Skulle du välja pelletseldning igen?

Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Skulle du välja pelletseldning igen?

Inlägg av Brännar'n »

Bytte ut min oljebrännare mot en pelletsbrännare för drygt tre år sedan.
Visst blev det billigare.
Visst är det mer miljövänligt.
MEN.....
Vis av erfarenhet skulle jag vilja säga:
Pelletsbrännare i gammal oljepanna är en nödlösning som funkar enbart för att det blir billigare än oljeeldningen. Det krävs på tok för mycket engagemang, underhåll och tillsyn för att detta skall vara en modern och långsiktig lösning.

Vad säger ni andra?
A3+CTC 256B
_EcoFlex_
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 16:55

Inlägg av _EcoFlex_ »

Jag har själv ställt mig den frågan. När någon frågar mig så rekommenderar jag de inte att investera i en ny pelletsanläggning, men konvertera befintlig panna eftersom det inte är en jätteinvestering för att prova. Jag själv ska sätta till en l/v till min befintliga Ecoflex inom 2 år.
Priset på bränslet var en avgörande faktor när jag bestämde mig men som det ser ut nu så var det nog lite felkalkylerat. Det krävs i vilket fall som helst jobb och utrymme till förvaring och det är jag beredd att ta om jag får en billig uppvärmning.
Det jobbiga med att när man ska byta värmesystem är att man inte kan fråga och få ett vettigt svar. Frågar man en värmepumps ägare så spyr de galla över pelletseldarna och detsamma gäller pelletseldarna. Jobbigt när folk ser allt i svart och vitt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Nu pratar jag för egen del ,men pellets är nog det bästa som hänt miljön
och min plånbok ....på bra länge 1 1/2 år efter investering var investeringen i hamn..så att säga 8) Sen skulle jag sakna pannrumstillsynen om jag hade den absolut modernaste pannan.som sotar sig själv mm liten tillsyn Det finns ju modernare grejer om man vill Brännar`n om man inte vill
sota ofta och (bära säck) bulk ? Byter man till det modernaste pannan så kan man nog ligga kvar i soffan och sappa på TV .... :) Men kostar det så smakar det men man gör en god sak för miljön.....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I och med mitt jobb som bland annat består av att utveckla mjukvaran till brännaren (enl. tillverkarens specifikationer självklart) har jag ju en ganska annan inställning till själva "pysslandet".

Sotningen..... ja, den hade inte haft mardrömmar på natten av att släppa men jag sotar ju varje månad, vara sig det behövs eller inte, jag blir lite smutsig men det är enkelt och snabbt ändå. Och min panna är en av dessa "trånga" som "förstå-sig-påare" menar ska askas ut minst varje vecka under eldningssäsongen men den kan fint köra igenom ca: 1t innan det blir märkbart.

Kånka pellets..... jag sitter vid datorerna dagen i ända och BEHÖVER verkligen denna motion.

Jag har sparat mycket pengar vid att köra pellets istället för olja, visst kunde min gamla kombipanna vara mer effektiv men den är ju ung. lika ineffektiv med oljebrännaren enl. det koll jag har på pelletsåtgång och ung. oljaförbrukning i sin tid.

Trimma brännaren klarar jag själva, underhåll blir det väl lite sådär med (bytar kretskort lite då och då för att testa dom) och tillsyn....??? varför det? Min kör och kör utan gnissel så länge det finns pellets och ström. Pellets fyller jag på om det fattas, jag går förbi K-Silon många gånger per dag då TV-stugan, badrummet och mitt kontor är i källaren.

Så för mig fungerar det mycket enkelt och smidigt, jag funderar på ett större förråd men jag räknar påsar och loggar när de åker i o.s.v. för att ha koll så jag väntar en stund med den biten.

Mitt största engagemang är när jag ska handla pellets och där har jag en bra och billig lokal handlare som gärna kommer med enstaka pallar utan att ta ockerpriser för det, att kasta in 4 pallar i pelletslagret tar 45 minuter om barnen hjälper till, detta inkl. stapling och ungarna älskar att vara med.

Frugan är i övrigt grymt nöjd också, vi släpper oljebrännarens *VROOOOOOMMMM....POFFF* vid start samt det hetsiga fläktljud under drift och det har blivit en annan värme och trevlig luft i källaren sedan pelletsen kom in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Då jag har en ny panna som funkar 100 % perfekt så har jag inga problem med det lilla underhåll pelletseldningen kräver. Att pelletspriset drog iväg så makalöst gör dock att det idag inte hade varit lika självklart som det innan var.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Nä ångrat mig har jag inte gjort , men visst har varit lite
svackor ibland . Har ju luft värme pumpar med . Pratade
med ett företag om ev borra för ett tag sedan.Men som jag
ser det , rent ekonomiskt , tjänar jag nog inte på det. Visserligen
slipper jag extra arbetet , men tycker nog inte det är så mycket
för min del i varjefall.Blev lite roligare med brännaren jag kör
med nu , då jag ju tycker det är kul att testa olika pellets .
Men det är klart skulle jag stå i valet att byta anläggning och
inte kunna installera själv . Då hade det nog inte blivit pellets.
Som prisbilden ser ut idag. Hoppas ingen tar illa upp .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag är nöjd plus att det numera luktar skog i källaren istället för diesel.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag är också nöjd med mitt val av uppvärmning. Pannan kräver inte mycket tillsyn. Och om jag hade slutat elda i huset, (värmepump), så hade jag blivit tvungen att ordna med mekanisk ventilation. Fläktar låter! Och jag uppskattar att huset är tyst! :)

Men jag hade gärna sett att pelletspriserna varit annorlunda...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Becker skrev: Fläktar låter! Och jag uppskattar att huset är tyst! :)
Nja, en F eller FTX anläggning låter knappast in i bostadsutrymmet.
Att det kanske väser något av luftflödet kan vara sant men det är ju för att man har ett normenligt flöde vilket man knappast uppnår med självdrag.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ännu så länge (snart 1 år) har jag inga som helst klagomål, det är lite mera jobb än med olja med sotning osv, men detta kom ju inte som någon överraskning.

Och jag har ett litet 250 liters förråd och en gammal CTC panna så det är ju ingen ideallösning men jag måste säga att jag är vädligt nöjd, ser ut som om jag sparar ungefär 9000 på första året, blir nog lite mindre vinst nästa år eftersom priserna gått upp en del.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Jag är väl sådär nöjd. Det funkar och ekonomin går ihop. Men idag skulle jag INTE rekomendera någon att satsa på en ny pelletsanläggning. Kommer själv att lägga slantarna på vind iställer för att modernisera mitt pannrum.

Konvertering av oljepannan till pellets är ok om man är medveten om det merarbete som blir. Sen om man ser merarbetet som possitivt eller negativt är personligt men det BLIR ett merarbete jämfört med olja/el.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att det finns mer att göra i hemmet med pellets är sant, å andra sidan sparar man pengar om man bytar ut oljan. Alltså är det extra jobb man har med pellets betalt arbetstid och det kan jag fint klara, speciellt när det är "svart" iom. jag inte ska betala skatt på besparingen.

Om det som i micke_932 fall rör sig om ca: 9000 på ett år är det alltså 750 skattfritt i månaden, nu har priserna på pellets ju gått upp men likaväl är det ju så att tid är pengar: vill du spara pengar får du betala med tid.

Men med dagens priser kan det vara svårt att sia om hur lång tid det tar innan en ny panna kommer att löna sig så där avvaktar jag en hel del.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Har man en bra och relativt ny panna skulle jag inte tveka att köpa en passande brännare och köra pellets. Det är både billigare och bättre än olja/el. Men att som jag gjorde för 2 år sedan, installera en helt ny anläggning, skulle jag kanske inte göra i dagsläge. Visst, det är fortfarande billigare än olja/el men inga astronomiska summor. Hade vi sattsat på en vp och nytt ventillationssystem hade prislappen blivit drygt 30' till men då hade en kWh kostat mig 30 öre. Idag kostar den mer än det dubbla... :(
Och att prata miljö är något som vi pellets/ved eldare gärna gör och pellets är ju bra för miljön. Tusen gånger bättre än olja och kolkraftsel. Men en vp kan ju faktiskt drivas av både vind- och vattenproducerad el vilket ju är lika miljövänligt...

Men, jag ÄR nöjd med min anläggning. Den fungerar jätte bra, jag har gott om varmvatten, Solpanelerna fungerar bra. Servicen och supporten från oljebolaget i skåne är bra så ok, jag är nöjd. Men gällande prisutvecklingen känner jag mig blåst :evil: Mitt första år kostade värme å vv ca 7500. 2'a åren en tusenlapp till. Nästa år med dagens priser ser ut att kosta drygt 10'. Dvs 35% på 3 år... :cry:

Det var mina 25öre. En rigktigt glad midsommar på er. Hoppas ni har bättre väder än oss nere i Skåne :P
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
Kommer själv att lägga slantarna på vind iställer för att modernisera mitt pannrum.
Hade min panna rasat i vintras istället för vintern 03/04 så hade jag köpt vindkraftsandelar för pengarna samt en lätt begagnad elpanna, Samma pengar som nuvarande värmeanläggning men med en driftkostnad som ligger likvärdigt med en optimal VP anläggning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Ja, jag skulle göra samma val igen, sätta en brännare i en befintlig panna (20000kr).
Panna från 96, självdragsventilation.
Vp hade kostat ca 140000 + ett FTX som jag inte tog in offert på.
Alla tjatade om att vi skulle vara miljövänliga och minska vårt elberoende.
Innan pellets ca 4,5 kbm olja efter byte ca 7,7 ton pellets.
Olja ca 0,7kr/kWh, pellets ca 0,48kr/kWh och el ca 1,079kr/kWh
(el 42,9öre/kWh, 1,6öre/kWh certifikat, 22,7öre/kWh elskatt, 19,12öre/kWh överföring och moms 0,216kr = 1,079kr) jag vet jag hade taskigt avtal :oops:
Jag skulle inte rekommendera någon att investera i en ny anläggning, panna + brännare.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar