El av pellets

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

El av pellets

Inlägg av André »

Läste detta idag om kombinerad värme o elproduktion.. :D
Då de monteras på befintlig panna så borde detta va kanon om dom får till detta...
http://www.syh.fi/maskinteknik/stirling/slutrapport.htm
Detta verkar ju bättre än tråden jag hade tidigare med en träpulver brännare/panna..
http://www.nyteknik.se/skrivUt.asp?art_id=34262
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Eller kolla här: http://www.gocpc.com/
(klicka products, Biopower battery charger)
Ett gengasaggregat kombinerat med gasbrännare och stirlingmotor. Står inget om pellet, men visst ser bränsleförrådet och matarskruven bekant ut...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De verkar vara nå liknande.. :D
Skulle va kanon om dom löste de så att de går att montera in i en vanlig villa panna till en rimlig kostnad.. 8)

För de va rätt ofränt då jag såg över el kostnaden i helgen... :cry:
Va ju bara skatter, nätavgifter o :twisted:
De blir dyrt då man förbrukar lite el då man slår ut de per kWh..(de ska man straffas för :( )
När jag räknade in totala kostnaden o delade med antalet kW så betalade jag 1,66 öre/kWh.. :shock: :twisted:
Då har jag bundit elen på 31,6 öre..
Nää som farsan sa "öka avgifterna ju mer man förbrukar" (han har kamin o direkt el o värmer 200 kvm) så kanske folk gör som dom säger politikerna men inte menar minska el beroendet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

DET SJUKASTE MED DETTA LAND ÄR:

En kompis till mig, har flyttat in i en gammal kvarn, som drivs av vatten.
Familjen som bodde där innan, hade ett eget elverk som de använda flitigt till elproduktion för hushållet.

Nu till det fina:
Alla skatter och avgifter och kontroller av den egenproducerade elen blev i slutändan lika dyr som att köpa el via elnätet.

Kul va ?
Man blir beskattad för att göra en insats för miljön......


Nåja...sen behöver man ju kanske inte tala om att man gör egen el ;)
Själv skulle jag prenumerara på en 6 amp huvudsäkring och säga att jag bara har el till kaffebryggaren :)

Blööö !

/bamyl
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl

Har din kompis el va de förra ägarna som varit i nån tidning om kvarnen??

De va ju troligt att de ska va så i detta land man får inte spara in på nå med skatt.. :cry:

Nää allt man gör ska man inte tala om.. :wink: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Detta är ju ett fantastiskt sätt att skattesmita :wink:

Hur mycket kostar en Stirlingmotor med generator?

Jag har en j*vla elförbrukning med alla mina servrar som står och snurrar och det kostar...när jag bodde i lägenhet förbrukade jag 5000 kWh/år.

Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig en kontainer på tomten för ändamålet :wink: men frugan skulle nog opponera sig...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Intressant. Jag har en kusin som har eget vattenkraftverk, i en ombyggd vattenkvarn/såg. De producerar till egen förbrukning, köper från Sydkraft, eller gjorde, nu heter det väl E-Off, när det inte räcker till (vilket mest är vid stopp för service på anläggningen eller när kompressorn snurrar i verkstaden) och säljer det som blir över.
Det finns en elmätare för köp, en annan för sälj. Det är ju inte samma pris in som ut, förstås.

Men det finaste i kråksången är att det finns ingen mätning alls av det som produceras och konsumeras internt. Detta är gjort helt i enlighet med de anvisningar för småskalig nätansluten elproduktion, som fanns när anläggningen konstruerades. Jag vet detta med bestämdhet, för det var jag som ritade den. Alltså fanns det inget krav på att den interna förbrukningen skulle mätas, vilket innebär att den heller inte kan beskattas, åtminstone inte per kWh. Energiskatt betalas på det som köps, förstås. Hur det är med det som säljs nu vet jag inte.

Den stora vinsten är inte det som säljs, utan det som inte behöver köpas.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

apersson850 skrev:Men det finaste i kråksången är att det finns ingen mätning alls av det som produceras och konsumeras internt. Detta är gjort helt i enlighet med de anvisningar för småskalig nätansluten elproduktion, som fanns när anläggningen konstruerades. Jag vet detta med bestämdhet, för det var jag som ritade den. Alltså fanns det inget krav på att den interna förbrukningen skulle mätas, vilket innebär att den heller inte kan beskattas, åtminstone inte per kWh. Energiskatt betalas på det som köps, förstås. Hur det är med det som säljs nu vet jag inte.

Den stora vinsten är inte det som säljs, utan det som inte behöver köpas.
Eftersom jag jobbar på ett nätbolag, kan jag berätta om en av våra kunder som har en egen liten vindsnurra.
Där är mätningen precis som beskrivs här ovan.
För två år sedan (jag såg statistik för det året) betalade vi honom 27:- efter att all avräkning gjorts. Då värmer han sitt hus med direktel, samt har en liten bassäng (läs: MYCKET stort badkar) i sitt hus.

"Man blir inte rik på höga inkomster, utan låga utgifter"
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Tydligen håller även Vattenfall på med liknande tester i Älvkarleby.
http://www.era.se/nyh/vn.shtml?id=424141891

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Där laddar man betterier, ser jag, så då behöver man inte krångla med utrustning för att kunna leverera till nätet. I min kusins fall går ju allt han inte förbrukar själv ut på nätet. Därför krävs ju diverse övervakning och styrning, för infasningen och för att se till att man håller frekvens, spänning osv inom givna ramar.

Där finns ett ganska stort hus med golvvärme via elpanna, samt en mekanisk verkstad, som är självförsörjande nästan alltid, om generatorn snurrar. I teroin kan han producera ungefär 190000 kWh om året, men vattendraget är så litet, att torra somrar får han ibland stå stilla ganska länge, för det rinner för dåligt.
Det är en av de få jag känner som gillar regniga somrar! :lol:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vet du vad din kusins anläggning kostade??

Såg lite fel :oops:
Tyckte det stod 19000 kWh men de va visst en nolla till.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Jag har haft funderingar på att göra en specialsladd för att koppla direkt från huvudsäkringarna på huset och till bilens motorvärmaruttag, så kan man spara in en hel del. Dem som bor i gammhus på landet och som har kvar gammal blankledning kan ju bluffa till sig lite gratis, men jag undrar om elbolagen har nån mätare före min mätare typ i nån transformator, som dom jämför med det som står att det har gått åt på min ?
Annars äre ju löjligt lätt att fuska.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Det är löjligt enkelt att fuska men olagligt.
Det är löjligt enkelt att stjäla och fuska överhuvudtaget men man får inte göra det.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

man får inte köra för fort heller =), eller jo, om man kör mitt på vägen och det är 110 skyltar på båda sidor vägen, då får man köra 220, det sa en trafikchef på swebus när jag jobbade åt dem =()
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Så summan av kardemumman är alltså:
Bygg en egen "panncentral" som tillverkar el & värme till det egna hushåll, säg upp "mätaren in" och spar alltså fasta nätavgiften osv.

Om man inreder huset rätt (väljer bra el-lösningar) och har en batteribank till att jämna ut topparna i förbruket kan man alltså tjäna en del.....eller rättare: låta bli att betala en hel del.

Tål att funderas på :shock:
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar