Nuevo katastrof

Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Mina säckar från Agrol har inga hål vad jag vet.
deleted
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Har kört på sloett tidigare men bytte till Neova (Telgeenergi) i höstas och märkte en klar skillnad på ökad sotning och askmängd. Måste nu aska av två gånger i veckan istället för en och har betydligt mer sot. Har tyvärr för hög förbrukning också sett till hur varmt det är ute hitills i vinter. Näe..imorgon är det jag som ringer Telgeenergi!
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Pocca skrev:Har kört på sloett tidigare men bytte till Neova (Telgeenergi) i höstas och märkte en klar skillnad på ökad sotning och askmängd. Måste nu aska av två gånger i veckan istället för en och har betydligt mer sot. Har tyvärr för hög förbrukning också sett till hur varmt det är ute hitills i vinter. Näe..imorgon är det jag som ringer Telgeenergi!
Den kan vara så enkelt att brännaren behöver justeras om eftersom du har bytt fabrikat på pelletsen.

Felinställd brännare = mer sot och högre förbrukning.
Högre förbrukning = mer aska.

Har lågan ändrat karaktär (ändrat färg) sedan du bytte? Hur ser röken ut?

Rent spontant skulle jag gissa på att du behöver justera ner matningen eller öka lufttillförseln men bäst är naturligtvis att justera med rökgasanalysinstrument.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag fyllde på pellets i gårkväll och kollad då mina agrolsäckar och, jodå det finns hål i agrols säckar också. Det ligger en rad med hål i det gröna bandet på säcken, en hålrad i varje grönt band på säcken.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Röken som komemr ur skorstenen är bra, dvs ofärgad.

Dock har jag märkt som jag skrev mer aska och sot. Lågan tycker jag "sprätter "stjärnor"". Det gör att jag tror att jag skall ställa ned luftvärdet något. Eller är jag ute och cyklar?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Pocca skrev:Röken som komemr ur skorstenen är bra, dvs ofärgad.

Dock har jag märkt som jag skrev mer aska och sot. Lågan tycker jag "sprätter "stjärnor"". Det gör att jag tror att jag skall ställa ned luftvärdet något. Eller är jag ute och cyklar?
Det kan vara värt ett försök. Se bara till att du noterar dina gamla inställningar så att du kan gå tillbaka till dem om det blir sämre.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag tycker det verkar vara väldigt många på detta forum som inte gillar kvaliteten hos Neova/Såbi, men det finns ett fåtal som verkar nöjda, kan det vara så att det är olika kvalitet beroende på vart de är tillverkade? Jag har för mig att jag läste nånstans att Såbi hade mer än en fabrik.
Jag ha raldrig provat Såbi så jag har ingen egen uppfattning om hur kvaliteten är.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har bara eldat Såbi/Neova ca. 8 ton och jag har absolut inget att anmärka på. Inget spån och annat skit som ni beskriver. Jag köper min pellets från Vallåkra Lantmannaaffär down south. Jag tror absolut att där är skillnad på kvalitén beroende på vilken av deras fabriker man får ifrån om man läser vad ni beskriver...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Jag hade tänkt prova en tredje leverantör av pellets, nämligen Neova, men blev lite betänksam efter kritiken här. Så istället för att beställa fyra pallar köpte jag 15 säckar och har nu fyllt i veckoförrådet för att se vad som händer. Får återkomma senare med erfarenheter.

I samband med påfyllningen kan jag konstatera att pelletsen är mörkare än andra (SBE, Mockfjärds) och att den har större täthet, 0,695 kg/l jämfört med 0,647 kg/l. Det innebär säkert att man måste justera inställningarna på brännaren. Ska göra det när den nya pelletsen kommit fram till brännaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Har nu haft en kille som var här och mätte med rökgasmätare och fick följande värden:

RTMP = 234,0 grader C
O2 = 9,1 %
CO = 228 ppm
CO2 = 11,5 %
(?) = 86,1 % <- Borde vara verkningsgrad
dP 1 = -0,23 hPa
qA = 13,9 %
omCO-------ppm
(?) = 1,77 <- INgen aning vad som menas
ITMP = 18,0 grader C
UCO = 402 ppm

Intressant! Nån som har koll på vad allt betyder?

Han som var här ändrade bara fläktvärdet från 230 till 227 (men det är jag skeptisk till att det vara medvetet), annars ingenting. Så man borde haft lite rätt iallafall när man provat att ställa in själv....
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Pocca skrev:Har nu haft en kille som var här och mätte med rökgasmätare och fick följande värden:

RTMP = 234,0 grader C
O2 = 9,1 %
CO = 228 ppm
CO2 = 11,5 %
(?) = 86,1 % <- Borde vara verkningsgrad
dP 1 = -0,23 hPa
qA = 13,9 %
omCO-------ppm
(?) = 1,77 <- INgen aning vad som menas
ITMP = 18,0 grader C
UCO = 402 ppm

Intressant! Nån som har koll på vad allt betyder?

Han som var här ändrade bara fläktvärdet från 230 till 227 (men det är jag skeptisk till att det vara medvetet), annars ingenting. Så man borde haft lite rätt iallafall när man provat att ställa in själv....
ITMP lär ju vara temperaturen på luften in i brännaren, RTMP temperaturen på rökgaserna ut, CO2 är koldioxidhalten... Det är väl de värden man behöver för att räkna ut sin förbränningsverkningsgrad.

Enligt den här kalkylen som är baserad på den här informationen så är din förbränningsverkningsgrad 85.47% vilket är lite lägre än de 86.1% som ditt protokoll säger men det finns säkert lite olika sätt att räkna ut det på.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

pocca:

Vid bästa förbränning har man max CO2 , lägsta möjliga O2 och CO.
Ökar man lufttillförseln, ökar O2.
Minskar man lufttillförseln, ökar CO.

I bästa bästa fall kan CO2 bli upp mot 20% för pellets, O2 och CO noll. Det här inträffar aldrig eftersom pelletshögen aldrig kan brinna helt homogent.

Dina värden visar både hög O2 och hög CO. Man kan tolka det som att pelletsen brinner magert, men att det läcker luft (i någon lucka kanske). CO2 är inte imponerande högt (men normalt), vilket leder till verkningsgraden 86,1% (till 90 bör man komma). qA är rökgasförlusten, dvs resterande 13,9%.

Lambda 1,77 är luftöverskottet och visar ungefär samma sak som O2. Det skulle kunna vara lägre, idealt 1,0 vilket betyder allt syre förbrukat.

dP är draget (undertrycket i skorsten, verkar OK).

Vet du om mätkillen provade uppåt och nedåt med luften och därmed hitttade max CO2? Ett enstaka CO2 visar nämligen inte om man är på den syrerika eller syrefattiga sidan.

Om du har problem med sot och svart aska, skulle jag prova att öka luften. Det skulle sänka CO. Och skulle jag leta efter läckor vid luckorna. Prova med en tändsticka. Lågan ska inte sugas in.

Men det skulle vara intressant att höra vad dom som arbetar med dessa instrument dagligen läser ut.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Tack Furetör,

Detta var ett av de nyttigast inläggen på länge för min del. Har undrat lite över sambanden.

Kommer nog att skriva ut delar av det, så du blir förevigad i mitt pannrum....

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

->Furetör

Tack för svaret!

Det där med läcka kan stämma faktiskt. Brännaren glappar inte men sitter inte heller helt "limmad" vis stosen (är väl så den där förlängningstillsatsen kallas va?). Ska genast fixa en ny mer genuin fästannordning.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Pocca skrev:Har kört på sloett tidigare men bytte till Neova (Telgeenergi) i höstas och märkte en klar skillnad på ökad sotning och askmängd. Måste nu aska av två gånger i veckan istället för en och har betydligt mer sot. Har tyvärr för hög förbrukning också sett till hur varmt det är ute hitills i vinter. Näe..imorgon är det jag som ringer Telgeenergi!
Körde på 4 pallar från OK/Q8 innan jag köpte Solett.
Är imponerad på att pannan går nästan dubbelt så länge på Solett innan pannan stannar för att askan når till sensorn.


Björn
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Skriv svar