Kyla på sommaren

McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Kyla på sommaren

Inlägg av McClint »

Jag ska till och dränera om kring och huset och funderar på man skulle slänga ner en polyetenslang längst ner i botten på det man gräver. Jag tänker som så att om man drar upp slangen på vinden, fixar ett expansionskärls och en cirkulationspump samt en vatten/luft-radiator (bilkylare kanske) och fyller med glykol. Genom radiatorn cirkulerar man inomhusluften, på detta sätt tänkte jag kyla huset på sommaren.
Vad tror ni?
Blir det för låg kyleffekt på systemet?
Det jag tror kan bli problem är kondens då varma luften träffar radiatorn, men det kan vattnet kan man ju leda bort. Kan det bli kondens efter radiatorn också? Radiatorn är ju kallaste delen. Slangarna upp tänkte jag isolera så där blir det ju ingen kondens.

Jag tror detta kan bli en rätt så billig lösning, PEM-slangen kostar ju bara ca 350:- för 50m (25mm), cirk-pump har jag en , glykol kan man väl få tag på begagnad hos lastbilsreparatörer.

Någon som vet om detta kommer att fungera?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Använd inte glykol.

Använd brinevätska - dvs bioetanol som används till värmepumpar. Bättre för miljön vid ev. läckage och dessutom lagligt till skillnad från glykolalternativet.

Glykol kladdar och är äckligt dessutom.

Du vet väl förresten att detta är tillståndspliktigt ?
Det är samma sak som att gräva ner en jordvärmeslang.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Tack elvis!
Visste inte att det var tillståndspliktigt.
Dock kvarstår min fundering om detta kommer att kyla huset tillräckligt. Att sätta in en AC känns inge kul då den förbrukar en massa ström. Den lösningne jag funderar på drar ju ca 100w, (cirkpump 40w + fläkt kanske 60w)
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Hade tänkt ungefär samma tanke fast med vatten från en av brunnarna på gården och en rumstermostat som öppnar flödet när temperaturen går över önskad inomhustemp.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kan ju köra med en fläktkonvektor
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?s8 ... 2F1%2FTrue
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

McClint skrev:Att sätta in en AC känns inge kul då den förbrukar en massa ström
Om man inte envisas med att kyla ner hela huset till 16 grader så drar faktiskt en Ac inte särskillt mycket el. Våran är igång mestadelen av sommarmånaderna Juni - Aug. Jag har inte räknat exakt på förbrukningen men uppskattar den till drygt 100 kWh /mån. Dvs ca 300 kronor om året för att ha svalt inne de varmaste månaderna. Men kan man klara sig långt under det så är det ju ännu bättre
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Eller vilket gud förbjude en luft/luft värmepump som faktiskt går att köra som AC också.
Summan det kostar att kyla ner på sommarn har man igen av att den ger mycket billigare värme än pellets åtminstone 9 månader om året i Hela Sverige.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

elvis skrev:Eller vilket gud förbjude en luft/luft
Kunde inte sagt det bättre själv... Här åker snart upp en... 30 öre kWh är billigare än 65 öre...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

johansjostrand skrev:
elvis skrev:Eller vilket gud förbjude en luft/luft
Kunde inte sagt det bättre själv... Här åker snart upp en... 30 öre kWh är billigare än 65 öre...
Var hittar du el för 30 öre/kWh?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

wertok skrev:Var hittar du el för 30 öre/kWh?
elvis skrev:...den ger mycket billigare värme än pellets åtminstone 9 månader om året i Hela Sverige.
En luft Vp levererar värme för drygt 30 öre kWh vilket är ungefär halva pelletspriset. Detta är skäl nog för mig att investera i sådan. En luft vp är går även att använda som AC. Hur mycket den drar då vet jag inte, men elen kostar väl ca 1 krona /kWh även då...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja en luft/luft för kyla vore fint.Rusta säljer några som ska vara bra till kyla.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Kyla

Inlägg av jode »

Har du mekanisk tillluft så vore det väldigt bra läge att gräva ner en slang och skaff ett insug en bit iväg ( när jag säger slang så mnar jag lika grov som tilluft ledningen fram till fläkten) detta ger (om du kommer tillräckligt djupt sommartid en nedkyldtillluft som kyls av jorden utan brine eller annat samt vinter tid en luft som värms upp av jorden). Det blir jordvärme light naturligtvis inget som värmer huset, men du minskar dina förluster på vintern och du kan få in kallare luft på sommaren.
CTC Total 83 med PX21
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Bra idé i teorin men med lite kondensfukt i de rören så har man en bakteriehärd utan like som allt tilluft passerar. Mindre bra kanske....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Just det kondens risk....

På företaget finns ett kylsystem som kyler genom vatten.
Vid start av systemen för ett par år sedan fungerade det inte riktigt...
Det var mycket blött på skrivborden av kondens utfällning.
Så det tål att tänka på.

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad tror ni om att köra endast kyla med den här
http://www.rusta.se/product.asp?produkt ... p=42500002

5400 kr.Kyl effekt 3.2 kw
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar