Fundering runt pellets konvertering

Skriv svar
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Fundering runt pellets konvertering

Inlägg av jockefors »

Hej ..
jag bor i norrland och funderar på att bygga om mitt värmesystem till
vattenburen värme (har direkt el i dag)

jag kommer att få konverterings bidrag för att fixa till systemet till vatten buret...
som värme källa har jag tänkt köpa en beg CTC 1100 el/olje panna som anpassas till pelletsdrift...
har nån här testat att köra en sån med pellets å hur funkar det,passar pannan till det?

som brännare så lutar det åt en ..Veto Talkkari brännare pga att den går att köra mer än pellets i ...

Pannan och brännaren kommer att köras mot en acctank på 500 lit
med inbyggd vvb..

har ni synpunkter så skriv gärna en rad...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag har haft en veto talkkari o i den körde jag pellets
havre o även flis, flis var det optimala.
Men jag vågade inte ha kvar den för det brann bakåt några ggr.
Fy vad kolande pellets luktar, och jag tror inte den är
p-märkt o min saknade nåt som släckte eller stängde
av brännaren om det brann bakåt.

mvh christer
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jockerfors bor i norrland och där är lång kall period och kallast än söder sverige så själv tycker jag inte bra ide med ctc 1100. Det kommer du att göra ofta uraska. Tänk dig att min panna är ungefär samma som ctc 1100.

Då var det två veckor sedan hade varit mellan -15 -18ºC körde ca 2.5-3 säckar pellets per dygn och jag måste uraska efter 4:e dag annars normal gör jag var 7:e dag vid -5ºC = 1.5 säckar/dygn.

Då kanske bör tänka på det, bättre finna en bra panna som vedpanna eller typ panna som har god rymmer i förbräningsrum botten.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Jag har CTC 1100 med en Ecotech A4 (faktiskt! :idea: ) kör på låg effekt och det funkar nu jättebra. Då pannan är utrustad med värmeväxlare behöver jag ingen acctank, frågan är om pannan orkar med så hög effekt från brännaren att den kan ladda accen. När jag har -15-20 grader ute går brännaren nästan konstant, för att bara värma huset! Uraskning vid kall väderlek gör jag 1 ggr/vecka (tar en halvtimme)Nej, jag tror att du helst bör välja annan panna. Eller strunta i tanken och kör som jag, utan, men då får ni inte ha några långa duschtider vid kall väderlek utan att elpatronerna går in.
Ecotec A4, CTC1100 Miljö med 7 turbolatorer, Draglucka, 200-litersföråd, säckpellets från SBF, 200 kvm hus från 1959
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej...
oki så det är inte den bästa pannan som finns till pellet..finns det nån annan gammal el/olja som e bättre att köra pellets i
typ nibe eller albin pannor


blir det inte en beg för ca 3-5000 kr så köper jag en ny panna
fast vilken ska man i sånna fall ta
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

jockefors skrev:hej...
oki så det är inte den bästa pannan som finns till pellet..finns det nån annan gammal el/olja som e bättre att köra pellets i
typ nibe eller albin pannor
blir det inte en beg för ca 3-5000 kr så köper jag en ny panna
fast vilken ska man i sånna fall ta
Kolla i Äfabs rapport om eldning i moderna pelletspannor. Där finns en hel hel del bra argument för att satsa på en ny panna.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:hej...
oki så det är inte den bästa pannan som finns till pellet..finns det nån annan gammal el/olja som e bättre att köra pellets i
typ nibe eller albin pannor


blir det inte en beg för ca 3-5000 kr så köper jag en ny panna
fast vilken ska man i sånna fall ta
Om du ska kolla efter en begagnad panna så kolla efter en vedpanna då dessa rymmer mer aska o inte har lika trånga rökkanaler..

Kanske en sån här panna http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2 så behöver du då inte byta panna mer.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Farsans granne har kört med en talkkari och flis i många år. Han får gå över till sågspån höst/vår, för spånet brinner bakåt långsammare än flis.

Den skall dock ha en sprinkleranordning med nivåvakt som stoppar matningen.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej..
Joo det e exact en sån jag kollat på=)

det finns nån fler panna i samma stuk med gutjärn i,fördelen med gjutjärns pannan e ju att den håller i 50år...
till skillnad mot dagens plåtpannor där domräknar ca 10-15 år max


till bax
joo jag har ochså hört att det e problem med att dom baktänder i bland,annars tror ja inte att det e en dålig brännare,fast den e vist lite odryg då man kör pellets i dom....
brännhuvudet e ju i mitt älsklings matreal ..gjutjärn

det ska väl sitta en vax propp å 5 liter vatten som bakeldsvakt ,men det klickar väl i bland så den inte släpper på vattnet vid brand
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar