kan man styra sin solanläggnig med en vanlig pc??

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Morgan
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 15:49
Ort: kronoberg

kan man styra sin solanläggnig med en vanlig pc??

Inlägg av Morgan »

Och var hittar man isåfall sådana program och tillbehör?

Morgan
Roan
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 okt, 2004 21:25
Ort: Gistad

Styrning med PC

Inlägg av Roan »

Howdy!

Jag har också funderat i de banorna. Kanske inte primärt för att styra en solanläggning, där vågar jag nog inte släppa in mitt eget hempuleri, men väl till andra saker.

Eftersom jag redan börjat mäta temperatur via ett 1-wire system så har jag kollat runt lite förstrött på hur man skulle kunna utveckla det systemet. Det finns en hel massa prylar till 1-wirebussen som skulle kunna vara användbara: räknarkretsar och relästyrningar till exempel. Problemet är att få till logiken. Där har jag inte lyckats hitta något bra att utgå ifrån. Troligen blir det till att koda själv.

Jag funderar på att använda "One Wire File System" som grund. Det är en programvara till Linux som gör att man kan accessa alla "prylar" på 1-wirebussen som om de vore filer i filsystemet. Utifrån det kan man sedan bygga logiken i valfritt skriptspråk. Eftersom jag har nuvarande temperaturmätning igång i en Windows-server och jag inte vill dra igång ytterligare en maskin för Linux så ska jag, "nå'n gång när jag får tid", pröva följande kombination:

- VMware server för att skapa en virtuell linuxmaskin i windowsservern.
- OWFS-DSL, en "live-CD" med ett mini-linux och OWFS redan installerat

Ja, som ni ser så är det här inlägget mest lite intelektuell gymnastik och möjligen tips till andra hempulare och entusiaster. Jag har sett att det är fler än jag i det här forumet som mäter temperatur med 1-wiresystem. Det är väl troligen så att om man ska styra en solanläggning som representerar ett stort värde, och som är vital för husets energiförsörjning, så ska man nog satsa på lite mera seriösa prylar. Det finns nog andra på det här forumet som kan tipsa om det.

Jag tar gärna emot tips på programvara för att hantera 1-wiremoduler.

Lite länkar att gå vidare med:

http://www.temperatur.nu/ ; Här har jag köpt mitt grund-kit till temperaturmätningen.
http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm ; Programmet som jag använder för att läsa av temperaturgivaren

http://www.owfs.org/ ; One Wire File System
http://www.vmware.com/download/server/ ; VMware Server. Registrering krävs för att få licensnyckel
http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=161850 ; OWFS-DSL, mini-linuxsystemet med OWFS
http://aquariomate.sourceforge.net/hardware.php ; Tips på hårdvara för att styra starkström från 1-wirebussen
http://www.hobby-boards.com/catalog/main_page.php ; Här kan man handla 1-wireprylar
http://www.kjell.com/ ; Kjell säljer reläkortet som används i exemplet aquariomate (Art. nr. 87799)

Fritt fabulerat i sommarvärmen...
/Roger
StigH
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 13:23

Inlägg av StigH »

Har funderat i samma banor.
Det är ju inga som helst krav på mjukvaran. T o m i realtid kan det ju gå hur långsamt som helst, det är ju extremt långsamma förlopp i värmebranschen.
Jag tänkte isf först ha en koll på mina (kommande) solfångare.
Styrningen av och ev inkommande värmemängd.
MagnusM
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 01:03

Inlägg av MagnusM »

Jag letar också efter ett program som man med enkel logik (Värmesystem behöver bara enkel logok) mha PC:n kan styra ett reläkort.

Det finns säkert någonstans, frågan är var ?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Går ju att skriva några rader i vilket språk som helst, till och med BASIC, om så är. Vill bara till att det finns drivrutin för reläkortet.

