USEL pelletsförbränning! Exklusiva bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

[quote="bamyl"]Min installatör/leverantör sa att de enl. yrkescodex var tvugna att lämna protokoll, utskrift av rökgasanalys, tips & idéer + minst ett återbesök.

Min leverantör, har varit här 2 ggr på ett år, för att kolla att allt ser bra ut.
Samt gjort lite efterjusteringar...

Då de även är återförsäljare för Pelletsen, så hjälper de till med optimering av brännaren då kvalitén på pelletsen ändras....

Det kallar jag service !

/Bamyl[/quote]

Du har lyckats Bra!!!! med din installatör. Grattis!!!!!!!!
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

jag kan säga så mycket att min brännare inte är injusterad eller installerad av en fackman den har jag justerat in själv med hjälp o kunskap av väldigt många på detta forum jag har labburerat väldigt mycket själv med min baxi brännare och jag är nöjd med min brännare o förbrukning vad det gäller pelletsen, o jag har fin aska o bra rökgastemp så det där med fackman tror jag inte mycket på.........ju mer man pillar med brännaren ju mer lär man sig hur det funkar :D
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Att tänka på.
Många talar om att man har fin aska från pelletseldning.

Men från pelletseldning skall det vid optimal förbränning nämligen (Nästan inte bli någon aska kvar)

Mät instrument eller inte????????????????????????

Ing-B-Å
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

logaritmen skrev:Att tänka på.
Många talar om att man har fin aska från pelletseldning.

Men från pelletseldning skall det vid optimal förbränning nämligen (Nästan inte bli någon aska kvar)

Mät instrument eller inte????????????????????????

Ing-B-Å
Har knappt ingen aska heller.......men dock oxo fin färg på askan som blir...
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

kinkokosmos:
Av lågans storlek att döma så går brännaren på förhållandevis hög effekt.
Av lågans färg att döma så är det för mycket bränsle i förhållande till luften.
Om det är för lågt undertryck i pannan eller för lite fläkt eller för mycket bränsle är svårt att se.

Hade jag varit du hade kollat undertrycket i pannan ex. med pannluckan på glänt och en tändsticka intill, lågas ska då dras in mot pannan.

Därefter hade jag ställt bränslematning till minimum och fläkt till hög för att få en kort vitgul låga därefter minskat fläkt tills lågan blir mörkorange med nästan svarta lågtoppar.

Sedan höjs fläkten till lågan blir orangegul, Nu är det dags för rökgas analys.

Har du gjort dessa steg så är du inte helt fel ute, bry dig inte om rökgastemp, den är ointressat så länge den inte är över 300 grader i detta fallet.

Prova gärna, det är gratis !
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har kollat lite här om detta ämnet om att ställa in brännaren
själv eller inte.Själv tycker jag inte det är fel att mixtra
lite själv om man vet vad man pysslar med.Sedan verkar
det ju vara väldig skillnad på pelletsen från gång till gång.
Blir dyrt om man ska anlita någon för varje gång man köper
pellets.Men självklart ska en ny brännare vara inställd och
funka.Den senaste pelletsen jag köpte blir som en kaka i
rostret efter några dagar.Tror inte det blir bättre om någon
ställer in det med instrument.Hoppas det löser sig med din
brännare Som sagt ge dig på försäljaren
Wepe :?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

elvis skrev:kinkokosmos:
Av lågans storlek att döma så går brännaren på förhållandevis hög effekt.
Av lågans färg att döma så är det för mycket bränsle i förhållande till luften.
Om det är för lågt undertryck i pannan eller för lite fläkt eller för mycket bränsle är svårt att se.

Hade jag varit du hade kollat undertrycket i pannan ex. med pannluckan på glänt och en tändsticka intill, lågas ska då dras in mot pannan.

Därefter hade jag ställt bränslematning till minimum och fläkt till hög för att få en kort vitgul låga därefter minskat fläkt tills lågan blir mörkorange med nästan svarta lågtoppar.

Sedan höjs fläkten till lågan blir orangegul, Nu är det dags för rökgas analys.

Har du gjort dessa steg så är du inte helt fel ute, bry dig inte om rökgastemp, den är ointressat så länge den inte är över 300 grader i detta fallet.

Prova gärna, det är gratis !
TACK! Här har vi ett exempel på inlägg som faktiskt kan vara till hjäp! Är på resa, men ska utföra dina förslag nästa vecka. Tacksam för alla förslag, men att bara skylla på att min installation var kass är inte särskillt konstruktivt. Det vet jag ju redan. Om ett par dar kan jag redovisa rökgasanalysen.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Finns det ingen möjlighet att häva köpet? Som du skriver så visade det sig ju att installatören inte klarade av att möta dina krav. Vågar du och orkar du så kan ju prova att annat märke på brännaren och framförallt en annan installatör.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Suck..! Va trött jag blir. Hade bestämt mig för att inte svara dig mer pga att du har gett dig fan på att du skall lösa detta själv, istället för att ringa nån som begriper sig på detta. Men nu kan jag inte låta bli ändå.
Du skriver att det är en fackman som har utfört din installation. Tillåt mig småle. Som jag skrev i din förra tråd du startade, som behandlar samma ämne, så konstaterade jag några fel på installationen bara genom att se på fotona. Visst kan man kalla sig "fackman", men jag betvivlar att denna "fackman" vet vad han gör.
Tyvärr är de så att allt för många "rörkrökar" firmor inte har en susning om hur man installalerar pellets brännare. Dom har helt enkelt hakat på tåget bara för att det finns pengar att göra. Sorgligt, men sant. Det är lätt att slå sig för bröstet och kalla sig fackman, men när installationen (ack hurdana ibland) väl är gjord och pengar har bytt ägare, så är du som kund inte så intressant längre. Då är du den där jobbiga djäveln som ringer i tid och otid med en massa krav och tidskrävande frågor.
Nej, se till att få fatt i din fackman och ställ krav om en fullvärdig installation, intrimmat och klart. Vill han inte, så är det bara att häva köpet. Vad kan bli enklare?
Nån skrev här om att man skall prova sig fram, för det kostar inget! Men det är just vad det gör i form av pengar, tid, frustration och i värsta fall utslängd pellets anläggning för nån annan form av värmekälla.
Sist, men inte minst så märker jag att du gör de klassiska felet att beskylla pellets anläggningen för de fel du har. Inte för jag har någon fakta-källa, mer än erfarenhet. men jag kan säg att 95% utav "alla" fel som uppstår, så är det INTE fel på anläggningen. Tack för mig!!
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Har så äntligen fått skiten uppmätt. Bifogar protokollet.
Rökgastempen fick installatören ner till 180°C med bibehållen CO2 genom att ändra ett spjäll. (Har dessvärre inte print på detta) Några kommmentarer? Enligt teamet som var på plats är värdena ok. (Vad vet jag?) Vill inte hänga ut någon, men jag kan säga att det är fler än Eurofire/Baxis installatörer som har försökt sig på och fixa min installation och hittils har ingen löst askproblematiken. (Ja, jag har provat olika pelletssorter) Fick idag dessutom brännaren utbytt. Får se om det hjälper. Blir det inte bättre nu så blir det värmepump. Ingen ska säga att man inte försökt fixa detta. Vill inte ge upp, men som det sett ut hittils vad gäller askmängd, så är Pellets inte en heltidshobby jag har lust eller tid med.
Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

T.N skrev:Suck..! Va trött jag blir. Hade bestämt mig för att inte svara dig mer pga att du har gett dig fan på att du skall lösa detta själv, istället för att ringa nån som begriper sig på detta.
Mycket tacksam för dina förslag och synpunkter.

Som jag berättat så har jag haft ett större antal "förståsigpåare/experter/installatörer" på plats + att jag fösökt själv. Erfarenhetsmässigt så har jag stor tilltro och bra erfarenheter av forumexpertis. Därför har jag inte varit blyg att ta råd från er här. Att jag skulle "ha gett mig fan på att lösa detta själv" stämmer inte.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Då ber jag så mkt om ursäkt ,det var inte alls min mening att vara dryg. Det är synd att jag har ungefär 55 mil till "fjollträsk", annats hade jag gladeligen hjälpt dig. Men om jag hade kunnat hjälpa dig på plats så hade jag gjort följande:
Först å främst så hade jag flyttat både kätting å skruv, så att de bägge hade hängt löst å ledigt, lodrätt över intagsröret. Kapat slangen så att den inte var mer än precis nödvändigt lång och då samtidigt fått en flackare vinkel på skruven. Å sen hade det räckt med att sätta den undre slangklämman.
Sen hade jag vänt på brännar plåten där clipsen sitter (sitter ju upp å ner!!). Clipsen ska sitta ÖVER centrum på plåten, för att brännaren vill utav sin egen tyngd trilla utåt/nedåt. Efter det så hade jag tagit bort brickorna bakom clipsen för att packningen har en tendens att plattas ihop lite med tiden. Allt detta för att det inte ska komma in nån tjuvluft. Sen borrat ett 6-6.5 mm hål på ovansidan utav intagsröret, ungefär 1.5-2 cm upp ifrån vinkel på röret. Det är ett bra hjälpmedel då man tänder en tändare så skall lågan sugas inåt =undertryck. I hålet släpper/sätter man ner en M6 skruv, så kan man kolla lite då å då om det är undertryck. Sugs den efter ett tag inte in så bra, kan det vara tecken på att det är dags att sota.
Sen kollat att alla luckor verkligen är stängda å inte släpper genom tjuvluft då det påverkar rökgas analysen radikalt. Sen skulle det borras ett hål (6.5 mm) I pannans rökstos INNAN övergången till skorstenen. Då övergångarna allt som oftast är otäta och mäter man då efter övergången, så är vi tillbaka till de där med tjuvluft å rökgas ananlys. Då jag själv har en gammal hederlig CO2 mätare med pump å lutblandning, så har jag kopparrör i den delen som ska in i stosen å då vinklar jag den inåt pannan om det går.
Sen skulle PLC`en ställas tillbaks till sina fabriksinställningar( ja, eller gärna ännu lägre) sen hade intrimmningen börjat. Med början utav start dosen å sen genom hela programmet.
Å sen hade allt funkat (tror jag) :wink:
Att du har fått brännaren utbytt är ju hedersvärt, men jag kan inte se vad det skulle vara för fel på den. Mkt märkligt beslut, men det blir vi snart varse om det var fel med den.
Nu orkar jag inte skriva mer. Mvh T.N
P.S Hoppas att du var med när utskriften gjordes så att det inte är nåt gammalt som du har fått i näven, med tanke på datumet 2005-06-20!! Kan ju oxå vara så att vederbörande inte har ställt datumet på sitt instrument. D.S
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

En sak som slår mig när jag läser denna förfärliga tråd. Vet du med säkerhet (alltså helt säker genom upprepade mätningar) vilken effekt brännaren är inställd på?
Det är ju något som du själv absolut kan göra.
Har inte sett att du redovisat någon mätning. Har du gjort den?
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

MP skrev:
En sak som slår mig när jag läser denna förfärliga tråd. Vet du med säkerhet (alltså helt säker genom upprepade mätningar) vilken effekt brännaren är inställd på?
Det är ju något som du själv absolut kan göra.
Har inte sett att du redovisat någon mätning. Har du gjort den?
Datumet blev tydligen fel, men jag såg när den printades ut.
Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kinokosmos skrev:
MP skrev:
En sak som slår mig när jag läser denna förfärliga tråd. Vet du med säkerhet (alltså helt säker genom upprepade mätningar) vilken effekt brännaren är inställd på?
Det är ju något som du själv absolut kan göra.
Har inte sett att du redovisat någon mätning. Har du gjort den?
Datumet blev tydligen fel, men jag såg när den printades ut.
Bild
Svårt fall doktorn grät.. :?

Tror MP menar att du skulle väga pelletsen o se hur mycket den drar..
En brännare på 20 kW räknar dom (tillverkarna) på inmatad effekt..
Om pelletsen innehåller 4,8 kWh/kg så ska den max dra 4166 gram pellets/tim..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar