Produktion av Pellets

Skriv svar
Kaliningrad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 06 apr, 2007 14:48

Produktion av Pellets

Inlägg av Kaliningrad »

Hej Gott folk

Jag ar en novis gallande Pellets. Jag har blivit ombedd av en klient i Kaliningrad, Ryssland som samarbetar med en Dansk affarsman att ta reda pa information om produktion av Pellets. Det ar tankt att Dansken ska starta en produktion i Kaliningrad av Pellets av hog kvalite.

Jag har darfor lite fragor rorande detta.

1. Vilka maskiner kravs for att producera ca 3 ton i timmen? Pressar, packningsmaskiner och ovrigt som behovs?
2. Vad kostar sadana maskiner och vilka foretag koper man dessa av?
3. Hur stort behov ar det av Pellets i Sverige idag? Finns det en marknad?
4. Vad ar prisskillnaden mellan baltisk pellets och svensk per ton?
5. Vilken media gor man bast reklam i for att na saljare av pellets?
6. Vilka distributorer av Pellets ar storst i Sverige/Norden?
7. Forpackningar till Pelletsen, var kan man kopa sadana?

Jag har hort att Pellets maste vara gjorda av avbarkade barrtra stammer detta?

Ar det nagot mer man maste tanka pa for att kunna starta produktion?

jag ar mycket tacksam for hjalp

Mvh Mikael Norrman, Swedish Partner Ltd, Kaliningrad
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Mitt spontana svar på ditt inlägg är att om inte din klient har svaren på dessa frågor, så skall han nog glömma pelletstillverkning helt alternativt anställa/knyta kontakt med någon som besitter kunskaperna. Att tillverka pellets kräver kunskaper om betydligt mer avancerade saker än dessa.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Kontakta en säljare av pelletspressar så lurar de på dig allt du behöver.
Maskintillverkare brukar stå till buds med utbildning och driftsättning mot rimlig kostnad.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här finns några tillverkare av pressar.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=251
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Kaliningrad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 06 apr, 2007 14:48

Inlägg av Kaliningrad »

De jag kommer samarbeta med vet svaren men inte jag och inte investeraren i ryssland. Darfor behover jag svar pa fragorna.

Nu fick jag en link, men skulle garna behova svar pa fragorna ovan, eftersom de svar som nu varit ar off topic.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

1. Vilka maskiner kravs for att producera ca 3 ton i timmen? Pressar, packningsmaskiner och ovrigt som behovs?

Detta vet säljare av utrustning. Detta är ett forum för pelletanvändare, inte producenter. Vi sitter inte på detaljkunskap om produktionsledet. Se ovanstående länk om tillverkare.


2. Vad kostar sadana maskiner och vilka foretag koper man dessa av?

Se länken ovan och kontakta respektive maskinsäljare. Helt otroligt omöjligt att säga en siffra.


3. Hur stort behov ar det av Pellets i Sverige idag? Finns det en marknad?

Behovet är stort och det finns en marknad, i synnserhet finns det behov av pellets som kostar mindre än den vanliga eller är av uppenbart högre kvalitet. Sök på Google och du finner siffror från Pelletsbranschen om aktuellt behov och prognoser.


4. Vad ar prisskillnaden mellan baltisk pellets och svensk per ton?

Alldeles för liten för att det ska vara någon större ide att satsa på en udda leverantör som kanske har leveranssvårighet i Januari månads svinkyla. Se pelletspris.com


5. Vilken media gor man bast reklam i for att na saljare av pellets?

Typ telefon, helt vanligt säljararbete.

6. Vilka distributorer av Pellets ar storst i Sverige/Norden?

Neova, Agrol, Sydpellets, Laxå, Statoil osv.


7. Forpackningar till Pelletsen, var kan man kopa sadana?

Maskinsäljaren till förpackningsmaskinen anvisar.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Tänker ni distrubuera själva eller gå via återförsäljare i Sverige?

Tänker ni sälja till ett område eller hela landet?

Det är ju inga jätte mängder ni tänker producera. Det räcker till max ca 4000 villor. En återförsäljare som väljer er så tar en stor risk för får ni leveransproblem så kommer ÅF att nekas köpa pellets från andra producenter, fast det kommer att heta att "vi har inget att leverera just nu".
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Kaliningrad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 06 apr, 2007 14:48

Inlägg av Kaliningrad »

Det var genom återförsäljare vi hade tänkt att sälja dem. Det är en liten produktion för att vara en fabrik, mycket möjligt men vi har kontakt med fler fabriker i Ryssland.

Jag har gjort efterforskning och det finns en hel del produktion i Ryssland så det går att komplettera vår lilla produktion med flera andras produktion. Säljpriset är ca 110 Euro per ton för 8 mm pellets. Sen tillkommer givetvis transportkostnader men den blir antagligen inte allt för stor om man transporterar stora volymer.

Är det ett okej pris, 110 Euro (ca 1000 kronor)?
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ja det är ett ok pris jag blir bara fundersam över hur seriöst detta är...
Jag menar vad förväntar du dig för svar om normalt pris idag är 2600 kr/ton?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Pelletsprodukter

Inlägg av Mekaniker »

Kaliningrad skrev:Det var genom återförsäljare vi hade tänkt att sälja dem. Det är en liten produktion för att vara en fabrik, mycket möjligt men vi har kontakt med fler fabriker i Ryssland.

Jag har gjort efterforskning och det finns en hel del produktion i Ryssland så det går att komplettera vår lilla produktion med flera andras produktion. Säljpriset är ca 110 Euro per ton för 8 mm pellets. Sen tillkommer givetvis transportkostnader men den blir antagligen inte allt för stor om man transporterar stora volymer.

Är det ett okej pris, 110 Euro (ca 1000 kronor)?

Lite torrt kan man ju säga att skillnaden i pris är marginell, i vårt lands östra del så har det bjudits ut blåspellets hemkört för ett så lågt pris som 145 euro/ ton. Ursprung okänt, lite har det diskuterats om slagg i brännarna...

"Järnhandelspris" i Finland är idag på 180<-> 200 euro ton hemkört och minimum 4 ton
Med dagens och framtidens oljepriser så kommer östpelleten att ligga nära 140 euro/ ton/ hemkört

Kanske jag har fel?
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Skriv svar