kenhje skrev:Du får gärna skicka info till mig
jerjo skrev:Jag är också intresserad av ytterligare information.
Det är egentligen inget märkvärdigt, flera på forumet har liknande lösningar fast med skillnaden att var och en har sitt eget privata system som går på en klumpig strömslukande PC. Här är tanken att istället ha en liten strömsnål dosa som överför data till ett gemensamt system över Internet. Lite som Kristers
http://www.pelletskalkylen.se fast automatiskt och med fler funktioner. Och lite som Thermia online fast mer generellt, flexibelt, billigare i inköp och med utan eller mycket låga abonnemangskostander (beroende på mängd data som ska överföras/lagras).
I korthet har man en givare som läser av elmätaren och sen en mätare på pelletsskruven för pelletsmängd samt några temperaturgivare som man sätter där man vill ha dem; inne, ute, skorsten, framledning, retur osv. (Man kan också tänka sig att läsa direkt från brännarstyrningen i de fall det går.) Det kopplar man sen med tretråd till en dosa med mikroprocessor och internetuttag som ansluts till nätverket, sen laddas värdena automatiskt upp till en webbsida där man kan se dem och jämföra med andra. Få larm om pannan stannar osv.
Under tusenlappen för dosa och några givare är målet.
Har även tänkt mig ett alternativ med GSM-uppkoppling för dom som inte har bredband, men tyvärr kostar GSM-modemet bortåt en tusenlapp extra.
Skulle vilja att detta blev något som flera hjälptes åt att utveckla vidare som ett öppet system, kanske som medlemsförmån i en pelletsförening. Förhoppningsvis går det att få tag i några som både har kunskaper och lite tid över.
Jag har kunskaper att utveckla detta helt själv men har inte tiden som krävs, så får jag ingen hjälp lär det gå väldigt sakta innan det blir något som fler än jag själv kan ha nytta av. Så Hojta om nån kan eller känner nån som kan Webbprogrammering med PHP och MySQL eller Elektronik.