Stänga värmen helt på semestern?

Skriv svar
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Stänga värmen helt på semestern?

Inlägg av Tocken »

Hejsan alla semesterfirare...

Finns det några nackdelar med att stänga både brännare och elpatron på pannan under ett par veckor p.g.a. semesterresa ?
Det behövs ju inget varmvatten när det är folktomt i hyddan...

Riskerar man kanske kraftig tillväxt av legionella eller andra ohälsosamma bacillusker som kan vara besvärligt att bli av med när man kommer hem och sparkar igång mackapärerna igen?
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stäng allt innan ni åker, Om ni är oroliga för legionella så värm pannan till över 70° då ni kommer hem innan ni tappar vatten..
Ni kan även spola ur ledningarna några minuter vid alla kranar, Då ska det inte va nått problem..

Jag har bara stängt allt då vi åkt bort på sommrarna men inte utfört (värmning/spolning) o än har jag då inte blivit sjunk men för att va säker kan du göra som ja beskrev.. Lite onödigt att bränna el/pellets då det inte behövs värme/vv..

Jag bryter strömmen till allt utom vitvarorna i köket om åskan kommer på besök.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Jag skulle rekomendera att köra på lågunderhållsvärme på kåken ifall det kryper ner i graderna och bli fuktigt...Defenetivt om ni har källare.Det med legionellan låter vettigt men har ni väl haft den uppe i så mycket som 70c så är legionelan död utan ni behöver tömma nåt vatten innan första duch
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Vi stänger allt(sommartid). När vi kommer hem igen så tänder jag i pannan eller startar elpatronen.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Svenconi
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 09 sep, 2006 22:05
Ort: Bara, Skåne

Inlägg av Svenconi »

Stäng av allt. Min panna drar ca 0,2 kW bara i tomgångsförluster. Pellets är iofs billigt men inte grattis.....
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Skriv svar