Pannan läcker....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Pannan läcker....

Inlägg av hajof70 »

Jag har en Biomatic 20+ med anslutningar för KV/VV som sett betänkligt sneda ut efter den installation rörisarna gjorde i våras. Som några av er kanske kommer ihåg roar jag mig med att dra om all tapp- och radiatorvatten. Idag när jag lossade (försiktigt och med noggrant mothåll) en temporära klämringkopplingen på anslutningen för inkommande vatten började det droppa under pannan, typ 1 droppe per sekund-varannan sekund.

Läckagestället sitter högt uppe till höger, ungefär vid skruven som håller fast "displaylocket" och det verkar vara en "övergångskoppling"(en sådan där med lekande mutter som trycker ihop en konkav och en konvex yta... öööhhh) under chassieplåten.

1. Ska man ta hit rörisarna eller ska man skruva ner chassieplåtarna själv och hoppas på att det bara är att dra åt något?!?! Känns som om att det inte är så listigt att plocka ned dem med tanke på garanti och så!??!
2. Stänger jag inkommande vatten och tömmer trycket i tappvattenslingar slutar det ju att droppa. Borde jag stänga av hela pannan tills det är fixat eller kan radiatorslinga fortsätta gå!?
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om det bara är tappvattnet som läker borde du iaf kunna ha värme i huset
tills installatören kikar på det hela
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Tämligen säker på att det är tappvattnet, trycket i radiatorkretsen verkar stabilt och - med brasklappen att allt i pannan är varmt :lol: - så känns det droppande vattnet kallt...

Med tanke på ditt svar verkar du i alla fall vara av uppfattningen att jag inte ska åtgärda det själv :wink:
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

har du garantier så kan det bli tjafs om man pillar själv :wink:
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Det står i installationsanvisningen att man ska efterdra anslutningerna till plattvärmeväxlaren vid installation. Din röris kanske missade det.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Nog var det anslutningarna till värmeväxlaren, och nej de hade inte efterdragits. Men frågan är om det hade varit den korrekta metoden. Återkommer med några foton och kommentarer kring rörisens arbete lite senare.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Efter 2h slit så verkar det ha blivit tätt.

1. Ned med displayen och högra kantplåten för att lista ut vad det är som läcker.

2. Svaret är övre anslutningen till värmeväxlaren.
Bild

3. Av spåren att döma på värmeväxlarsidan av nippel-delen (?) av övergångskopplingen (?) har detta pågått en längre tid.
Bild

4. I botten på nippeln sitter en mjuk gummipackning och på gängorna verkar de ha haft någon tätningsmassa. I och med att det är en gummipackning ska den ju inte dras åt hårt. Min röris valde dock det andra alternativet, på med lin och pasta och dra åt ut av h-lv-t- så blir det nog tätt oavsett gummipackning

5. Detta gjordes också på den undre kopplingen

Det har aldrig tidigare varit blött på eller under panna men däremot har det "alltid" varit små ytrostangrepp nere vid sotlådan. De uppstod säkert inledningsvis när pannan var kall varför läckaget inte ångade bort. Nu när jag började rucka på anslutningsrören - som ju är rätt väl fastskruvade i chassiet - så blev läckan tillräckigt stor för att synligt dropp skulle börja.

På min fråga hur deras Biomatic-installationer fungerade sade han att förutom ovanstående värmeväxlarläckage så går det alldeles utmärkt. Däremot håller inte pelletsskruvarna för längre matningslängder samt bulkförråd, de mattas ut och går av... Veckoförråd som jag har (tills vidare) och 2-3m rör, då är det inga problem.
Senast redigerad av hajof70 den mån 27 nov, 2006 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

skönt att det verkar vara löst för dig nu
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Jo tack, fast just precis när jag klickade in här igen kom jag på att samma kontroll kanske borde ha gjorts på varmvatten-/radiatorkretsen eller vad den nu heter. Nu har vi bara dragit om tappvattenkretsen i växlaren... Fast den kanske inte har motsvarande nippel med gummipackning utan dragen med lin som den under ingången för tappvattenkretsen... Hmmmm, f :evil: n att jag glömde att be dem kolla det också
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Enligt Aritherm ska kopplingarna från radiatorkretsen vara lödda och därmed ingen gummitätad koppling...

Enligt dem var det väl kanske inte kutym att dra övergångskopplingen med lin som min röris gjort men helt ok.
Skriv svar