Start och stopp (grader)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
niklas73
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 feb, 2007 17:45

Start och stopp (grader)

Inlägg av niklas73 »

Hejsan!

Har en px21 brännare som starter direkt panntempen sjunker någon grad. Är det någon som kan förklara hur man ställer om brännaren så att den startar bränna vid ca:65 grader o slutar kring 80 grader..
Borde väll dra lite mindre pellets på det viset,, eller :?:
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Det du vill ha är det som är det normala såvitt jag fårstått. Antingen har din processor fel i programeringen eller så tjurar din temperaturavkänning.

Brännaren stannar väl av sig själv med hela cykeln, inte av något överhettningsskydd?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
niklas73
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 feb, 2007 17:45

Inlägg av niklas73 »

Den stannar av sig själv vid 80 grader (inte överhettad).. Men jag vill inte att den ska starta så fort som den gör.. Hinner sjunka 1-5 grader i pannan innan brännaren sätter fart igen.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Om du skruvar ner tempområdet (på min är det en liten skruv under svart täcklock upp till vänster), blir det samma fenomen men med lägre temp då (tex stopp vid 70 men med start på 69)?
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Tempgivaren var instucken mot pannkroppen där röret går ut till expansionskärlet. OBS själva givaren satt ca 10 cm från rörets anslutning.

Vid något tillfälle fastnade väl jag i tempkabeln när jag svängde ut brännaren för sotning och givaren hamnade intill röret för expansionskärlet.

Jag hade inte detta rör isolerat. När brännaren gick expanderade vatten med samma temperatur som pannan dvs runt 80-90 grader ut i kärlet. När pannan svalnade drogs avsvalnat vatten tillbaks från exp.kärlet in i pannan igen. Detta vatten kylde väl lokalt ned området kring temgivaren och brännaren startade nästan genast igen.

När jag flyttade tillbaks tempgivaren försvann problemet.

/Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Skriv svar