Då är beslutet fattat...
Opex avsedd för ack är utan slinga men har samma volym för vatten d.v.s. 175 liter.
Om man kör pellets mot ack så borde det inte spela så stor roll hur mycket vatten pannan rymmer, brännaren startar ju när tempen sjunker. Det borde i praktiken betyda att man håller igång 675 liter vatten med en Opexpanna med ack i stället för kanske 560 liter med en panna som rymmer 60 liter. När det gäller vedeldning däremot så är det till nackdel då man i regel strävar efter ett inlägg/dag för att hålla tempen uppe i acken. Då är det kanske inte så roligt att värma upp en massa pannvatten också.
Jag är grön på detta så jag kan givetvis ha fel, rätta mig gärna
Om man kör pellets mot ack så borde det inte spela så stor roll hur mycket vatten pannan rymmer, brännaren startar ju när tempen sjunker. Det borde i praktiken betyda att man håller igång 675 liter vatten med en Opexpanna med ack i stället för kanske 560 liter med en panna som rymmer 60 liter. När det gäller vedeldning däremot så är det till nackdel då man i regel strävar efter ett inlägg/dag för att hålla tempen uppe i acken. Då är det kanske inte så roligt att värma upp en massa pannvatten också.
Jag är grön på detta så jag kan givetvis ha fel, rätta mig gärna
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Det Andrè menar är att när brännaren stannat och står still så kyler du pannan med den luft som går ut i skorstenen och då kyles även pannvattnet. Ju mer vatten du har i pannan ju mer värme kyler du bort vid stillestånden. Alltså du värmer kråkorna mer med större pannvattenvolym.
Eftersom du under stillestånden inte har någon cirkulation mellan pannan och acktanken så kyles givetvis inte acktanken under stillestånden.
Eftersom du under stillestånden inte har någon cirkulation mellan pannan och acktanken så kyles givetvis inte acktanken under stillestånden.
Det är så sant som det är sagt, men det fenomenet försvinner ju inte för att man kör utan ack, men jag förstår vad du menar. Kyleffekten måste ju finnas där oavsett om man kör med ack eller inte. Belastningen från draget blir ju inte mindre, det är bara brännaren som startar oftare om man kör utan ack och därmed så sjunker aldrig tempen i pannvattnet. Fast det borde väl i och för sig vara lättare för pannan att underhålla den temperaturen som vattnet håller än att värma upp det ett par gånger/dag.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska satsa på ack eller inte. Jag har ett badkar på cirka 300 liter och det vill jag kunna fylla. Stort plus är om det även går att duscha efter att frugan har badat... Visserligen hörde jag att om man lyckas göra av med varmvattnet så tar det 10 minuter innan pannan är fit for fight igen och om det stämmer så är kanske behovet av acken tveksamt.
Tankar, idéer och åsikter välkomnas varmt Gärna synpunkter på Opex också, den verkar inte vara så vanlig.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska satsa på ack eller inte. Jag har ett badkar på cirka 300 liter och det vill jag kunna fylla. Stort plus är om det även går att duscha efter att frugan har badat... Visserligen hörde jag att om man lyckas göra av med varmvattnet så tar det 10 minuter innan pannan är fit for fight igen och om det stämmer så är kanske behovet av acken tveksamt.
Tankar, idéer och åsikter välkomnas varmt Gärna synpunkter på Opex också, den verkar inte vara så vanlig.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Nej, Nej!! Det spelar visst roll om du kör mot acc-tank eller inte.
Du missar nämligen en viktig sak: Värmeuttaget görs från tanken, inte från pannan !!!!
Det är därför som värmeförlusterna minskar/ upphör efter en tid efter det att brännaren stannat om du kör mot tank.
Du missar nämligen en viktig sak: Värmeuttaget görs från tanken, inte från pannan !!!!
Det är därför som värmeförlusterna minskar/ upphör efter en tid efter det att brännaren stannat om du kör mot tank.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Skulle man inte kunna minska dessa förluster genom att mekaniskt öppna dragluckan så att man ventilerar pannrummet direkt istället för genom pannan? För oss som inte har ack-tank alltså och bara kan laborera med den panna vi har. Nån som har provat?MP skrev:Det Andrè menar är att när brännaren stannat och står still så kyler du pannan med den luft som går ut i skorstenen och då kyles även pannvattnet. Ju mer vatten du har i pannan ju mer värme kyler du bort vid stillestånden.
Jag tänker mig ett ställdon som aktiveras då brännaren stoppar och som avaktiveras då den startar.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- Entusiast!
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
- Ort: Västerbotten
Något sådant har jag själv börjar att lura på..., ett spjäll som med en tidsfördröjning stänger röret mellan pannan och skorstenen när brännaren stannat och som sedan öppnar när brännaren startar.Magnus skrev: Skulle man inte kunna minska dessa förluster genom att mekaniskt öppna dragluckan så att man ventilerar pannrummet direkt istället för genom pannan? För oss som inte har ack-tank alltså och bara kan laborera med den panna vi har. Nån som har provat?
Jag tänker mig ett ställdon som aktiveras då brännaren stoppar och som avaktiveras då den startar.
Bör väl vara ngn fördröjning på x minuter så alla gaser hinner ventileras ut. Den borde väl även vara konstruerad så att spjället är "aktivt" i stängt läge och "avaktiverat" i öppet läge mha ev strömavbrott!
Finns det något färdigt att köpa, eller är det ngn som byggt något liknande och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Det låter extremt farligt att ha automatisk stängning av spjället! Om det av nån anledning (förr eller senare enligt Murphys lag) strular så eldar du mot stängt spjäll och får rök i hela kåken! Sånt kan man dö av om man sover t.ex.Highlander skrev: Något sådant har jag själv börjar att lura på..., ett spjäll som med en tidsfördröjning stänger röret mellan pannan och skorstenen när brännaren stannat och som sedan öppnar när brännaren startar.
Bör väl vara ngn fördröjning på x minuter så alla gaser hinner ventileras ut. Den borde väl även vara konstruerad så att spjället är "aktivt" i stängt läge och "avaktiverat" i öppet läge mha ev strömavbrott!
Finns det något färdigt att köpa, eller är det ngn som byggt något liknande och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Nä, som Magnus skrev så tänkte han laborera med dragluckan, det är en anordning som släpper in tjuvluft i rökröret efter pannan. Den iden låter mycket bättre. Ett fel där kan inte få så dramatiska följder.
En nackdel med dragluckevarianten är väl att man släpper ut mer uppvärmd pannrumsluft. Men det är väl mindre energiförlust i det än att vädra via pannan.
Har förresten inte brännare med sluss, typ Thermias m.fl, ganska dragtätt när dom är avstängda?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Näe... de är inte helt täta trots slussen. Det kan dra luft genom fläkten.Barsk skrev:Har förresten inte brännare med sluss, typ Thermias m.fl, ganska dragtätt när dom är avstängda?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det är riktigt att kyleffekten försvinner inte, men om det är liten vattenmängd i pannan så kyls den ut på kort tid och sedan kan den inte kylas mer.Thomas_P skrev:Det är så sant som det är sagt, men det fenomenet försvinner ju inte för att man kör utan ack, men jag förstår vad du menar. Kyleffekten måste ju finnas där oavsett om man kör med ack eller inte. Belastningen från draget blir ju inte mindre, det är bara brännaren som startar oftare om man kör utan ack och därmed så sjunker aldrig tempen i pannvattnet. Fast det borde väl i och för sig vara lättare för pannan att underhålla den temperaturen som vattnet håller än att värma upp det ett par gånger/dag.
Det är det som är vitsen med lite vatten i pannan.
Har du ingen acktank så kyles pannan ned hela tiden.
Det finns sådana spjäll men problemet är att de är så dyra för de måste innhålla säkerhetssystem.Highlander skrev:Något sådant har jag själv börjar att lura på..., ett spjäll som med en tidsfördröjning stänger röret mellan pannan och skorstenen när brännaren stannat och som sedan öppnar när brännaren startar.Magnus skrev: Skulle man inte kunna minska dessa förluster genom att mekaniskt öppna dragluckan så att man ventilerar pannrummet direkt istället för genom pannan? För oss som inte har ack-tank alltså och bara kan laborera med den panna vi har. Nån som har provat?
Jag tänker mig ett ställdon som aktiveras då brännaren stoppar och som avaktiveras då den startar.
Bör väl vara ngn fördröjning på x minuter så alla gaser hinner ventileras ut. Den borde väl även vara konstruerad så att spjället är "aktivt" i stängt läge och "avaktiverat" i öppet läge mha ev strömavbrott!
Finns det något färdigt att köpa, eller är det ngn som byggt något liknande och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Har lyckats få tag i ett begagnat sådant som jag skall montera på min fastighetsbrännare när jag får tid.
Ja det måste finnas flera säkerhetssystem i dessa spjäll. I det som jag lyckats få tag i finns ex.vis säkerhetsfunktionen att den känner av om det finns övertryck i förbränningsrummet.Barsk skrev:Det låter extremt farligt att ha automatisk stängning av spjället! Om det av nån anledning (förr eller senare enligt Murphys lag) strular så eldar du mot stängt spjäll och får rök i hela kåken! Sånt kan man dö av om man sover t.ex.Highlander skrev: Något sådant har jag själv börjar att lura på..., ett spjäll som med en tidsfördröjning stänger röret mellan pannan och skorstenen när brännaren stannat och som sedan öppnar när brännaren startar.
Bör väl vara ngn fördröjning på x minuter så alla gaser hinner ventileras ut. Den borde väl även vara konstruerad så att spjället är "aktivt" i stängt läge och "avaktiverat" i öppet läge mha ev strömavbrott!
Finns det något färdigt att köpa, eller är det ngn som byggt något liknande och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Luften som tas via pannan tas ju också från pannrummet, fast den passerar genom pannan och kyler den.Barsk skrev: En nackdel med dragluckevarianten är väl att man släpper ut mer uppvärmd pannrumsluft. Men det är väl mindre energiförlust i det än att vädra via pannan.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Det spjäll jag talar om är ingen dragluck i traditionell mening utan en automatisk dragregulator och ett spjäll som stänger hela rökkanalen, så något utsläpp av pannluften förekommer inte.Magnus skrev:Luften som tas via pannan tas ju också från pannrummet, fast den passerar genom pannan och kyler den.Barsk skrev: En nackdel med dragluckevarianten är väl att man släpper ut mer uppvärmd pannrumsluft. Men det är väl mindre energiförlust i det än att vädra via pannan.
Man kan väl fixa ett spjäll innan brännaren. Olika svårt, beroende på brännarfabrikat.
Det borde vara ofarligt även om det skulle finnas lite glöd kvar i brännaren, eller...? Detta kan man säkert fixa ihop själv för en billig peng.
Det borde vara ofarligt även om det skulle finnas lite glöd kvar i brännaren, eller...? Detta kan man säkert fixa ihop själv för en billig peng.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR