Vad kostar en pelletsanläggning egentligen?

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

En variant på stora fönster för gratis värme är att ha ett lagom stort takutstick som på sommaren (då solen står högt) skuggar fönstren och under övriga årstider (då solen ligger lägre) solen inte hindras av taket.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Tackar för svaren

Inlägg av Mortel »

larsla skrev:Solvärme är ju helt klart ett framtidssäkert system med stigande energipriser, men frågan är om man kan räkna hem det ekonomiskt idag.
Nej.
larsla skrev: Om man inte väljer FTX utan ett billigare system istället, vad kostar det i så fall?
Budgetlösning för din villa: Airstar http://www.airstar.se/ i vardagsrum och sovrum (5000 per rum). Då behöver du bara ordna frånluft i kök och badrum. En vattenmantlad pelletskamin med veckoförråd i garderob ihop med en liten värmeberedare för varmvatten och golvvärme i badrum. Ordentlig isolering.
BlueFlame sedan -05
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

pris på pelletsanläggning

Inlägg av Econom »

hej

Jag installerade pelletsanläggning med sol i vintras och har betalat 130.000 sammanlagt.

Uppdelat på:
Pelletspanna 47.000 (Econompanna från ecotec)
Veckoförråd o skruv 5000
Acktank 500 l med tillbehör 25.000 (tryckkärl, cirk.pump, mm)
Solpaneler, vaccumrör 40.000
rördragningar och rördelar (dyrt!) 33.000

bidrag 20.000 (14.000 för pelletsanl. och 6.000 för solpanelerna)

bor i ett hus på 190 m2 med 3 i familjen
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
aragorn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 10:40
Ort: Tjörn

Re: Vad kostar en pelletsanläggning egentligen?

Inlägg av aragorn »

larsla skrev:Hej.

Vad ska vi räkna med för kostnad för:
Panna + brännare, Bulkförråd med skruvar mm, skorsten + annat som jag missat?


mvh Lars
Vi installerade en EcoTec A4 och en Telluspanna F6D och två actankar ca 500 liter, CB shuntstyrning, ny pump och alla rör mm.

pelletspanna och brännare ca 50 000 inkl montering. Acktankar ca 15000 och en massa rör och cirkmumpar mm kanske 13 000 plus ett par tusen för montering.. Bulkförrådet ej byggt men i priset för EcoTec ingår den stora motorn som kan driva lång skruv
Telluspannan F6D, Ecotec A4. 2 Acktankar från Inkasol (special ca 450 liter). CBJ
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

kombinera pellets med värmepump

Inlägg av sjoluan »

Varför inte kombinera pellets med värme pump....

Farsan skall byta panna och tänker kombinera en pelletspanna från CTC
(ECO Flex) med en Luft- vatten värmepump från CTC (ECO Air)

GÅ hit och kolla själv:http://www.ctcvarme.se/
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

sjoluan, Det kommer säkert att funka bra för farsan din. MEN om han inte fått ett fasligt bra pris på den kombinationen skulle jag mycket hellre lägga luftvärmepumpspengarna på solpaneler istället. Tror helt enkelt mer på den kombinationen även fast jag själv har en luftvärmepump (luft/luft iofs) som kompletterar min pelletsanläggning.
Effecta panna KMP PX21, S
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Pebbe skrev:sjoluan, Det kommer säkert att funka bra för farsan din. MEN om han inte fått ett fasligt bra pris på den kombinationen skulle jag mycket hellre lägga luftvärmepumpspengarna på solpaneler istället. Tror helt enkelt mer på den kombinationen även fast jag själv har en luftvärmepump (luft/luft iofs) som kompletterar min pelletsanläggning.
Jo men anläggningen Luft/vatten är bättre...
Du har värme och varmvatten ner till utetemp -15 grader.
Det betyder att du kan använda pumpen i stort sett hela året.
Kör du mot acctank blir det ännu bättre. Då har du ju ackumulerat dagsvärmen (i princip så kan du göra det samma om du har solpaneler) och kan använda den på natten om det blir kallare än 15 grader. Hur alternativet med solpaneler står sig mot luft/vattenpump rent ekonomiskt, vet jag inte men jag skulle tro att det är lite dyrare. Men å andra sidan slipper man ha en massa skit på taket...
Luft pumpen tar ju också vara på solvärmen...... Verkningsgraden är ju alltid bättre på dagen när solen skiner och utnyttjar dessutom den accumulerade värmen från solen som finns i luften under nattetid.

Dessutom så är alternativet billigare än bergvärme och erbjuder enligt mej lite större valfrihet (då du inte riskerar permafrost eller vattenbrist i borrhålet och dessutom har möjlighet att köra pellets om du känner för det under vintern).
Och har du en befintlig panna är det ännu bättre. Då kopplar du bara in värmen från pumpen till pannan (funkar säkert med solvärme också).

Meningen var att jag skulle ge råd till en som skulle bygga ett nytt hus och fått rådet att skaffa värmepump av husfabrikanten, men som ändå ville ha pellets :wink: .
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

sjoluan skrev:
Pebbe skrev:sjoluan, Det kommer säkert att funka bra för farsan din. MEN om han inte fått ett fasligt bra pris på den kombinationen skulle jag mycket hellre lägga luftvärmepumpspengarna på solpaneler istället. Tror helt enkelt mer på den kombinationen även fast jag själv har en luftvärmepump (luft/luft iofs) som kompletterar min pelletsanläggning.
Jo men anläggningen Luft/vatten är bättre...
Du har värme och varmvatten ner till utetemp -15 grader.
Det betyder att du kan använda pumpen i stort sett hela året.
Kör du mot acctank blir det ännu bättre. Då har du ju ackumulerat dagsvärmen (i princip så kan du göra det samma om du har solpaneler) och kan använda den på natten om det blir kallare än 15 grader. Hur alternativet med solpaneler står sig mot luft/vattenpump rent ekonomiskt, vet jag inte men jag skulle tro att det är lite dyrare. Men å andra sidan slipper man ha en massa skit på taket...
Jag förstår inte alls meningen med luft-vattenpump om man har pellets?
En luft-vattenpump kostar väl 60-70 kSEK inklusive installation (vad jag förstått är de modernare med CO2 vätska ännu dyrare). Det får du mycket pellets för dessutom har du samma eller lägre kWh pris med pellets än med luft-vatten värmepump (under större delen av året).
BlueFlame sedan -05
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Jovisst, luft/vatten -vp funkar i stort sett året runt och har ger säkert mkt tillbaka per instoppad EL-krona. Men då verkar det å andra sidan lite onödigt dyrt att stoppa in en pelletspanna för att köra endast då det är för kallt för pumpen. Blir inte så många dagar per år det. kombinationen sol/pellets alternativt enbart pellets tror jag mer på i alla fall.
Effecta panna KMP PX21, S
El Bosso
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 22:21

Inlägg av El Bosso »

Under hösten 2005 rev vi ut en gammal CTC och stoppade in Värmebaronen Comet, Viking Bio med MAfa veckoförråd med förhöjning. I samband med detta rev vi ut den gamla oljetanken, bytte plats på pannrummet till andra sidan murstocken (för litet pannrum tidigare) samt drog ett nytt scheidel insatsrör i skorstenen. Allt detta kostade oss cirka 105 000 kronor inkl eldragningar. Panna, brännare samt förråd kostade runt 50 000 pix.

Efter en säsong är vi helnöjda med Värmebaronen, en kort inkörningstid och sedan mitten av december har vi inte haft ett enda driftavbrott. Sotar och askar ur en gång i veckan under kallperioden.

Beträffande ventilation, sedan tidigare har vi mekanisk till och frånluft med värmeväxlare av märke Kantherm. Detta fungerar perfekt. Vid minus 20 grader ute kan den luft som kommer in i huset hålla 15-17 grader vilket jag ser som mycket gott resultat. Jag har aldrig förstått mig på husbyggare som har tagit på sig uppgiften att värma upp universum genom att ha mekanisk frånluft utan återvinning.

Fördelen med värmeväxlare är den enkla tekniken och driftsäkerheten. Det är också ett billigt system. Hur som helst så är ju inte värmepumar gratisenergi, man måste stoppa in el vilket är den mest värdefulla exergiformen som kan användas till annat i samhället.

El Bosso, med solslinga i siktet
Värmebaronen Comet, Viking bio, 240 kvm att värma, Uppsala
Skriv svar