Koppla bort acctanken när den inte behövs?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Koppla bort acctanken när den inte behövs?

Inlägg av Barsk »

Hej!

En större panna med inbyggd VV-kapacitet utan acctank ger bättre verkninggrad för man slipper acctankförlusterna. Men då kan man ju inte docka på en solfångaranläggning.
En liten panna med ett fåtal liter vatten är optimal mot acctank, men då får man större förluster i acctanken. För pelletseldning verkar det vara tveksamt verkningsgradsmässigt att köra acctank.
För en solfångaranläggning är ju dock en acctank ett krav.

Min idé är följande. Man kör med en panna med större vattenvolym typ Biomatic 20+ och kopplar den till en acctank via omkopplingsbara ventiler, här måste ju både radiatorkrest och VV-krets vara omkopplingsbara för att kunna köra i två olika körlägen.

På vintern kör man pannan "solo". Då finns ju ändå knappt nåt solbidrag och man kan få bra verkningsgrad i sin anläggning.

Framåt våren när solen ger ett reeelt värmebidrag så kopplar man in acctanken. Nu kan man ju bortse från att systemet under våren ger lite sämre verkningsgrad, solens bidrag är ju gratis och under sommaren har man väl i princip 100% soltäckning. Pannan står mest still.

Framåt hösten när solvärmen dör bort kopplar man bort acctanken igen.

På detta vis optimerar man verkningsgraden under vintern och får en något sämre under sommaren, men vad gör det när värmen ändå är gratis då.

Vad tror ni om detta? Är det görbart? Några frågor att besvara är ju vad man gör med vattenvolymen i den avstängda acctanken? Ska den tappas ur? Eller ska vattnet få stå? Behövs det ett extra expansionskärl?

För mig har det varit svårt att välja mellan en panna med inbyggd VV-kapacitet, som egentligen är det som passar huset bäst, eller en liten panna med acctank. Pannrummet är för litet för en acctank så den kommer att stå i garaget med rätt långa rördragningar = större förluster. Så i detta dilemmat som jag var i FÖR JAG VILL JU INTE TAPPA MÖJLIGHETEN ATT FÅ SOLVÄRME NÅN GÅNG, så poppa denna iden fram.

Är jag ute o cyklar eller?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Du är inte alls fel ute. Solfångare kräver acctank för att göra riktig nytta. Samtidigt som en acctank inte gör någon större nytta för pelletspannan.

De med VP har samma problem och där finns en enkel lösning som du kanske kan använda
Acctanken värms BARA av solen. En vvslinga i acctanken värmer vv som går till VV i pelletspannan. Se det som förvärmt vv.
Pelletspannan varmhåller vattnet och tempbegränsar det ut i ledningarna.
Är acctanken kall som på vintern är vattnet inte förvärmt . Enkelt.
VV in via acctanken värmer acctanken till i alla fall +8.

Värmen då? jo en plattvärmeväxlare förvärmer radiatoreturen mha av varmt acctanksvatten, om acctanken nedanför tappvarmvattenslingan är varmare än radiatorreturen. Då stöttar solfångaren pelletspannan.
Styrning: tempdiff acctank>radiatorretur startar cirkpump över vvx och acctank. Eller manuellt :lol: Med då är risken att pelletspannan värmer acctanken och det är vi överens om att det är inget bra.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Ok, det där är ju en variant! Det är en enklare lösning än min hemmasnickrade "Accoswitch".
Sfinx skrev:Styrning: tempdiff acctank>radiatorretur startar cirkpump över vvx och acctank. Eller manuellt :lol: Med då är risken att pelletspannan värmer acctanken och det är vi överens om att det är inget bra.
Hmm, är inte radiatorreturen spärrad om shunten är stängd? På sommarn vill man ju inte värma radiatorerna - bara VV.

I övrigt, hur mycket VV får man ut via solenergi denna vägen. Blir det lika mycket som en traditionell lösning med solslinga i en acctank?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Barsk skrev:Ok, det där är ju en variant! Det är en enklare lösning än min hemmasnickrade "Accoswitch".
Sfinx skrev:Styrning: tempdiff acctank>radiatorretur startar cirkpump över vvx och acctank. Eller manuellt :lol: Med då är risken att pelletspannan värmer acctanken och det är vi överens om att det är inget bra.
Hmm, är inte radiatorreturen spärrad om shunten är stängd? På sommarn vill man ju inte värma radiatorerna - bara VV.

I övrigt, hur mycket VV får man ut via solenergi denna vägen. Blir det lika mycket som en traditionell lösning med solslinga i en acctank?
Värmeväxlaren fungerar bara med flöde på bägge sidor. Är radiatorreturens flöde spärrad via din pannas shunt blir det ingen värme överförd i värmeväxlaren. Precis som man vill ha. Feature. :)

Det ÄR en vanlig solvärmd acctank men kopplad före pannan.
Standard standard. Men annan inkoppling.

Du får mer förluster i pannan. Hur mycket beror på pannan.
Men den skall du ju byta :wink:
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Sfinx skrev: Värmeväxlaren fungerar bara med flöde på bägge sidor. Är radiatorreturens flöde spärrad via din pannas shunt blir det ingen värme överförd i värmeväxlaren. Precis som man vill ha. Feature. :)
Men! Om du vill få in solvärmt vatten på sommaren till pannan för att värma tappvarmvatten - och shunten är stängd. Då kommer det ju inte in nåt varmt vatten om jag förstår ditt resonemang ovan rätt!? Vad är då vitsen? Jag måste ha missat nåt här...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Sfinx skrev:
Barsk skrev:Ok, det där är ju en variant! Det är en enklare lösning än min hemmasnickrade "Accoswitch".
Sfinx skrev:Styrning: tempdiff acctank>radiatorretur startar cirkpump över vvx och acctank. Eller manuellt :lol: Med då är risken att pelletspannan värmer acctanken och det är vi överens om att det är inget bra.
Hmm, är inte radiatorreturen spärrad om shunten är stängd? På sommarn vill man ju inte värma radiatorerna - bara VV.

I övrigt, hur mycket VV får man ut via solenergi denna vägen. Blir det lika mycket som en traditionell lösning med solslinga i en acctank?
Värmeväxlaren fungerar bara med flöde på bägge sidor. Är radiatorreturens flöde spärrad via din pannas shunt blir det ingen värme överförd i värmeväxlaren. Precis som man vill ha. Feature. :)

Det ÄR en vanlig solvärmd acctank men kopplad före pannan.
Standard standard. Men annan inkoppling.

Du får mer förluster i pannan. Hur mycket beror på pannan.
Men den skall du ju byta :wink:
Eftersom det förmodligen är låg temp i acc tanken och returen relativt hög så blir väl vinsten i antal kw ganska låg. vad kan man räkna att t ex Cirkpumpen för vvx drar? Och om man sedan ställer dessa mot varandra hur mycket blir vinsten, kan någon visa ett räkne exempel? Blir det inte smidigare med en ventil som dirigerar om vattnet till en slinga i tanken? Finns det problem med det tänket?
aromata
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 15:28

Inlägg av aromata »

Solen värmer en tank i ett eget system. Kallvatten som ersätter det varmvatten som du tar ut ur din ordinarie panna går igenom denna tank (via värmeväxlare eller slinga) och du får förvärmt vatten till pannan.

Ett alternativ kanske, men du får inget tillskott till radiatorerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Panna med max 50-55 liters vattenvolym och "traditionellt" kopplad till tekniktank som gör såväl varmvatten och radiatorvatten känns som en bättre lösning ,totalt sett.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det kanske är en Biosolpanna du skall ha?
Acktank och panna i en och samma "pryl".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

[quote="Barsk
Men! Om du vill få in solvärmt vatten på sommaren till pannan för att värma tappvarmvatten - och shunten är stängd. Då kommer det ju inte in nåt varmt vatten om jag förstår ditt resonemang ovan rätt!? Vad är då vitsen? Jag måste ha missat nåt här...[/quote]

Ok! Du vill värma pannan med solens hjälp. Och använda pannan som värmeväxlare som i sin tur värmer varmvattnet.

Jag syftade på en lösning som förvärmde vv mha solen, elpatronen står för ev varmhållning bara under icke "pelletssäsong". Tappvarmvattnet in till pannan skulle alltså vara hett när solen gör nytta.

Det jag menade var det här

Titta på en biomatic ex här:
[/url]http://www.thermia-pellets.se/produktbl ... 44.pdf[url]

Placerar du en acctank före pannan har möjlighet att förvärma vv in till pannan mha acctanken. Ansl 6. Är acctanken kall blir det ingen skillnad.
Ut får du varmt vatten via ansl 7. Antingen solvarm, pelletsvarmt eller elvarmhållen.

Värmekretsen är en egen krets med shunt.
Det jag menade men kanske uttrycke lite för fort är att förvärma radiatorreturen FÖRE pannan. Med en värmeväxlare.
I princip ett inverterad radiator i radiatorkretsen. Någonstans i radiatorkretsen.
[/url]
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Jag tror att:
En acctank är ALLTID bättre än att köra utan!
Alla pelletsanläggningar har nytta av en acctank!

Efter varje förbränningscykel kommer stilleståndsförluster. På sommaren är dessa naturligtvis längre/större.
När brännaren slocknat, förser pannan skorstenen med varmluft. Beroende på acctankens storlek varierar tiden för detta.
Om pannan tillåts att svalna ner, upphör ju värmeförlusterna ut i skorstenen. Så himla enkelt är det ju eller....?

Värmeförlusterna från en acctank, är ju endast minimala om man jämför med dom från en panna. Det beror på att pannan har oisolerade, heta pannväggar som luft sveper förbi och tar med sig värme ut och upp till kråkorna :wink: .
I de flesta fall, så står ju dessutom acctanken inomhus, och de förluster som uppstår, ingår i husets uppvärmning.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det som ställer till det hela med acktank för mig å särkert många flera är att pannrummet är litet, samt att där jag kan ha en acktank ligger ca 6 m bort & då ska rörena igenom min tvättstuga, samt att takhöjden i källaren bara är 205 cm :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mitt pannrum är drygt 29 m², med nästan 220 i takhöjd. Är inte alla sådana? :o
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar