Bästa vägen till lägre rögastemp och förbrukning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

notti skrev:Jag brukar mäta fläkten direkt på anslutningarna till fläkten
Jag gillar idén med att mäta upp fläkten. Jag är inne på att göra samma sak på min VB Viking Bio. Min fläkt har dock sammanlagt 4 ledningar in (4 olika färger).
Mycket begränsade elektronikkunskaper finns... :cry: , men både jag och multimetern skulle vilja testa för att ha ett "grundvärde" att återgå enl era tips. Vill dock inte göra sönder elektroniken...

Tips mottages med glädje :P :P

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Paddington skrev:
notti skrev:Jag brukar mäta fläkten direkt på anslutningarna till fläkten
Jag gillar idén med att mäta upp fläkten. Jag är inne på att göra samma sak på min VB Viking Bio. Min fläkt har dock sammanlagt 4 ledningar in (4 olika färger).
Mycket begränsade elektronikkunskaper finns... :cry: , men både jag och multimetern skulle vilja testa för att ha ett "grundvärde" att återgå enl era tips. Vill dock inte göra sönder elektroniken...

Tips mottages med glädje :P :P

/Paddington
Jag har inte instruktionsboken framför mig just nu men jag vill minnas att det finns ett rätt bra elchema i den.
Hur som helst så är 2 av trådarna till fläktens spänningsmatning och 2 till en takometer för kontroll av fläktens varvtal.

Om du mäter där kablarna är anslutna på kortet med en voltmeter kan inget ta skada av mätningen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Nu har jag gjort lite mätningar

Inlägg av Beppo »

Med nysotad panna och fyra turbolatorer av 6 installerade samt en avgastemp på 200grader så tar min panna 0,7kg på 6min vilket ger 7kg per timme eller 31,5kw.

Jämnfört med Kurre44 åtgång så mår jag illa och det verkar helt sjukt. Nu vet jag inte hans förutsättningar men klart är att min brännare sörplar helt klart aldeles förmycket pellets.

Pannan är på 25kW vid vedeldning eller oljeeldning och elpatron på 13kW.

Brännaren är ju på 20kW så rent teoretiskt så borde väll brännaren kunna gå för fullt eller hur avgör man sådana saker?

Nu måste jag jaga på den där satans installatören som lovat att komma sedan i september. Kan man fakturera installatören en palla pellets för det är vad jag bedömmer att det har gått åt extra sedan starten tack vare att han inte masat sig hit.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: Nu har jag gjort lite mätningar

Inlägg av kurre_44 »

Beppo skrev:Med nysotad panna och fyra turbolatorer av 6 installerade samt en avgastemp på 200grader så tar min panna 0,7kg på 6min vilket ger 7kg per timme eller 31,5kw.

Jämnfört med Kurre44 åtgång så mår jag illa och det verkar helt sjukt. Nu vet jag inte hans förutsättningar men klart är att min brännare sörplar helt klart aldeles förmycket pellets.

Pannan är på 25kW vid vedeldning eller oljeeldning och elpatron på 13kW.

Brännaren är ju på 20kW så rent teoretiskt så borde väll brännaren kunna gå för fullt eller hur avgör man sådana saker?

Nu måste jag jaga på den där satans installatören som lovat att komma sedan i september. Kan man fakturera installatören en palla pellets för det är vad jag bedömmer att det har gått åt extra sedan starten tack vare att han inte masat sig hit.
Du skriver inte vilken panna eller brännare du har i din anläggning med enligt gängse practis bör man inte köra en pelletsbrännare på med än 60 % av pannans oljekapacitet. Detta innebär att din brännare på 20 kW märkeffekt borde vara inställd på 15 kW.
Om du matar din 20 kW brännare med 31 kW pellets borde det ryka som från ett stånkande ångkok från din skorsten.
Jag föreslår att du börjar med att försöka ta reda på vad din fastighet behöver i toppeffekt. Det är alltid bra att bestämma vilken effekt brännaren måste vara inställd på för att klara värmebehovet i fastigheten.
Räkna med 6-7kW per 100 kvm uppvärmd yta i ett normalhus i mellersta Sverige.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Dåså

Inlägg av Beppo »

Till att börja med har jag en Nibe City VX 100 -99. En panna med både olje och ved eldstad. Pelletsbrännaren som är en PX21 och den sitter monterad i samma hål som oljebrännaren satt.

Det lustiga är att det inte ryker speciellt mycket alls ur skorstenen så där kan jag inte se något fel.

Huset är en tegelvilla på 1,5plan med källare. Boarea 134kvm + källare på typ 100. Huset byggt -70 och ligger i västra sverige typ trollhättan, Nossebro för att vara mer exakt.

Pannan är ju på 25kW och 60% är ju då som du säger 15kW.

Hur räknar jag ut fastighetens toppeffekt?

Jag gjorde ett jämförande test under ett par dagar och då körde jag pannan som vanligt. Nysotad för bästa resultat och då gick det åt 3 säck pellets + 15kW i hushålls el på mätaren på ett dygn. Sedan slog jag över pannan på elpatron och då tog den 155kW totalt på ett dygn. Temperaturer och andra förhållanden var liknande.

3 säck är ju 230kW + 15 = 245kW. Mot 155 på elpatron.

Något här är väldigt väldigt fel.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Om din villa är på 134 kcm +100 kvm källare innebär det att ditt effektbehov enl. tumreglen är 2.34 X 6 = 14 kW.

Vi 0 gr utetemp förbrukar en villa medeleffekten för eldningsperioden. Den är ca 30 % av toppeffekten. Detta innebär att du skulle använda ca 5kW X 24 = 120 kWh per dygn.
Om du med elvärme har 95 % verkningsgrad blir det 120 X 1.05 = 126 kWh.
Du har mätt upp 155 - 15 = 140 kWh vid drift med elpatron. Antingen var det kallare än 0 gr eller så har din villa ett lite annat effektbehov än tumreglen.

Om vi sedan tittar på pelletsförbrukningen.
230 - 140 = 110 kWh i förlust, innebär en verkningsgrad på 61 % :( .

En P21 går enl. tillverkaren ( att i gynnsamma driftfall ) justeras till 25 kW. Jag tror inte detta gäller i din panna. Jag vill heller inte tro att din panna skall ha så dålig verkningsgrad.

Mitt förslag är att du får din brännare justerad till 15 kW och sedan göra om samma mätning.
Om du inte kan få hjälp ställ brännaren på endast högeffekt samt justera fläkten till omkring 170 V. Ställ sedan in matningen så att lågan brinner max 25 cm utanför brännröret. Då borde brännaren vara inställd på ca 15 kW.
Lycka till :P
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Dåså

Inlägg av Beppo »

Precis som du skriver så var det omkring -5 grader på kvällar och nätter och omkring 0 på dagen under de dagar jag gjorde mätningarna. dom mätningar jag gjorde är ju iofs. helt ovetenskapligt genomförda men ger ju ändå en fingervisning. En fingervisning som du själv påpekar med :( och som jag själv upplever som :cry: .

Jag har precis som du kommit fram till att brännaren drar omkring 40% för mycket. Verkningsgraden vet jag inte vart den kan ligga men pannan är ju en hyffsat modern pjäs, en Nibe City VX 100 från -99 som sagt.

För att justera brännaren till 15kW så borde min förbruknng på dom 6minuterna altså vara ca 3-4hg jämnför med mina nuvarande 7hg eller?

Min gissning är att min rökgastemp kommer att sjunka rätt så bra om jag gör detta men jag antar att jag minskar fläkten tills lågan får lagom färg och sedan kör från där och kollar.

Jag har även två ytterligare funderingar som kan påverka läget. Jag ahr ingen motdragslucka installerad. I pannrummet finns en friskluftsventil till fri luft. När brännaren stänger av så drar det ju i princip utomhusluft igenom pannan och därmed kyler vattenmanteln (antar ja?)

Vidare så ligger huset som sita hus i ett samhälle. Jag har ingen granne på en sida och ingen bakom. Bakom har jag en äng som slutar vid en å ca 100m bort. Vinden ligger ju då fritt att kyla huset eftersom jag inte har några hus omkring som "skyddar" mitt.

Kan dessa 2 punkter vara en faktor eller är det bara mindra delar som inte borde påverka min förbrukning speciellt mycket?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Lyssna på kurres inställning av brännaren 8)
Jag ställde efter proffsens inställningar i en annan tråd (din gamla tror jag):!:
Jag fibblade bort min egen grundinställning :oops:
Men nu har jag 175 v över fläkten halvt varv på skruven kpm( grejer)
200 C rökgas på min (gamling ctc -171)otroligt :) :)
Så nog skall det funka med din nibe -99 8)

Lycka till ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Det skall finnas en friskluftsventil till pannrummet som har minst samma area som skorsten för att säkerställa självdraget i skorsten.
Att det på vintern kommer in kall luft i pannrummer är något som ej går att göra något åt.
Din placering av villan påverkar nog energiförbrukningen marginellt.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Igen

Inlägg av Beppo »

Ventilens storlek i förhållande till skorstenens verkar vid en snabb uppskattning ungefär densamma. När jag tar bort slangen från skruven så är det ner i brännaren ett jäkla dra även när brännaren inte går sen om det är bra eller inte vet jag inget om.

Jag skall ta och ställa ner skruven på halvt varv och fullfart och justera fläkten så skall vi se om det blir någe bättre.

jäkla installatör att inte kunna masa sig hit sedan i september för att slutföra installationen/inställningarna. Nästan så man skulle fakturera firman ett par pall pellets.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Jag vet inte om det framgår tidigare om du har " motdragslucka ".
Om du har stort självdrag i skorsten kan det vara nödvändigt med en sådan. Draget bör ligga mellan 15 -20 hpa.
Jag tycker att en " coldmanlucka " funkar bäst.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

kurre_44 skrev: Jag tycker att en " coldmanlucka " funkar bäst.
Koolman kanske du menar ?

Olle 45 här på forumet bygger alla anpassningsstosar till både Koolman och Tigerholm. Finns inte rätt sort så bygger de efter enkel måttsatt ritning.

Bara ett tips :wink:

http://www.transtemper.se/index.html
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Stämmer

Inlägg av Beppo »

Det stämmer som du säger. Troligen har det inte framgått hittils men jag har ingen motdragslucka installerad.

Hur bedömmer man vilken lucka man bör ha?
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Nya justeringar

Inlägg av Beppo »

Nu har jag justerat brännaren. Halvt varm på skruven och ca 170V på fläkten i högfart ger en rökgastemp på 200 med 4 av 6 turbolatorer och 1m ner i skorstenen är det 80 grader.

Förbrukningen på 6 min i högfartsläget har sjunkt från 7hg till 4 hg altså en minskning med ca 45%.

Allt detta utan minsta misständning eller knorr överhuvud taget.

Håller detta i sig och funkar utan problem så lär det minska min pelletsförbrukning drastisk nästa säsong.

Nu behöver jag bara få den där slöe installatören att masa sig hit och mäta mina värden.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Ännu bättre

Inlägg av Beppo »

Sotade pannan idag och askmängden har minskat drastiskt och även sintringen i brännarröret. Vidare så var askan inte lika kompakt längre utan mycket luftigare och en aning ljusare. Dessutom låg det mesta i utrymmet innanför brännaren och inte uppe ovanför turbolatorerna och i rökröret. Mycket lättare att sota pannan helt enkelt.

Min fundering är nu: Kommer denna inställning gå att köra även i vinter? Kommer 15kW inställningen att räcka?
Skriv svar