Rökgasanalys i Stockholm

Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Rökgasanalys i Stockholm

Inlägg av Pocca »

Behöver få min brännare och panna inställd korrekt då det uppenbarligen inte fungerar med de gamla inställningarna och den nya pelletsen från Såbi (nuevo eler vad de heter nu..).

Vet ni nåt företag i Stockhomstrakten som kan trimma mitt system och vad de tar för jobbet?

Har sökt på nätet men hittar inga addekvata träffar på rökgasanalys etc.

Tack på förhand!
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hittade en rörkrökare som installerar pelletsbrännare som gärna ställde upp. Vissa sotare utför åxå analyser. Lycka till med din jakt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Rökgasanalys i Stockholm

Inlägg av Ved Profilen »

Pocca skrev:Behöver få min brännare och panna inställd korrekt då det uppenbarligen inte fungerar med de gamla inställningarna och den nya pelletsen från Såbi (nuevo eler vad de heter nu..).

Vet ni nåt företag i Stockhomstrakten som kan trimma mitt system och vad de tar för jobbet?

Har sökt på nätet men hittar inga addekvata träffar på rökgasanalys etc.

Tack på förhand!
Du kan gå in på www.pellsam.se
Gå in på länken medlemmar där hittar du kanske någon som passar dig.

Ved Profilen..
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Håller med om att det är svårt att hitta någon som kan trimma in brännaren med rökgasinstrument. När man väl hittar någon som kan tänkas göra det tar det hutlöst betalt. Ringde en sotare i norra Stockholm och de skulle ha 1500 kr för att komma och ställa in min brännare. Och det var under förutsättning att inget oförutsätt inträffade för då skulle det kosta mer. Jag blir så trött på ockerpriser och inget kan man göra åt det.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

ing._med_pellets skrev:Håller med om att det är svårt att hitta någon som kan trimma in brännaren med rökgasinstrument. När man väl hittar någon som kan tänkas göra det tar det hutlöst betalt. Ringde en sotare i norra Stockholm och de skulle ha 1500 kr för att komma och ställa in min brännare. Och det var under förutsättning att inget oförutsätt inträffade för då skulle det kosta mer. Jag blir så trött på ockerpriser och inget kan man göra åt det.
Fråga din sotare vad priset kommer i från.
Jag tycker också att dessa priser borde vara mera relevanta.
Detta är inte bra för pellets marknaden..

Ved Profilen..
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Kolla med Magnus på Lundea Biovärme.

Han gjorde min installation. Inte snabbast i världen men noggran och Flex-A installationen i min lilla CTC fungerar helt perfekt.

Han körde med Testo 325 som verkar vara ett seriöst instrument.

Magnus Lundin
070-7408832
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Ringde ett par nu och en av dem hade instrument. Mellan 1500-2000 Kr. Tack för kaffet!
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

En allmän fråga, hur mycket tycker ni det är värt att få brännaren injusterad med ett riktigt instrument, och få en utskrift med de aktuella värdena?

Jag har funderat lite på att skaffa mig ett instrument och erbjuda injustering till villaägare på kvällstid (jag har en firma att köra det i)

Jag har funderat fram och tillbaka men tvekar lite då det dels är en investering först, och sedan bör man ju ha ut åtminstone någon lön för arbetet. Så, vad skulle det vara värt?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Pocca skrev:Ringde ett par nu och en av dem hade instrument. Mellan 1500-2000 Kr. Tack för kaffet!
Pocca: Ringde du till Magnus Lundin?

Jag tycker inte en injustering borde kosta så mycket mer än en sotning. Ok, instrumentet är dyrt så lägg på en hundring per kund så är det väl ganska snabbt intjänat. Själva jobbet tar för en van injusterare max 20 minuter och då är 1500 ocker även om framkörning är inräknat.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ing._med_pellets skrev:
Själva jobbet tar för en van injusterare max 20 minuter och då är 1500 ocker även om framkörning är inräknat.
Nja det skulle då inte jag godkänna som en justering, Med en oljebrännare så är det snabbt fixat men inte med pellets.. Möjligen då om du justerar endast ett läge vilket jag tror sker hos en del..

Det tar ett tag innan man kan göra en justering efter att man bytt effekt iaf 5 min, Blir det inte bra vänta 5 min efter ändring osv.. Här sa installatören att man bör vänta snarare 10 min efter att man ändrat nått värde innan man gör en analys..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Ok, då har jag aldrig fått en seriös injustering utförd :evil:
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ing._med_pellets skrev:Ok, då har jag aldrig fått en seriös injustering utförd :evil:
Sorry.. :(

Om du kör brännaren på t.ex hög läget o sen ändrar till låg o gör en justering finns troligen en massa pellets som måste brinna klart innan man kan testa igen o om man ökar effekten så har den en uppstarts fas innan all pellets antänds som den ska..

Det är då vad jag har märkt iaf då jag testat på kompisens biomatic, Hade justerat allt rätt först (alla lägen) sen gick vi in o fika o då vi kom ut så gick brännaren på hög men växlade just ner till låg, Va inte riktigt säker på att just låg va ok så jag testade direkt o Co2 va då 16% o tidigare 12%.. Funderade en stund o gjorde ett nytt test o då va det 13,5% så efter nån min till så va den 12% som de skulle va..
Hade jag ökat luften direkt så att det blivit 12% o åkt hade den kanske bara varit 8-9% när den hade stabiliserat sej igen..

Det är därför jag gillar att justera pannor/brännare som går mot acktank för då får man lång tid på sej, Brukar vänta närmare 10 min mellan ändrat värde till mätning.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

-> ing._med_pellets

Nu har jag ringt han. Dyker upp här kl 14.00 imorgon. Får se om vi får ordning på "gaserna"....
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ca 50min tog det,fick ha varmvatten kran öppen för att brännaren inte skulle slå av. Tar som sagt lite tid för värdena att stabilisera sej.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Är det alltså rimligt att betala 1500 kr för en injustering?
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar