Baffel eller ej?

Skriv svar
emmanivert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 16:59

Baffel eller ej?

Inlägg av emmanivert »

Hej!
Jag har en CTC Total och funderar på att köpa en pelletsbrännare. Nu saknar jag den övre bafflen i pannan som ska användas vid vedeldning. Behövs denna baffel när man kör på pellets?

:?
/Glen
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Baffel eller ej?

Inlägg av lp75 »

emmanivert skrev:Hej!
Jag har en CTC Total och funderar på att köpa en pelletsbrännare. Nu saknar jag den övre bafflen i pannan som ska användas vid vedeldning. Behövs denna baffel när man kör på pellets?

:?
/Glen
Jepp. bägge bafflarna rekomenderas....går enkelt tillverka själv.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Carina
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 11:33
Ort: Hässleholm

baffelplåt

Inlägg av Carina »

Man blir rent yr ibland av alla förslag*ler*
Jag har explosioner i min CTC total. Nu först struntade jag i han som installerat den(han var ointresserad av o hjälpa till)utan jag ringde chefen. Fick till svar då att jag skulle ta bort den undre baffelplåten. ade hört att verkningsgraden blir sämre då men de var enligt honom marginellt.

/Carina
Tack för en bra site. Hade mycket nytta av den....bara synd jag inte hittade hit INNAN jag köpte pelletsbrännare...då kanske jag fått råd att INTE köpa nån till min panna! =)
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Klart att plåten skall sitta där.
I alla fall i en CTC-total. Annars är den inte total.Rökgaserna gå annars rakt ut i skorstenen.
Jag tycker att du skall sattsa mera på att få dit någon som justerar brännaren optimalt..
Att du får sk.gengas smällar beror på fel inställning av brännaren.
Alltså fel syretillförsel samt fel bränslemängd.
Detta är viktigt!! Det kan sluta med en brand i pannrummet.

Det verkar som din installatör inte vet ett Fö..b. Dugg..
Sedan tycker jag att frammåt riktad pellets brännare fungerar bättre i CTC-Total.
Iwabo har snett uppåtriktad låga.Denna brännare brinner i CTC- total rakt ut i skorstenen.

Ännu en gång se till att brännaren blir rätt JUSTERAD...Samt begär ett test protokoll av installatören. Får du inte detta tycker jag att du skall byta installatör.Samt pelletsbrännare.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Absolut bör båda orginal bafflarna sitta i en CTC total ..jag har totalt tre i min och inte har jag gengassmällar i min ..men som förgående skriver så tror jag oxå på en framåtbrinnande brännare i CTC total samt att brännaren är utflyttad ca 10 cm för att lågan inte ska slå imot bakväggen.

och Carina se till att den som installerat och justerat dina prylar kommer tillbaka till dig och justerar din brännare med båda plåtarna i och det ska han göra gratis för det är backjobb det är frågan om förutsatt att det är nyligen han besökt dig.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Ekotec A-4 i CTC-Total med ÖVRE baffeln i något modifierad FUNGERAR JÄKLIGT BRA R-gasspjället näst sista läget mot stängt läge,
det är så j-ligt mycket babblande om bafflar hit o dit o alla lösningar verkar vara bäst ,Vilket är då bäst ?! Jo jag tror nog lagom R-gastemp kontra ej kondens i skorsten, jagas det kronor o ören i R-gastemp så kostar det det tusingar i kondes problem.(tempen går ju att bemästra med div lösningar som är okomplicerade,,)
ang explotioner i pannan så beror det nog inte på pannan utan inställningar/ brännare eller dyl,, OCH varför skulle en frammåtbrinnande brännare vara att föredra i en TOTAL som har tillräckligt utr åt alla håll.

