Val av panna ?

Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Pelletsheat skrev:Har fortfarande inte handlat, är fortfarande sugen på Focuspannan.
Varför ?
Det som är avgörande just nu är väl möjligheten till att elda ved.
Kommer att köra den mot en tank för solvärme i framtiden.

Vill egentligen ha Calmarpannan då den är bättre för vedeldning men har inte blivit övertygad om att den är nått att ha för pellets eldning.

Nån som har erfarenhet att dela med sig av pelletseldning i Calmarpannan ??

har en kmp brännare som jag vill behålla och installer i den nya pannan !

Calmar V33 är en perfekt panna för både ved och pellets.
Den går att beställa med utag i både vänster eller höger utförande för pelletsbrännare typ Px21 med flera. Då har du alla frontluckor fria.

Focuspannan skulle jag inte montera då den ej är byggd för pellets om man ser på rökgasvägarna samt hanteringen av sot. Ingen höjdare för ved. Bara vid kriseldning.

Med tekniktank så kan du även köra med deras vakuumsolpaneler som ett kompliment. För ska du elda med ved så behöver du tankar om du inte redan har detta.

Titta även på Baxi för dom har också pannor du kan köra med pellets, ved.
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Om nu vedeldning i Focuspannan inte är helt optimalt och du ändå tänker skaffa separat ack.tank kanske lillebror Focus PE-25 kan vara ett alternativ? Den pryder vilket pannrum som helst (röd sunburst lack) och innehåller endast 60 liter vatten.

Vad gäller veden tänker jag som så, att om man har en shuntautomatik med rumsgivare och kompletterar pellets/solanläggningen med en braskamin e.d. (som helst ackumulerar värmen i täljsten eller nå't), så får man en indirekt laddning av ack-tanken med ved också.

Och pelletspannan kan vara skräddarsydd för ändamålet.

(Jag upplever f.ö. inte PE-25:an som svårsotad på något sätt. Och inte behöver man sota (eller aska ur) särskilt ofta heller.)

Mina fem ören.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Pelletsheat skrev:Funderar också på Calmarpannan V33. Är det nått att köra pellets i ? Har en Kmp Px21
Jag tycker du ska kolla in Effecta woddy oxå. Den går oxå att få med pellets lucka i sidan. Ungefär samma pris som calmar. Lite billigare till o med.
Något större vedmagasin har den oxå

Och den går att få med lamda styrning.Blir förstås lite dyrare då..
Men det verkar häftigt :)
http://www.effecta.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Själv kör jag med en Orlan 25-panna sedan i våras. Har en Bionordic B16GL i denna. Fungerar bra tycker jag, dock har ja ej eldat med ved i den än. Dock är pannan dåligt isolerad, men jag tror man kan klämma in en brandmatta mellan pannan och skyddsplåtarna.
Pelletsbrännaren sitter i den nedre luckan. Luckan är sedan bara att häkta av och sätta dit en som det inte är hål i, samt lägga in den lösa keramiken så är det bara att elda med ved.

Visst den är dåligt isolerad och pannan är rätt obeprövad i Sverige, men den kostade (tror jag) 17.500:- inkl moms och frakt. Mot över 34.000:- för en V33 med lucka för pellets.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Skall man investera i en NY anläggning skall man inte snåla ALLT för mycket tycker jag ,den skall väl hålla och ge bra verkngrad i många år.
Effektan låter spännande .... 8) (har funderingar själv när gammlingen lägger av 200 serien blir det nog,men mycket kan hända på vägen förståss...ctc är ju ändå ctc :roll: :scratch:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Blev en sån här rackare.
Och så blev man uppbunden på pellets men det blir nog en kombination med en luft/vatten pump.

http://www.swebo.com/egnahem/pannor/pelletspannor/pp20
KMP Px21
Effecta P220C
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Grattis!pelletsheat
Ett bra val ....Vad slutade summan av kardemumman.?

Luft/vatten Vp??

Vattenmantlad pelletskamin nu när du är bunden :wink: :) Själv så använder jag naturens tillgångar =pellets i källaren--ved (kamin i ovanjord...

L/v VP ?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Är det någon här som har någon erfarenhet av Peltec pannan? En sån ser ju inte heller så dum ut. Den har stående tuber och ett stort askutrymme. Den verkar dock inte innehålla speciellt mycket vatten + att den tydligen är begränsad till framåtbrinnande brännare.
På deras hemsida http://www.peltec.nu så skriver dom om pannans mycket goda egenskaper. Bionordic verkar i alla fall gilla pannan http://www.bionordic.se/hem_system.html.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Nu vet inte jag något om peltec pannan den är säkert kanoneffektiv ....
Kanske inte så snygg :) men det är synd att man måste tänka!finns det reservdelar en bra tid framöver hur många pannor har sålts osv man vill ju gärna gynna mindre tillverkare (säkert bättre pannor också )men man är ju rädd att den skall försvinna från marknaden....Nu menar jag inte att peltec pannan inte har sålts i många ex men ..... jaja nog yrat.....men man gör ju en stor investering i ny panna....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Tittade runt och ryckte i flera pannor innan beslut, tycker dock att många pannor är "enkelt" byggda för att inte säga snikna.
Kalmarpannan, Effekta också...däremot ger Baxi, Värmebaronen ett intryck i min smak. :roll:
Men det är ju naturligtvis upp till var och en.
Föresten, en kopmis har Biosol pannan och är nöjd med den.

Må gott!

/Pellfan
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar