Externmotor
Externmotor
Min externmotor till externskruven har slutat fungera
Trodde att det var nåt med styrningen och tog ut sladden
och gick direkt på nätspänning. Det enda som händer är
att det låter från motorn men skuven rör sig inte och
att fläkten rör sig runt men inte mycket. Det har fungerat
klanderfritt med skruven tills nu. Nån som har några ideer?
Trodde att det var nåt med styrningen och tog ut sladden
och gick direkt på nätspänning. Det enda som händer är
att det låter från motorn men skuven rör sig inte och
att fläkten rör sig runt men inte mycket. Det har fungerat
klanderfritt med skruven tills nu. Nån som har några ideer?
Hej,
Vad har du för skruv? Jag tycker det låter som du fått något i skruven som stoppar den. Jag fick stopp på min skruv för ngn vecka sen och när jag tog isär den låg det en skruvmejsel inne i röret. Hade lagt den uppe på pelletsen i externförrådet och glömt bort den Som tur var slirade kopplingen annars hade väl motorn bränt Det kanske är så för dig också, att det slirar i kopplingen så att fläkten rör sig lite.
Vad har du för skruv? Jag tycker det låter som du fått något i skruven som stoppar den. Jag fick stopp på min skruv för ngn vecka sen och när jag tog isär den låg det en skruvmejsel inne i röret. Hade lagt den uppe på pelletsen i externförrådet och glömt bort den Som tur var slirade kopplingen annars hade väl motorn bränt Det kanske är så för dig också, att det slirar i kopplingen så att fläkten rör sig lite.
EcoTec A3 -98, Euronom A25B -73 som sjunger på sista versen.
Nu vet jag inte om det är vanligt förekommande på EcoTec-skruvar, men något som kan hända med vissa externa pelletsskruvar är att pellets kan passera förbi utloppet och skruvas fast så skruven låser sig. Så kan det bli om skruvens utlopp pekar åt sidan så pelletsen inte faller ut, eller om pelletsen fastnar i slangen så det blir fullt upp till skruvutloppet.
Alltså innan du river skruven bör du ta av slangen och lysa in o kolla ovanför utloppet ifall det sitter packad pellets där. Man kan även knacka försiktigt och se om det trillar ur pellets därifrån. Knacka dock ej för våldsamt eftersom statorn på vissa motorer kan förflytta sig då.
Alltså innan du river skruven bör du ta av slangen och lysa in o kolla ovanför utloppet ifall det sitter packad pellets där. Man kan även knacka försiktigt och se om det trillar ur pellets därifrån. Knacka dock ej för våldsamt eftersom statorn på vissa motorer kan förflytta sig då.
Problemet löst. Kollade först uppe vid skruven som du tipsade sen plockade jag ner skruven o kollade så inget fastnat i skruven men det såg ok ut. Tog loss externmotorn och körde den utan skruv, men den gick lika sakta.
Ringde sen en elmekare och frågade. Ta hit, sa han och kollade upp.
Nä sa han, dom här italienska kondensatorerna brukar paja oftare än behövligt, så han mätte upp och visst, den var paj. I med en ny
slog upp i boken, får jag 50 spänn och lite för bytet. Så det var det värt
Jag tror nog man kan byta själv om man kollar sladdarna.
Så nu snurrar det och går som vanligt
Tack för tipsen
Ringde sen en elmekare och frågade. Ta hit, sa han och kollade upp.
Nä sa han, dom här italienska kondensatorerna brukar paja oftare än behövligt, så han mätte upp och visst, den var paj. I med en ny
slog upp i boken, får jag 50 spänn och lite för bytet. Så det var det värt
Jag tror nog man kan byta själv om man kollar sladdarna.
Så nu snurrar det och går som vanligt
Tack för tipsen
Kan väl också vara röd om det är en äldre brännare. Som min från -97.MatsH skrev:De allra flesta har ju den gröna motorn med motor utan kondensator.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.