Har vi förklaringen varför viss polsk pellets sintrar sig

Skriv svar
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Har vi förklaringen varför viss polsk pellets sintrar sig

Inlägg av hottuna »

Jag har i något tidigare inlägg klagat på polsk pellets med tillverkaren Arne Eko i Polen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... light=arne

Fick kanske förklaringen i går. Det var ett nyhetsinslag från Bornholm i TV2 Danmark om en kvinna som hade problem med detta fabrikat. Hon tyckte vissa pellets var lite orange till färgen och det var konstig förbränning.
Efter lab analys innehöll visst pelletsen 0,3% plast dvs 3kg/ton. Inte konstigt att askan "klistrar" lite
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Plast :shock: vilken vänlig miljö !?!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

För er som förstår lite danska kan ni läsa mer om detta DR TV2: hemsida

http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyhed ... p?id=33548&

Kontentan är att det är olagligt och straffbart att elda med dessa pellets enligt myndigheterna.........
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom kanske ville spetsa energiinnehållet lite... :lol:
Plast har samma energiinnehåll som olja...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Plast i pellets

Inlägg av Håkan S »

Om man med plast menar PE (Polyeten) så är det ett tämligen rent bränsle, bildar endast koldixid och vatten vid förbränning. Det tillverkas av en ren gas (Eten) och kan jämställas vid att elda med gas om förbränningen är rätt inställd. Eftersom jag jobbar med utveckling av PE och PP så har jag testat inblandning av runt 10% PE i min pelletseldning, men jag gav upp eftersom temperaruren i brännarkoppen blev så hög att det blev en spricka i den. Det pågår dock försök på annat håll med att blanda i PE redan vid pelletstillverkningen och jag tror nog att det fungerar bättre, mitt problen var ju att inblandningen blev för ojämn vilket medför problem med inställningen av luftmängd och pelletsmatning. Nu är PE inte en förnyelsebar resurs men vi har stort överskott av nedklassade övergånga o dy som sälj billigt till någon stor återvinningsfirma utomlands. Mvh Håkan.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Plast i pellets

Inlägg av Olle45 »

Håkan S skrev:Om man med plast menar PE (Polyeten) så är det ett tämligen rent bränsle, bildar endast koldixid och vatten vid förbränning. Det tillverkas av en ren gas (Eten) och kan jämställas vid att elda med gas om förbränningen är rätt inställd. Eftersom jag jobbar med utveckling av PE och PP så har jag testat inblandning av runt 10% PE i min pelletseldning, men jag gav upp eftersom temperaruren i brännarkoppen blev så hög att det blev en spricka i den. Det pågår dock försök på annat håll med att blanda i PE redan vid pelletstillverkningen och jag tror nog att det fungerar bättre, mitt problen var ju att inblandningen blev för ojämn vilket medför problem med inställningen av luftmängd och pelletsmatning. Nu är PE inte en förnyelsebar resurs men vi har stort överskott av nedklassade övergånga o dy som sälj billigt till någon stor återvinningsfirma utomlands. Mvh Håkan.
Hej Håkan
Fråga vilken typ plast kommer i från skogens råvara ??
Ett litet tillägg om sintring.
Jag känner också till detta fenomen sedan redan 1973 i samband med fliseldning, min teori i ämnet är att viss sorts aska eller cedment smälter och blir till något liknande smält sand / kristall korn typ
vet inte om lyckats att beskriva ämnet rätt, men så är min uppfattning i ämnet.

Funderingar runt ämnet är att det händer bara i vissa anläggningar.
Kan träbränslet som används var av typ som vissa minneraler följer med in i trävirke redan ute i naturen, som får denna sintring att uppstå ??
Jag är 100% säker att denna sintring jag beskriver här har inget med plast att göra.

MVH
Ruben
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är mycket tveksam till att plast skulle skapa sintring faktisk! All plast jag har sett brinner upp och om temperaturen i brännkoppen är "hög nog" (vilket alla är) kommer den att försvinna helt.

För mig är sinter de mineraler som finns med och som kan smälta ihop i ett glasliknande material som kan sitta som berget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

om lågan är blåaktig är det plast i pelletsen,som på sikt skadar både panna o brännare enligt den info jag fått
byt i så fall pellets
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Plast i pellets.

Inlägg av Håkan S »

PE är ett rent bränsle som inte skadar pannan vilket därimot PVC gör så jag säger inte att det skall finnas något i pelletsen som inte står på säcken. Därimot har jag sänt 600 kg PE till en tillverkare som exprimenterar med att blanda in PE i halmpellets för att få upp energiinehållet i dem. Exprimentet är intressant särskilt som det finns ökande intressen för att ta fram PE från biologiska råvaror som svartlut och etanol/metanol. Tekninken finns redan och viss produktin finns i ex Brasilien. Mvh HS.
Skriv svar