HA DE !!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo varför en framåtbrinnande är bättre i CYC total ..jo så här tycker jag att CTC total är en trekombi panna ved, el olja ..och hur som så är pannan mest lämplig att köra på olja och elda med ved i denna panna är inge vidare för då får man lätt rökgaser på uppåt 400-500 grader (jag vet eldat ved i nästan 10 år) ..och just som olje panna så är den duglig och en oljebrännare brinner framåt likaså en framåtbrinnande pelletsbrännare och därmed så skulle jag vilja påstå att en uppåtbrinnade är typ som vedeldning och att den varma lågan och värmen pressas uppåt med uppåtbrinnande ..men hur som detta är bara som jag tycker ..men håller helt med dig att det är många gånger dummsnålt att jaga låg rökgastemp och som du säger att den lilla vinnsten kan bli många tusenlappar i skorstensrenovering.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Det finns väl en logik i det med, jag har ochså eldat mycket ved i min TOTAL o det är den iof inte bäst lämpad för, (haft min panna sen-86)
det är väl inte den efektivaste pannan direkt det vet man ju men heller inte så dålig som en del tror,långt därifrån.det intressanta är vilka kombinationer som den funkar bra med o det kan jag lätt säga att den gör med Ekotec A-4:an som är uppåt brinnande utrymmet är så pass bra o med rätt baffelkonstuktion så blir det helt ok..
Det skulle vara intressant att veta vad alla vi CTC- TOTAL användare har för brännare, skorstens längd o area samt vilka rögastemperaturer vi ligger på, för toligen inverkar nog det en del i funktion o efektivitet.
Själv ligger jag på ungefär 200-230 gr beroende på sotning,
Skorsten:7,5-8,0 meter,
Area:hel x halvsten.
Baffel: enbart övre (modifierad) Spjället nästan stängt.

Inressant om ni vill skriva ner lite om era anl o värden.

mvh: ub
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Ligger på ungefär samma rg värden.
Skorsten: stålrör ca 15cm 1plan med källare = X m ?
Brännare: Janfire...har testat "lågriktare"...märkte inte nån skillnad.
Senast redigerad av lp75 den ons 19 apr, 2006 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) lp 75: man tackar förvisat intresse! vad har du för baffelalternativ övre /undre eller båda ?
mvh:ub
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Kör med orginal bafflar
rökgas 230 grader nysotad
spjäll öppet 2 hack
skorsten 3m, diamater 150mm stålrör, = dåligt drag vid vissa väderlekar
Thermia bequem brännare med uppåtriktad låga som har brännt nästan sönder den nedre baffeln. Fast den är ju lättbytt jämfört med att bränna sönder bakväggen med en framåtriktad låga.
AFÄBs testade och denna komination var den bästa av både ekonomisk och miljösynvinkel. Dock igentligen inte bra jämfört med riktig pelletspanna.
Har nu kört på ett års drift 7.1 ton pellets motsvarar ungefär vad det gick åt i olja så verkningsgraden har nog inte sjunkit mycket.
Dessutom så verkar thermia brännaren vara robust mot bränslebyten och dragförhållanden. Kan rekommendera dennna kombination har haft ett stop då jag medvetet skulle kolla hur mycket jag kunde elda innan det var dags för uraskning, det blev 29 säck sen täcktes optovakten.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

ub skrev:8) lp 75: man tackar förvisat intresse! vad har du för baffelalternativ övre /undre eller båda ?
mvh:ub
Bägge, tillverkat den undre själv...samma storlek som std. Brände hål på första "exemplaret" där jag hade för tunn plåt, men denna håller....tog bara och svetsade ihop dubbla plåtar då den tjockleken fanns hemma :D
Bilder finns här.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3af1909262
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Inte bränner man sönder bakväggen med en framåtriktad brännare ..bakväggen kan inte bli så varm för att det finns vatten bakom bakväggen ..och om nu lågan skulle slå imot bakväggen så är det bara att sätta en distans som flyttar ut brännaren en 100mm ..och om nu bakväggen skulle vara så ömtålig så skulle den bli brännd även av oljebrännaren
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
emmanivert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 16:59

Inlägg av emmanivert »

Tack för alla svar, många olika varianter finns det...Satsar nog på båda bafflarna.
/Glen :D
/Glen
Skriv svar