renovera skorsten

inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

För att slamma ska man först dra ren pipan ordentligt, samt fukta upp rökgången så att det nya bruket fäster. Sen trär man in en stor viska längst ner med en säckväv på. Därefter blandar man till vanligt cementbruk och häller i uppifrån skorsten och drar viskan uppåt. Det viktiga är att lysa ner i skorstenen och se att man inte drar torrt, för då tätar det inte. Dra ett varv, vänta till dagen efter och dra den igen. Skorstensfolket ska ha 10000 för att slamma en skorsten, och själv gör man det för 2-300 spänn kanske.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

det skall vara keramisk bruk om det skall bli riktigt gjort.. detta kan dock bara köpa av personer som innehar F-skattebevis om jag förstått det hela rätt. för glidgjutning av kanal så bör man enligt vissa brännare rent genom att elda upp en viss brikett som bränner ned sotet/tjäran i skrostenen.... vet ej om det krävs. rör är ej att föredra om man har en liten pipa då arean försämras drastiskt. Färsäkringsbolagen skriver av ett insatsrör på några år. men en glidjutning tror jag du får minst 5års garanti från den som utfört det.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Re: "Schädlermetoden"

Inlägg av Christer_Hagglund »

Anders G skrev:Tätning med keramiskt bruk från insidan.
Det har jag inte träffat någon som gjort, men de har funnists på marknaden sen jag aktivt började läsa om eldning för 20 år sedan.

Sök på internet efter "schädlermetoden". Exempel på sökträff:
http://www.skorstensfolket.se/tjanster.htm
Vi tätade en av våra pipor med den där metoden, och det var faktiskt just Skorstensfolket som gjorde det åt oss. Det funkade kanonbra. Vi gjorde hål i murstocken för en braskamin och tätade kanalen för totalt 11.500:-
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

En jobbarkompis gjorde detta med helt vanligt bruk, efter tips av sin granne som är sotare. Funkar hur fint som helt. Våran pipa är fixad av skorstenfolket 6 mån innan vi köpte huset. De hade gjort en slamning och sedan dragit med keramiskt bruk invändigt, för att det skulle bli ett bättre drag i skorsten. Detta lämnade dem 10 års garanti på.
Focus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 20:09
Ort: olofstorp (gbg)

skorstensrenovering

Inlägg av Focus »

Jag satte in rostfrittrör 100mm inv.diam 7.5 meter långt i 2.5 meters sektioner, fick sitta uppe på skorstenen och svetsa och sänkte ner bit för bit. Min kanal var lite krokig så sista halvmetern fick jag slå ner röret med slägga. Jag hittade skrotbitar på jobbet som jag kunde ta så det blev helt gratis. Det är 2mm godstjocklek på röret och kvaliteten är 2343 och 2353.
focus pe20 pellx-03
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vart kan jag hitta sån där slang å i vilka storlekar finns dom ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
matdah
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 20:33

Inlägg av matdah »

Vi renoverade skorstenen för cirka 1½ år sedan. Vi valde att sätta i ett rör eftersom det skulle hålla längst. Det fanns två olika rör att välja på. Ett som dög om vi skulle fortsätta elda med olja.

Men om vi funderade på att byta energislag till ved eller pellets var vi tvungna att ta en annan sorts rör som skulle motstå en viss sorts syra som bildas då man eldar. Detta rör var cirka 2500:- dyrare.

Vi valde det senare alternativet, eftersom vi då hade uteslutit bergvärme som alternativ och funderade på pellets.

Vi betalade 14 500:- för material och installation, det var en dags jobb. Då tog de hål på skorstensmuren vid pannan i källaren och sedan klättrade de upp på taket och förde i slangen/röret. Vi hade tur att kanalen var rak så de slapp ta upp muren på något mer ställe. De monterade också in någonting i skorstensmuren nere vid pannan, det var någon slagt övergång från slangen/röret till pannans anslutning. Sedan återställde de muren. De fyllde också ut mellanrummet mellan röret och den gamla pipan med något speciellt material, det var något som hade med kondensen att göra, men jag kommer inte ihåg hur det fungerade.

Anledningen till att vi renoverade var att pannan var så effektiv att det blev för låga rökgastemperaturer i skorstenen och därmed bildades det kondens, vilket gjorde att fogarna vittrade sönder. Sotaren hade fått in fingrarna på ett ställe upptill i skorstenen och anmärkte på det.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det blir troligen sotaren som får renovera åt mig då slipper jag böka å dona å de bör veta hur det ska göras åxå + att det blir godkänt på engång
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Hepp..

http://www.skorstenstatning.nu/

Klicka på riktpriser.. Ger i allafall en bild av kostnaden..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

e ju bra att man kan se riktpris
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Keramisk bruk kan man köpa utan problem från någon firma som jobbar med ugnar ..visst är kilo priset högt men det är det värt ..och om jag inte minns helt fel så är det zink man eldar i pannan för att bränna bort sot ..jag såg en murare göra jobbet och han hade en viska på borrmaskin som han körde med i pipan

//notti
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hörde med en skorstens renoverare och han sa det att det viktigaste och jobbigaset e å få pipan ren.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

www.skorstensfolket.se
dessa utför också renoveringar av skorstenar
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

Går bra att använda rör om inte skorstenen kröker sig. Sökte på "skorstensrenovering" och hittade bla denna sida:

http://www.skorstensfolket.nu/

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
jens
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 feb, 2005 20:00

tätning

Inlägg av jens »

hej det finns en gråzon vid lagning av skorsten
om sotaren har bes din skorsten och gjort nedslag, så får man inte täta den med vanligt c-bruk man måste täta den med ett typgodtjänt murbruk
men har sotaren inte varit där o bes, så kan du lungt täta med c-bruk för kan han inte påvisa att kanlen har varit otät
men man får bygga en ny skorsten i cbruk det är konsigt
Skriv svar