Behöver råd i pelletsdjungeln

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Behöver råd i pelletsdjungeln

Inlägg av vatsug »

Halloj, tänkte fråga om era erfarenheter av pelletskvalite ?
Beställde 5 pallar Såbi småsäck , snart slut nu , fick köpa en pall Sydpellets, få se hur den är.
Min fråga är helt enkelt, vilken är den bästa pelletsen??
Läste i Råd o Rön, att solett fick bra betyg, nu läser man i forumet att vissa inte är nöjda med den. SBE fick också bra kritik, men den hör man inte mycket om. Jag är väl nöjd m Såbi, kanske lite mycket aska, men rostret i brännaren håller sej ganska rent. Har inget att jämföra med heller. Hör av er vilken pellets ni tycker är Bäst !
Tycker att vi pelletseldare skulle ställa högre krav på kvaliten!
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Framför allt så borde bulkpelletsen ha mycket bättre kvalitet. Ena gången perfekt, stora fina och rena pelletsar. Nästa gång små med oregelbunden form som lätt går sönder i transporten mellan förråd och brännare.

Min allra första leverans, Såbi pellets, är nog än så länge den bästa trots att den levererades per lastbil med kapelltäkt flak. Där tömningen skedde genom att flaket hissades upp så att pelletsen "gled" mot baklämen på flaket där blåsutrustningen var monterad.

Såbi pelletsen upplevede jag sedan att den blev sämre och sämre för varje leverans. Gick sedan över till SBE som också var bra som första leverans (jämförd med Såbis sista). Men även den blev sämre med tiden.

Har provat Vestmarka pellets i säck och om bulkleveransen ser ut som den i säcken så är det den pelletsen som man skall ha... perfekt i det mesta, förutom att jag måste uppgradera brännarens processor för att kunna sänka pelletsmatningen.

Just nu har jag beställd Kronpellets som visade sig vara köpta av Sydpellets som levererade Laxåpellets......
Har än så länge, efter två veckors drift, visat sig vara en medelpellets jämfört med vad jag tidigare har haft.

Skall man utse den bästa pellets utifrån detta så får det bli Vestmarka pelletsen med reservation att jag inte har provat den som bulk utan endast i säck samt att det är endast fyra säckar som jag har provats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Jag måste säga att Vestmarkapelletsen är lite utöver det vanliga. Jag har använt SÅBIs och Agrols pellets men Vestmarka är ett snäpp bättre. Jag har köpt Vestmarka i småsäck och den är väldigt hård och "träig" vilket har medfört att jag har fått ställa ner matningen i min panna. Det finns mer att läsa på deras hemsida. http://www.norskpellets.com/
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

Econom skrev:Jag måste säga att Vestmarkapelletsen är lite utöver det vanliga. Jag har använt SÅBIs och Agrols pellets men Vestmarka är ett snäpp bättre. Jag har köpt Vestmarka i småsäck och den är väldigt hård och "träig" vilket har medfört att jag har fått ställa ner matningen i min panna. Det finns mer att läsa på deras hemsida. http://www.norskpellets.com/

Hur mycket betalade du för den?
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Jag fick betala dyrt för den, 2100 kr/pallen 900 kg/pall, på PS Mark o Pellets i Gbg. Jag hittade den billigare efteråt på Sotarn i Borås 1890 kr/pall.
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Behöver råd i pelletsdjungeln

Inlägg av pitch »

vatsug skrev:Halloj, tänkte fråga om era erfarenheter av pelletskvalite ?
Beställde 5 pallar Såbi småsäck , snart slut nu , fick köpa en pall Sydpellets, få se hur den är.
Min fråga är helt enkelt, vilken är den bästa pelletsen??
Läste i Råd o Rön, att solett fick bra betyg, nu läser man i forumet att vissa inte är nöjda med den. SBE fick också bra kritik, men den hör man inte mycket om. Jag är väl nöjd m Såbi, kanske lite mycket aska, men rostret i brännaren håller sej ganska rent. Har inget att jämföra med heller. Hör av er vilken pellets ni tycker är Bäst !
Tycker att vi pelletseldare skulle ställa högre krav på kvaliten!
Mvh Vatsug
Tjenare granne ;-)

Jag fick just fyra pall Solett levererat från Svenska Gräs.
Pelletsen ser bra ut.
Vill du ha tag på Vestmarka-pellets får du kolla med Mälarträ i Enköping som verkar vara närmaste leverantör för oss.
Vill du testa en säck Solett kan du PM:a mig.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag kör också Vestmarka pellets och är klart nöjd. Senaste leverans i Feb, kostade 2400kr/ton (Skånepris, Oljebolaget i Skåne).

Att ställa om brännaren är ett måste!!!!

Jag fick delinformation från en studie ÄFAB gör om Vestmarkapellets i höstas. Resultaten var preliminära men mycket lovande, men ställer man inte om brännaren blir det skit (för fet blandning).

Verkar finnas mycket och uppdaterade priser på "pelletspris.com" då du bestämt dig för sort.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar