Sotningsfrekvens på 100 mm skorstensrör

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Sotningsfrekvens på 100 mm skorstensrör

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har kört med pellets som har kommit från Sölvesborg och trott att all pellets var så bra....men ack nej fick en ny leverans ifrån en annan tillverkare som har gjort livet mycket surt...Jag körde sex ton ifrån den första tillverkaren med en askhalt på ca 0,4 %. Sotade skorstenen varje halvår och det kom ca två deciliter sot ifrån skorstenen...Den nya pelletsen fyllade pipan helt så brännaren brännde bakåt och det luktade brandrök i hela huset på en månad....enligt sotaren var ca två tredjedelar av pipan fylld. Och det blev en spann sot av det. Otroligt! Pelletsen har 10 % finfraktion och ca 50 % finfraktion där pelletsen slår i duken (Pellistore). Jag har torkat bort 11% fukt så jag undrar vad den höll då den levererades. Jag har reklamerat och pannan stått sedan föra onsdagen men inget händer...Vad skall man kräva? Och hur ofta sotar ni skorstensröret? Tacksam för ett snabbt svar....
MVH
Ulf
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hur ofta sotar ni skorstenen?
MVH
Ulf
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej Ulf!
Vad är det för leverantör du pratar om?
Det borde upp ett rejält varningsmärke för dem tycker jag.

Jag har också ett 100 mm rör (cirka 7 meter), och sotar precis som du skrev 2 ggr/år, och då kommer det inte mycket enligt sotaren..

Vad du skall göra?
Kräva att leverantören hämtar tillbaka allt och byter till riktig pellets, samt ersätter dig för dina extra kostnader. Jag vet dock av egen erfarenhet att det kan vara svårt vid sådana här händelser..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

En gång om året har jag sotaren här. Pannan sotar jag själv 3-4 ggr om året.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Vinko
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb, 2006 16:06
Ort: Kalmar

Inlägg av Vinko »

Har nyligen pratat med sotaren och i Kalmar så rekommenderar man sotning 2 gånger/år om man kör med pellets. Han ska snart komma. Ska bli intressant att se hur mycket sot det blir.
PX21 -05, Mafa Mini 300l, Exonom -63, Gullringshus -63 130 kvm
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hehe...har ett roligt litet inlägg här ;)


Jag har kört ca: 6 ton pellets i min nya anläggning.
Har en skorsten med 2 st pipor i, varav den ena är till en nyinstallerad vedspis i köket.

När sotaren var här och skulle sota pannan hände följande:

Sprang upp på taket och det klonkade lite i skorstenen
Han sotade alla tuberna och rengjorde hela pannan....
Varpå han sa: Ja, men när skall du börja använda vedspisen då ?

Va ? säger jag, den eldar jag ju i dagligen....

Sotarn: Ojj, då har jag sotat fel pipa ;)

Det var så lite sot och aska i pipan, att allt som fastnat i skorstenen, kom han åt via rökröret i pannan ;)

Så kan det gå ! ;)

Mvh
Bamyl
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Fantastiskt att läsa så skall det vara....vid senaste sotningen så ändrade sotaren frekvensen till en gång per år då han tyckte det inte var någon sot...och nu med den nya fuktiga och söndriga pelletsen så måste det nog sotas var tredje vecka.....var helt igensatt på en månad....Branschen måste kvalitetssäkra pelletskvaliten på en väl definierad hög kvalitet....det går ju bevisligen att göra bra kvalitet till samma pris...Inte lätt att reklamera....trots många konkreta bevis....fuktprov, siktning mm så står man där med problemet...eller?
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag sotar pipan en gång om året, vilket verkar gå bra. Pannan sotar jag ur en till två gånger i månaden under eldningssäsongen.

Jag var helt felinstruerad då jag började elda och sotade inte pannan ordentligt de 6-7 första månaderna (Maj till Nov). Mot slutet började det gå lite trögt :oops: .

Gissar att jag skulle klara mig med att sota pannan en gång per månad i nuläget. Skorstenen verkar OK en gång per år.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Någon som sotar skorstenen ifrån källaren istället ifrån skorstenstoppen?
Jag har gjort test och det verkar att fungera perfekt...och det var så enkelt...Jag tog tremeters VP-rör och kopplade de med en bit armerad plastslang och slangklämmor. Längst ut fästes en sotviska för 100 mm-ers rör och sen var det bara att köra med tre VP-rör sammankopplade...Jag har en vädigt jobbig skorsten att bestiga så det känns bra....Hur gör ni?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar