VARFÖR inte plast..?

NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

VARFÖR inte plast..?

Inlägg av NubbeGubben »

God kväll på Er alla!

Dels muntligen, dels via olika forum så har jag förstått att man INTE skall (?) alt. bör använda exempelvis en sopbehållare eller ett vitt plastkärl om 1000 L i metallhäck som bl a livsmedelsindustrin och bönder har.
Ett företag som jag besökte i sjuhäradsbygden använder just ett grönt sopkärl utan några som helst problem.
Pelletsen levereras ju (ibland) i plastpåsar, dels så leds de ju slutligen via skruven igenom ett plaströr till brännaren.

Orsaken skall vara statisk elektricitet.

Med "all" plast involverad i leveransen etc så borde det väl inte vara ett problem, eh?

ALLA tankegångar, samt HUR Ni eventuellt har löst det själva uppskattas för oss andra "newbies"! :D

Mvh
Tony
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Det är farligt med påfyllningsrör av plast vid bulkfyllning :!: Då statisk elektrisitet kan antända dammet från pelletsen..
För övrigt har jag inte hört något om att man inte kan ha pelletsförvaring i plasttunnor osv... :?:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Netman
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:29
Ort: Broby
Kontakt:

Brandfara

Inlägg av Netman »

Pratade med rörfirman som säljer brännaren att inget brännbart inom 1,5 meter från brännaren. Jag tänkte göra ett veckoförråd i plywood,men det avrådde han mig ifrån. Har sett många bilder på plasttunnor som veckoförråd.. vad gäller? är det bara försäljnings snack för o få sälja plåtförråden?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Just detta med statisk elektrisitet vid påfyllning har jag sett i mitt föråd som är av plyfa ..det jag upptäckte var att när jag fick påfyllning "bulk" från bil att själva påfyllnings kopplingen blev uppladdad och det på grund av att jag har en ränna från stosen in genom hela förådet och rännan är en vanlig regnvatten ränna som jag moddat för förbättrad fyllning ..jo rännan är behandlad med plast som blir statisk vid påfyllning ..det var bara att skruva fast en jordkabel på rännan och den drog jag till skruvmotorn som är jordad
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

God kväll på Er alla!
TACK för svar & synpunkter!

- KAN en 1,5 á 2,5 mm2 räcka (sett till kabellängden)....?

Mvh
Tony
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Strömmarna ifråga är milli eller mikroampere så 1.5 mm räcker gott.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
LarsL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 27 jan, 2005 16:27
Ort: Norrland

Inlägg av LarsL »

Jag hade en plasttunna som veckoförråd till brännaren med ständiga avbrott. Har nu ett veckoförråd av plåt och sedan har jag inte haft ett enda avbrott. Brännaren, en BeQuem, har två "ögon" som när de ser varandra kallar på pellets och matarskruven går igång. När plastförrådet användes blev pelletsdammet statiskt och fastnade på dessa ögon med följden att de aldrig "såg" varann och ingen pellets matades till brännaren. Förrådet som jag använder nu har Altbergs Plåt gjort, de tillverkar också EP-brännaren.

Aldrig mer ett plastförråd för min del iaf.
LarsL
Biomatic+
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Mitt föråd är av formplywood 1200x1200x1800 funkar kanon. Fyller på pelletsen i hål genom grundmuren mha en "slas" också i formplyfa. Hinkar in pelletsen men pga för liten fallvinkel på "slasen" måste man med handkraft "trycka" in pelletsen. Det är lite jobb men då värmer pelletsen 2 ggr istället för 1. :wink:

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

TACK till
Andres, Lars & Roger för inläggen!
Mvh Tony
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

STATISKA fyrverkerier

Inlägg av energibiten »

När jag provade med en pvc slang och fyllde mitt förråd så slog det gnistor om slangen. Jag borrade hål i slangen 3mm och skalade en 1,5 mm2 kabe och stack in den i hålet. Tätade med pl400 och jordade kabeln i ett elementrör och vips så slutade det och blixtra, samt att frisyren inte stod på ända när man gick under slangen. Nu sitter den i taket för gott med en jord kabel varanan meter. Totalängden är 8,5 meter på slangen.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

En anledning att det ofta sitter stora jordkablar är att man får bra mekanisk stabilitet. I dom flesta fall vill man att skyddjord ska lossna sist om något går sönder.

Dimensionera jorden som största kabeln i systemet den sitter mot (kanske svårt på en slang där det inte sitter nått annat :) men kör iaf 2.5 tycker jag
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Jag tackar energibiten & Tobben för sina inlägg!

Mvh Tony
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Hej på Er igen!

Så slutsatsen är att det SKALL gå bra att använda plastbehållare BARA den jordas noggrannt, eh..?

Mvh Tony
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag hade inte rekommenderat det till bulk, då plast leder dåligt,, du lär behöva jorda på många ställen..

Men det finns ju plast som inte laddas statiskt heller,,.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Tack Tobben!

SÅ plastad pellets BÖR gå i ett 1000 L plastkärl m/bönder....? :wink:

Mvh Tony
Skriv svar