Men VARFÖR skulle man göra så? Det är ju mycket bättre att sätta in en enkel logikmodul, exempelvis, än en PC. Detta av den enkla anledningen att en logikmodul håller mycket längre än vad en vanlig PC gör. I en PC finns det för mycket som rör sig, alltså fläktar och hårddiskar.
Styr med något som är tänkt för det, så kan du hänga på din PC för extra "lull-lull", alltså loggning osv.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
StigH
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 13:23

Inlägg av StigH »

MagnusM skrev:Jag letar också efter ett program som man med enkel logik (Värmesystem behöver bara enkel logok) mha PC:n kan styra ett reläkort.
Det finns säkert någonstans, frågan är var ?
Jag tänkte mig ha en enkel cirk pump från solfångaren som pumpar runt vattnet. När tempen i den kretsen överskrider tempen i tanken (+ x antal grader) på nivån där solfångarslingan sitter kopplas slingan in till solfångarna.
Kräver ingen PC bara en enkel difftempmätare + lite logik.
Har jag tänkt fel?

(Har inhandlat 16kvm solfångare (ej av vaakumtyp) så nu "#¤%& ska här stjälas oskattad solenergi..nästa vår.)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du måste ha lite hysteres på differensmätningen.
En övervakning av att tanken inte börjar koka kan dessutom vara slugt att ha.

För övrigt behövs bara manuell till och från, oavsett temperatur, för fyllning och service.
Men nu förutsätter vi alltså en slinga i en tank.
Sen går det ju att krångla till med fler slingor, fler tankar (där man kan spela med att ha mer vatten som inte är lika hett, eller mindre mängd fast varmare) och så vidare.
Det där med hur mycket vatten man ska värma, om det finns alternativ, det kan man laborera med hur mycket som helst. Det beror ju på om solen ska skina i morgon eller ej, om man har tänkt elda med något annat, hur många som duschar och står i osv.
Måhända en PC som hämtar väderprognoser från webben vore något att blanda in?

Att det här sista alls är en frågeställning beror på att du får bäst effekt om du kör solvärmen mot så kallt vatten som möjligt, men det är ingen höjdare att bara ha 30°C i hela ackumulatorvolymen, när man ska använda varmvattnet. Det är dessutom olika beroende på om man eldar med ved också, eller inte. Eldar man samtidigt, är det bra att värma det kallaste vattnet (flest kWh). Spetsvärmen till vattnet står ju veden för. Men om solen ska klara sig själv blir det en annan sak.

För övrigt kan ju en mer datoriserad lösning logga en del skojig statistik, som hur många kronor du har sparat idag, jämfört med något dyrare alternativ.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
StigH
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 13:23

Inlägg av StigH »

apersson850 skrev:Du måste ha lite hysteres på differensmätningen.
En övervakning av att tanken inte börjar koka kan dessutom vara slugt att ha...

För övrigt kan ju en mer datoriserad lösning logga en del skojig statistik, som hur många kronor du har sparat idag, jämfört med något dyrare alternativ.
Självklart, hysteres och någon form av övervakning mot olika typer av fel är ett måste.

Nu har jag iaf inhandlat, mkt billigt, 16kvm plana (nya) solfångare att placeras på mitt altantak som vetter mot söder.
Blir spännande att se vad jag kan göra av dom. :idea: :idea: :idea:
Till detta kommer snart 2 st 750l tankar, varav en med solslinga + vedpanna (CalmarV33) med möjlighet till senare mont av pelletsbrännare.
Vi ser vinterns elbrist (?) an med tillförsikt, reservelverket är provkört och DC/AC utrustningen för att köra pannan på 12VDC ska monteras.
Sen ska ju allt betalas men det är ju bara pengar.. :lol:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag får nog hålla med, om det inte behövs något mera avancerat så satsa på en PLC istället, det blir dessutom billigare, du får en hyfsad PLC med display och 10 I/O för runt 1500 spänn, och då har du klara reläutgångar, bara ett kort med reläutgångar till en PC gåt på ett antal hundralappar för billigt skräp och runt 1000 spänn för lite kvalitet.

Om du klarar dig utan display så kan du nog komma ner runt 1000-lappen för en PLC.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En så kallad logikmodul lär nog passa bäst. Blir vanligtvis billigare när temperatur ska mätas också. Innehåller dessutom alltid realtidsklocka och sånt, som kanske kan vara bra att ha.
De flesta riktiga PLC har ingen display, då de vanligtvis sitter undangömda i ett skåp. Även om det finns displayer på/till en del av dem.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar