Har någon kombinerat en vp med pannan?

Skriv svar
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Har någon kombinerat en vp med pannan?

Inlägg av Dykarn »

Har läst runt lite, dels på vårt eget eminenta forum men också på olika värmepumpsforum för att utröna om någon lyckats med en bra kombination av en luft/vatten-värmepump och sin pellets-/vedanläggning. Har dock inte hittat någon som gjort detta med stor framgång. Många har fallit på priset, en ny l/v-pump kostar ju lika mycket som en pelletspanna. Har man redan det ena, varför sattsa på det andra?!?

Så mina frågor till er:

Är det någon här som lyckats med en kombination av vp och panna (eller har alla som gått i dessa tankar köpt l/l-pumpar alt. pellets för pengarna) :lol:
Är det någon som funderat på hur en ev. inkoppling skall göras? Köra vp'n på returen eller avstick på både stigaren å returen och sedan några manuella kranar här och där? Helt manuell omslagning vid kallt väder eller låta vp'n köra flytande kondensering och styra hela anläggningen? 8) Ta en paus med jordgubbarna och fram med ritblocket :lol:

Mvh Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Håller också på och funderar på hur jag ska koppla ihop vedpanna och ev. pelletspanna med en l/V pump. Har beställt en L/V pump på 8,5 kW från Kina för omkring 6.000:- Tänkte ha den som underhållsvärme först och främst i ett fritidshus som vi renoverar. Har idag en L/L och elpatron som underhållsvärme men vore bra om det gick o få bort elpatronen och använda en L/V pump. Har också skaffat en ackumulator på 500 liter.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

whynot skrev:Håller också på och funderar på hur jag ska koppla ihop vedpanna och ev. pelletspanna med en l/V pump. Har beställt en L/V pump på 8,5 kW från Kina för omkring 6.000:- Tänkte ha den som underhållsvärme först och främst i ett fritidshus som vi renoverar. Har idag en L/L och elpatron som underhållsvärme men vore bra om det gick o få bort elpatronen och använda en L/V pump. Har också skaffat en ackumulator på 500 liter.

Skulle du kunna ge lite mer info om pumpen du skaffat fran Kina.
octavia
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 16:39

Inlägg av octavia »

Hej
Jag har kört l/v-pump mot en ack.tank på 600liter i 6 år
Mot denna tank finns en vedpanna på 20kw.
Styrning eco-logic med shunt automatic.
Stöd eldar med ved när det kryper ner mot 7-8 grader under nollan.
Funkar perfekt
Tack för mig
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Tänkte väl att någon måste köra med ett kombisystem och vara nöjd :)

Octavia, beskriv gärna hur du kopplat in ditt system. Kör du med fast eller flytande kondensering? Eco-Logic är nog den enda vp'n som beskriver hur de kan dockas till befintlig olje-/pellets-/vedpanna i kombi med akktank och inte bara en elpanna med beredare (har sett databladet men kommer inte ihåg detaljerna :oops: ).

whynot, vilken pump har du köpt och beställde du den direkt från Kina eller via ett företag i Sverige/EU?

Personligen skulle jag kunna växla mellan panna och pump manuellt då det kryper under nollan men mitt problem ligger lite i att jag har brännaren inuti min akktank och jag har min bivalenta sjunt tätt inpå mittutaget på tanken vilket innebär att den blir "svår" att flytta :lol:
Jag har klurat lite på några olika inkopplingar men om någon vill fundera högt med mig är ni välkommna :P
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Dykarn skrev:Eco-Logic är nog den enda vp'n som beskriver hur de kan dockas till befintlig olje-/pellets-/vedpanna i kombi med akktank och inte bara en elpanna med beredare (har sett databladet men kommer inte ihåg detaljerna :oops: ).
Nibe har också dockningscheman på hemsidan.
Typ 20 olika scheman för luftvärmepumparna.

Autoterm och IVT har jag också sett.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
octavia
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 16:39

Inlägg av octavia »

Hej
Roligt att kunna hjälpa till.
Min anläggning:
l/v:ctc Eco-air 107:a år:2002 ner till -10celius
panna: nibe tmv keram ub år:2003
tank: hemmabygge ca:600 liter (ska byta nästa år)
styrning: ctc Eco-logic
Beskrivning:
Sommar drift 'ingen värme':Pumpen kör med fast kond. ca:48 grader
Höst och vår:Behövs värme kör den flytande kondensering,men
är utetemp högre än... går den över till varm vatten produktion, d.v.s fast kondensering.
Vinter drift: Enbart flytande kondensering.
Då frågar någon hur fixar du varm vatten: Har kopplat in en el beredare
i serie med tankens varmvattenslinga.
Om du vill elda med ved,pellets eller annan form av uppvärmning
så är det inga problems, styrningen känner av detta och låter l/v 'vila'.
Om ute tempen skunker under-10 grader (i mitt fall) och du inte eldar med
t.ex ved, frågar styrningen efter annan uppvärmning, då finns det en funktion som heter yttrevärmekälla. I mitt fall elpatron.

Värmer 170kvadrat + vinter uterrum 30kvadrat.
8500kw +8 kubik ved

Vi hörs
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Whynot, L/V för 6000:- låter intressant, kan du berätta mer? Länk till firman du beställt från?

"Billiga" som jag hittat är efter tips i nåt värmeforum (här eller nån annanstans, kommer ej ihåg). Dock betydligt dyrare än 6.000:-

Pioneer Comfort 6,5 för 22.900:-
http://www.swanstar.se/luft_vatten.htm
http://www.swanstar.se/priser.htm

Wichita för mellan 31.800:- och 59.850:- (inkluderar acktank mm)
http://www.xn--vrmepumpar-q5a.net/vatten.html
http://www.xn--vrmepumpar-q5a.net/nyacl.html

NIBE & CTC verkar vara billigast här:
http://www.varmepump.biz/
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Skriv svar