickar med en manual som beskriver hur man justerar tändning etc. Här på forumet finns det dock de som vet!
/GunnarM
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Om det står "TÄNDNINGSFEL" i displayen har brännaren gjort 3 st försök att tända utan att lyckas.
Felet kan bestå av minst 4 orsaker.
1. Brännaren har tänt men flamvakten har inte reg. låga. ( Fel på optovakt eller sotig dito. Uppdatera till version 7.17.20 så är det lätt att kolla värdet på optovakten.
2. Koppen är full av obränd pellets. Fel på tändelement ( Byt )
3.Ingen pellets i koppen . Internmotorn har inte matat in pellets i koppen. EcoTec har vissa problem med internmotorn som kan kärva när den blir varm och man kan få felet " INGEN LÅGA" eller " TÄNDNINGSFEL" . Reklamera motorn, EcoTec har kommit med en bättre version.
4. Fläkten blåser ingen luft genom elementet . Kan ha kommit slagg i luftgördelningslådan som täpper till röret. EJ SÅ VANLIGT.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.