plattvärmeväxlare för att värma garaget

Skriv svar
Mats Sjöqvist
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 22:07
Ort: Husum

plattvärmeväxlare för att värma garaget

Inlägg av Mats Sjöqvist »

Hej
Är det någon här som vet vad man skall tänka på om man ska använda en värmeväxlare till att värma ett garage med ingjuten golvvärme.

Hur stor ska den vara? Golvytan är 88m2. 3.5m i takhöjd.
Går det att koppla in den på vanliga radiatorkretsen eller ska man dra speciella rör direkt från pannan?

Jag brukar bara köra ut ca 35-40 grader till elementerna, det kanske blir för lite då det också ska värma garaget.
Norrahammar-74 , JanFire Flex-a -00
Husum/ÖRNSKÖLDSVIK
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Kapaciteten på värmeväxlare anges med ett UA-värde, som blir watt/gradKelvin vilken effekt du sedan kan ta ut beror på temp. diff. i ditt fall och vilka flöden du får.
Du måste först ta reda på vilka temp. diff. du har/krävs i golvvärmekretsen och kolla vad du kan få/tillgänglig i värmesystemet.

Annars så kan det väl vara på platts med ett smutsfilter. Förser du värmeväxlaren med kranar för att enkelt kunna demontera den, måste du ha en säkerhetsventil innanför kranarna på golvvärmesidan.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Det går också att lägga in golvvärmen på vanliga rad-slingan om du monterar in en returbegränsare på golvvärmereturen, det beror förstås på hur brant lutning du har på värmekurvan på rad-kretsen, golvvärme och hög temp passar inte så bra tillsammans
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag förstår inte varför du ska ha en plattvärmeväxlare mellan pannvattnet och golvärmevatten ?
Har du tänkt köra garaget ouppvärmt vintertid ?
Jag skulle kunna förstå om du har glykol eller sprit i golvvärmen men annars fattar jag inte varför man skullle vilja ha det så.

Koppla in dig på radiatorkretsen med vanligt pannvatten.
En termostatstyrd begränsning av ingående temp till golvärmen och så är det klart.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Mats Sjöqvist
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 22:07
Ort: Husum

Inlägg av Mats Sjöqvist »

jag har tänkt att använda sprit i golvvärmeslingan, för att inte alltid behöva köra värme där.
Är det någon som vet av någon lämplig till salu eller hur stor den ska vara till 88m2 betongplatta
Norrahammar-74 , JanFire Flex-a -00
Husum/ÖRNSKÖLDSVIK
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Den här kanske:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1824

I övrigt så är svaret som ovan.

Föresten fanns det inte en länk till en dansk vvs sida förut, med bra priser på VVX eller var det denna sidan?
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Är isåfall sprit bättre än glykol?
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Skriv svar