höja rökgastemperaturen
höja rökgastemperaturen
Jag får bara 90-92 gr rökgastemperatur. Brännaren är en green energy och pannan en combifire.
misstänker att det är för lite luft i förbränningen för när jag öppnar frontluckan under drift så ökar rökgastemperaturen till 100 på några sek. ökar jag mängden pellets så blir pannan svart invändigt. nu är den grå /vit.
Går det att höja rökgastemp på något sätt?
misstänker att det är för lite luft i förbränningen för när jag öppnar frontluckan under drift så ökar rökgastemperaturen till 100 på några sek. ökar jag mängden pellets så blir pannan svart invändigt. nu är den grå /vit.
Går det att höja rökgastemp på något sätt?
Re: höja rökgastemperaturen
Hej Tompa.tompa80 skrev:Jag får bara 90-92 gr rökgastemperatur. Brännaren är en green energy och pannan en combifire.
misstänker att det är för lite luft i förbränningen för när jag öppnar frontluckan under drift så ökar rökgastemperaturen till 100 på några sek. ökar jag mängden pellets så blir pannan svart invändigt. nu är den grå /vit.
Går det att höja rökgastemp på något sätt?
Jag hoppas du ursäktar att jag inte känner till din panna eller brännare, varför mina försök till råd får begränsas till generella sådana.
Låg rökgastemperatur - förutsatt att den inte beror på en felinställd brännare - är mycket positivt för verkningsgraden. Å andra sidan är det med detta som med det mesta i världen, negativt för något annat - t. ex. din skorsten. Hur negativt det är för din skorsten beror på vilken typ det är - murad eller i plåt och hur välisolerad den är. För låg rökgastemperatur ut från pannan leder till att fukten i rökgaserna kondenserar innan de nått toppen av skorstenen, vilket brukar vara vid ca. 80°C mätt ca en meter ner i skorstenen. Skillnaden mellan skorstenstyperna är att temperaturen på rökgasen sjunker mindre i en välisolerad plåtskorsten än i en murad motsvarighet, och dessutom är den inte lika känslig för kondensutfällning. Att komma ihåg är att kondens i toppen av en murad skorsten leder till vittring (anfrätning) av skorstenstoppen, även om kondensen från fastbränsleeldning (pellets t. ex.) är "snällare" än kondens från oljeeldning. För låg rökgastemperatur leder även till dåligt drag (jämför med en varmluftsbalong men i vårt fall är det rökgasen som skall lyfta i stället för balongen).
Personligen brukar jag rekommendera en rökgastemp. på 100 - 150°C ut från pannan med en isolerad plåtskorsten, och 150 - 200°C i en murad. Om den murade har en mer eller mindre lång s. k. istickspipa av plåt, blir det en kompromiss beroende på isoleringsgrad och längd. En sådan lösning hjälper dock mot problemet med kondens i toppen, då plåtröret inte är lika känsligt för detta, och förutsatt att plåtröret går ner till isolerad nivå (uppvärmd) i huset - ner till "vinnsböttna" skulle vi säga på mina breddgrader.
M. a. o. ligger din rökgastemp. under min rekommenderade - oavsett vilken skorsten du har. Sättet att höja denna på beror på hur din panna ser ut. Om den har s. k. turbulatorer i tubrör, kan du prova att ta bort en eller ett par, och se vilken temp. du nått. Om det skenar i väg för högt när du plockat bort en kan du även överväga att korta den, bit för bit, och kolla effekten. Det låter drastiskt men om du är någorlunda händig kan du oftast med enkla medel göra en ny om det skulle behövas - köp lite spiralformat ämne eller be någon plåtslagare fixa det, alternativt kapa till ett nytt turbulatorrör om det är släta turbulatorer. Dessutom finns det pannor med "förbikopplingsspjäll" - vedpannor i synnerhet - som kan lämnas halvöppet och däremed släpper förbi en del av rökgaserna okylda. SE DOCK UPP MED ATT VISSA SPJÄLL INTE TÅL KONTINUERLIG ÖPPNING. Kolla manualen till pannan.
Fenomenet som du beskriver att rökgastemperaturen stiger när du gläntar på pannluckan är lite motsägelsefullt, då du på detta viset släpper in onödigt tjuvdrag som snarare borde sänka tempen. på rökgaserna. Det kan förklaras av att du ökar gasmängden, och därmed strömningshastigheten, till den grad att pannan inte hinner kyla rökgaserna innan dessa lämnar konvektionsytorna (pannväggar, tubrör, mm.).
Att du skulle ha ett luftunderskott med nuvarande inställning tror jag inte - snarare tvärtom - att döma av askans utseende. Lätt grå aska brukar tyda på luftöverskott. En brun pulverliknande aska på bra intrimning. En fet svart aska på luftunderskott. Naturligtvis kan det vara en mix av det hela då brännaren går under olika förutsättningar - d. v. s. kall panna ger dåligt drag som minskar tillsatsluften (de flesta brännare brukar dock kompensera för detta) och en murad skorsten kan vara kall under en rätt lång tid efter tändning vilket leder till samma sak. Kom dock ihåg när det gäller bränsle/luftblandningen att ett visst luftöverskott behövs för att ha en någorlunda tillförlitlighet (bekvämlighet) med din eldning. Sedan är det med detta som med allt annat i världen... bättre med perfekt blanding för ekonomin men sämre för tillförlitligheten.
En sista sak när det gäller rökgastemp. - kom ihåg att konvntionella rökgastermometrar är synnerligen tveksamma. Om du inte avser att ge dig in i branchen och vill lägga ner 10 000 kr på ett rökgasanalysinstrument - som förövrigt är mycket bra att ha vid intrimning - så skaffa en digital stektermometer som sträcker sig en bit över 200°C. En sådan är billig och stämmer mycket bra, samt är tämligen ändamålsenlig.
Jag hoppas du var hjälpt av dessa rader.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
tack för ett bra och utförligt svar.
Jag har ingen murad skorsten utan ett rör som går upp. Jag tror att det är ett välisolerat rör på vinden iaf. Där ligger c:a 5-6 cm tjock isolering runt skorstenen men hur det är på vägen upp vet jag inte.
Ska prova att plocka ut en turbulator och se vad som händer.
Jag har ingen murad skorsten utan ett rör som går upp. Jag tror att det är ett välisolerat rör på vinden iaf. Där ligger c:a 5-6 cm tjock isolering runt skorstenen men hur det är på vägen upp vet jag inte.
Ska prova att plocka ut en turbulator och se vad som händer.
Hej!
Jag har samma problem. Hade förut en norrahammar (73:a) som jag nu har bytt till en Thermia Biomatic. Brännare är en ecotec A3 som har gått i den gamla pannan i 3 år. I den gamla pannan var rökgaserna 180-200gr.
När jag bytte panna sjönk dom till 85-90gr. En kompis som har Thermia Biomatic 20+ har samma problem. Jag labbade lite med att sänka effekten från 100% till först 80 sedan 70% utan märkbart resultat.(på A3:an alltså). Är det någon som har lösningar på detta. Nu är det iofs varmare ute vilket innebär att den inte går så ofta gämfört med på vintern.
Jag har samma problem. Hade förut en norrahammar (73:a) som jag nu har bytt till en Thermia Biomatic. Brännare är en ecotec A3 som har gått i den gamla pannan i 3 år. I den gamla pannan var rökgaserna 180-200gr.
När jag bytte panna sjönk dom till 85-90gr. En kompis som har Thermia Biomatic 20+ har samma problem. Jag labbade lite med att sänka effekten från 100% till först 80 sedan 70% utan märkbart resultat.(på A3:an alltså). Är det någon som har lösningar på detta. Nu är det iofs varmare ute vilket innebär att den inte går så ofta gämfört med på vintern.
EcoTec A3 i Thermia Biomatic(060420)
Med vilken termometer har du mätt upp den tempen? Den interna visar 30-40 grader för lite i Biomaticen.Daffy skrev:Hej!
Jag har samma problem. Hade förut en norrahammar (73:a) som jag nu har bytt till en Thermia Biomatic. Brännare är en ecotec A3 som har gått i den gamla pannan i 3 år. I den gamla pannan var rökgaserna 180-200gr.
När jag bytte panna sjönk dom till 85-90gr. En kompis som har Thermia Biomatic 20+ har samma problem. Jag labbade lite med att sänka effekten från 100% till först 80 sedan 70% utan märkbart resultat.(på A3:an alltså). Är det någon som har lösningar på detta. Nu är det iofs varmare ute vilket innebär att den inte går så ofta gämfört med på vintern.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Varför denna jakt på höga rökgastemperaturer??
Om du har en bra förbränning, och inga problem med kondens så är väl allt bra!
Det finns ju ingen egetvärde i att elda för kråkorna..
Om du har en bra förbränning, och inga problem med kondens så är väl allt bra!
Det finns ju ingen egetvärde i att elda för kråkorna..
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Jag snackade med en kille på LandyVent (två olika killar faktiskt för att förvissa mig om att svaret skulle vara detsamma) och de sa att man i princip kan köra med hur låg rökgastemp som helst så länge det inte rinner ner vatten i pannan när man kör med deras insatsrör. Jag vet inte om detta kan vara till nån hjälp...tompa80 skrev:Jag har ingen murad skorsten utan ett rör som går upp. Jag tror att det är ett välisolerat rör på vinden iaf. Där ligger c:a 5-6 cm tjock isolering runt skorstenen men hur det är på vägen upp vet jag inte.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Kolla 50 cm från skorstenstoppen med en stektermometer vad tempen är där.. Den bör va minst 65° där o har du motdragslucka så sänksdaggpunkten 10° vilket då gör 55°..tompa80 skrev:har plockat ut 2 turbulatorer nu och då höjdes rökgastemp från 92 till 102. Har 6 stycken kvar som jag kan plocka.
Förlorar man något på att plocka fler eller ska man vara nöjd med 102gr?
Öppnar jag frontluckan och den öppen en stund så ökar temp till 112.
Tips på åtgärder för att höja ännu mer.
Men så länge du inte får kondens i skorsten så är det bara bra om den är så låg som möjligt för högsta verkningsgrad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd