Briketter i köksspis

Här diskuteras allt kring vedeldning
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Nu har jag varit och handlat briketter på K-Rauta. De tar 100:- för 4 st förpackningar om 12 stycken (små). Inhandlade 16 stycken såna förpackningar, så nu har jag alltså 192 briketter att elda med. Ska testa lite senare och se hur bra det funkar.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Märker direkt att det tar mycket längre tid att få upp värmen. Efter att ha lagt på sex briketter så var pannan bara uppe i 50°, slängde på tre till efter det. Ska bli intressant att se hur många briketter som går åt till en normal eldning.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Ja resultatet var väl kanske inte vad jag hade väntat mig. Det krävdes 24 :shock: briketter innan eldningen var klar. Märkte också klar skillnad om jag ställde briketterna upp än om de las ner och jag delade dem även i mindre delar för att få det bättre. Är det meningen att man ska behöva göra så eller är det min gamla panna som är boven?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är förmodligen viktigt att luften kan komma till. Regelbundet utformade briketter stänger till mer än oregelbunden ved, skulle jag föreställa mig.

När man lägger in ved i dagens vedpannor ska man trava väl, så att det blir så tätt det nu blir med ved. Med briketter blir det kanske snarare tvärtom?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

apersson850 skrev:Det är förmodligen viktigt att luften kan komma till. Regelbundet utformade briketter stänger till mer än oregelbunden ved, skulle jag föreställa mig.

När man lägger in ved i dagens vedpannor ska man trava väl, så att det blir så tätt det nu blir med ved. Med briketter blir det kanske snarare tvärtom?
Stämmer med min erfarenhet när jag eldat bricketter i min spisinsats. Behöver lite mer luft samt att de brinner klart lugnare/långsammare än ved.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:Ja resultatet var väl kanske inte vad jag hade väntat mig. Det krävdes 24 :shock: briketter innan eldningen var klar. Märkte också klar skillnad om jag ställde briketterna upp än om de las ner och jag delade dem även i mindre delar för att få det bättre. Är det meningen att man ska behöva göra så eller är det min gamla panna som är boven?
Du bör tända med ved först så du får en ordentlig glödbädd o inte mata in så många loggs..

Kan tänka mej att det är som att elda spånskivor då det ligger för kompakt så det bara pyr.. Elden får inte tillräckligt med syre..
Men lägger man in 2-3 skivor lite ved 2-3 skivor till osv så blir det bra effekt.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

André skrev:Du bör tända med ved först så du får en ordentlig glödbädd o inte mata in så många loggs..

Kan tänka mej att det är som att elda spånskivor då det ligger för kompakt så det bara pyr.. Elden får inte tillräckligt med syre..
Men lägger man in 2-3 skivor lite ved 2-3 skivor till osv så blir det bra effekt.. :D
Ska jag tvingas skaffa ved känns det ju rätt meningslöst att köpa dyra briketter också, det var ju det jag ville undvika. Det stämmer annars som du säger angående spånskivor, flossar till sen när jag öppnar luckan ordentligt.
Men men, började elda med ved nu, ska fortsätta med briketter lite senare och se hur det går nu. Har ju en massa som jag ändå måste använda.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

När min svärfar ibland eldade med briketter sa han att det gick allra bäst om man blandade ved och briketter.
Jag har inte tittat på, så det är bara vad jag har hört sägas.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Eldar med bricketter i min kakelugn.
Stoppar in 3-4 bricketter (motsvarar 2,4-3,2kg trämassa). Har hört från kakelugnsfetischister att 4kg ved är max man ska använda för att elda försiktigt och inte riskera sättningar.

Märker också som andra har sagt att mer lufttillförsel krävs till bricketter än vanlig ved.

I en kakelugn ser jag fördelarna eftersom man inte får kontinuerligt mata in ved utan man gör två eldningar per dag med minst 10 timmar mellan dem.

Bricketterna brinner lugnare och med glaslucka som innerluckor får man se dem levande elden längre tid jämfört med ved.

Placeringen är viktig i brännar utrymmet.
Optimal jag har hittat i mina ugnar är två bricketter stående en bit i sär på halvkant och en liggande ovanpå. Blir en liten fin grotta där tändveden placeras samt att lufttillförseln åker igenom detta hål bakåt och upp i kanalerna.

Placerar man bricketterna sluppmässigt i brännarutrymmet står dem och pyr lite och det blir ingen fart på det.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:När min svärfar ibland eldade med briketter sa han att det gick allra bäst om man blandade ved och briketter.
Jag har inte tittat på, så det är bara vad jag har hört sägas.
Farsan blandar oxå ved o briketter i kaminen o det funkar bra men han tyckte inte de va nån höjdare med bara briketter..

Tomas du kanske skulle haft briketterna som har storleken som snusdosor..
Dessa testade min rörkrökare i ved pannan men man får ladda lite lagom för det blir bra fart på brasan.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Jag brukar elda briketter i insatsen i min öppna spis i brist på torr ved. De är lite luriga att få eld på så jag brukar klyva 2 st på längden och lägga i en kvadrat (2 i botten och två över på tvären för att få luft emellan) sen på med lite tändvätska (god förbjude, men jag tror det är det bästa sättet att snabbt få fyr på dem) och sen brukar jag lägga ett tidningspapper mitt i för att tända på.

När de har brunnit ner en bit är det sen inga problem att lägga på hela briketter, en i taget.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Använd sunt förnuft bara, så skall det inte vara någon fara att elda med logs/brickar..

Tänk bara på att de brinner annorlunda i en varm eldstad, mot vad de gör i upptändningsfasen.

Lägger man in dem i en beffintlig bra grundglöd, fattar hela klossen eld samtidigt och avger mycket energi...


Själv har jag en vedspis i köket på 10 kw. Där kör jag 3-4 st samtidigt, med lite snål tilluft...då blir det vart och gött ;)

/Bamyl
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

då blir det vart och gött
Väschöte älle? :)
Skriv svar