Fråga om barkpellets.

_EcoFlex_
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 16:55

Fråga om barkpellets.

Inlägg av _EcoFlex_ »

Hej,
Får börja med att tacka för ett mycket bra forum, utan forumet hade jag förmodligen stått och svurit över en dyr luft/vatten-anläggning.
Jag har i dagarna fått min ecoflex installerad men kör på elen i väntan på ett nytt insatsrör. Tänkte jag skulle bunkra upp med pellets och har kollat runt lite och såg att det även finns barkpellets (brunpellets).
Om jag har förstått det rätt så har den bruna pelletsen bättre energivärde men askar mer (se nedan). Vad innebär det att det askar mer förutom att asklådan fylls? Påverkar det även brännaren, eller nåt annat? Om det bara gäller askmängden i lådan så kan jag leva med det.

Info om pellets från södra´s web:

Barkpellets (brun)
Råvara: cirka 90 procent bark
Diameter: 8 millimeter
Fukthalt: <10 procent
Askhalt: <3,4 procent
Volymvikt: cirka 650 kg/m3s
Effektivt värmevärde: cirka 5 MWh/ton
Inget bindemedel


Spånpellets (ljus):
Råvara: 100 procent sågspån, kutterspån eller torrflis
Diameter: 8 millimeter
Fukthalt: <10 procent
Askhalt: <1 procent
Volymvikt: cirka 650 kg/m3s
Effektivt värmevärde: cirka 4,8 MWh/ton
Inget bindemedel
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Var kan man köpa den ?
Vad kostar den ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

elvis skrev:Var kan man köpa den ?
Vad kostar den ?

Mvh
Det är Mönsterås Bruk som tillverkar den, men det går ej att köpa direkt av dom, jag har gjort förfrågan på 20 ton till mitt hyreshus, men de avböjde.
Men det finns en återförsäljare (kanske flera som jag inte känner till) i Kalmartrakten som jag varit i kontakt med som säljer i bulk för ca: 1700 kr/ton.
Jag skall testa framöver en provleverans när det kan ordnas eftersom jag inte har något bulkförråd (än).
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

http://www.adolfssons.com/

Var inne på att testa själv men blev osäker när jag hörde
med en som fick sota varje dag Hur det är med det vet jag
inte kanske olika vad man har för utrustning.Pratade med dom
jag fick gärna köpa och testa Verkade vara trevligt företag som
jag upplevde det.Tror priset var c:a 1700:-Ton Kanske finns
på andra ställen i landet oxå det frågade jag inte när jag pratade
med dom.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Jag vet att denna pellets fungerar bra med en brännare som har automatisk uraskning som exempel Viking B16GL. Har en kompis som har eldat i flera månader ifrån denna leverantör ni uppger. Det blir såklart lite mer aska av denna pellets.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Har själv kört med Södra¨s barkpellets i flera år och det fungerar perfekt dock så blir det avsevärt mera aska, kanske 5 ggr så mycket som med vit pellets. Har nu gått över till vit pellets, detta beroende på att jag ej har möjlighet att ta bulkleverans och tröttnade på att hämta själv. Köper nu pallvis, fyra pallar per leverans.

Eldar i en Ecotec A3. Brännaren modifierades vid installation genom att inmatningsskruvens hastighet ändrades, minns inte just nu åt vilket håll men originaldrevet finns så jag kan räkna kuggar och jämföra om önskemål finnes. Vidare så borrades ytterligare hål för att få mera sekundärluft?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jerjo skrev:Har själv kört med Södra¨s barkpellets i flera år och det fungerar perfekt dock så blir det avsevärt mera aska, kanske 5 ggr så mycket som med vit pellets. Har nu gått över till vit pellets, detta beroende på att jag ej har möjlighet att ta bulkleverans och tröttnade på att hämta själv. Köper nu pallvis, fyra pallar per leverans.

Eldar i en Ecotec A3. Brännaren modifierades vid installation genom att inmatningsskruvens hastighet ändrades, minns inte just nu åt vilket håll men originaldrevet finns så jag kan räkna kuggar och jämföra om önskemål finnes. Vidare så borrades ytterligare hål för att få mera sekundärluft?
Sådan här information är intressant.

Återkom gärna med uppgifter om antal kuggar. Det var väl kuggen på själva skruven som ändrades, dvs den som sitter längst ner?

Var borrades det fler hål? I brännarkoppen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

Brunpellets != Norsk Pellets Vestmarka

Inlägg av sanamon »

Intressant.
Så det är p.g.a. denna som så många tror att den norska bruna pelletsen från vestmarka innehåller bark, vilket den ju inte gör.
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
_EcoFlex_
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 16:55

Inlägg av _EcoFlex_ »

Tackar för svaren, tolkar det som om det inte är nån fara förutom askmängden. har beställt 2 pallar "vanlig" pellets för att justera pannan men komer att prova med 1 pall av den bruna barkpelletsen när jag har kört in pannan. Det verkar ju trots allt vara prisskillnad mellan sorterna och då är det ju värt ett försök ;=)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Komihåg att med ett sådant byte av bränslekvalitet så åker du nog med största sannorlikhet på att justera om brännaren. Om du ska elda pellets och vill ha det att fungera smärtfritt utan större problem så försök att hålla dig till en leverantör hela tiden, om du inte har möjligheten att justera brännaren själv. Bara ett tips!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Roli skrev:
jerjo skrev:Har själv kört med Södra¨s barkpellets i flera år och det fungerar perfekt dock så blir det avsevärt mera aska, kanske 5 ggr så mycket som med vit pellets. Har nu gått över till vit pellets, detta beroende på att jag ej har möjlighet att ta bulkleverans och tröttnade på att hämta själv. Köper nu pallvis, fyra pallar per leverans.

Eldar i en Ecotec A3. Brännaren modifierades vid installation genom att inmatningsskruvens hastighet ändrades, minns inte just nu åt vilket håll men originaldrevet finns så jag kan räkna kuggar och jämföra om önskemål finnes. Vidare så borrades ytterligare hål för att få mera sekundärluft?
Sådan här information är intressant.

Återkom gärna med uppgifter om antal kuggar. Det var väl kuggen på själva skruven som ändrades, dvs den som sitter längst ner?

Var borrades det fler hål? I brännarkoppen?
Det är det övre, lilla drevet som har färre kuggar nu än tidigare. Original var det 12 kuggar men det är nu ändrat till 11 kuggar. Detta borde betyda att inmatningshastigheten minskar om jag tänker rätt.
Brännaren har normalt bara skåror runt brännarkoppen för sekundärluften.
På min brännare har ytterligare hål borrats runt brännarkoppen för att öka sekundärluften.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Jaha imorgon fredag sticker jag ner och hämtar 1 ton barkpellets
hos ovanst .Kan knappast vara värre en Såbis dåliga för fullpris,
här betalar man ju inte så mycket plus att man blivit upplyst om
vad det handlar om.Kan vara kul att testa


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad får du ge ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det kostar 1650:- ton hämtpris, har storsäck och bulkleverans. Han
var hygglig skulle fixa till så jag fick med 1ton med kärra +lite i bilen
så jag kunde testa. Ska höra med honom imorgon vad det kostar utkört mängd mm mm
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

wepe skrev:Det kostar 1650:- ton hämtpris, har storsäck och bulkleverans. Han
var hygglig skulle fixa till så jag fick med 1ton med kärra +lite i bilen
så jag kunde testa. Ska höra med honom imorgon vad det kostar utkört mängd mm mm
Jo 1650 /ton hade man gärna rensat pannan för.

Finns det nån åf närmare Borås eller Göteborg ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar